Digitální transformace
Rozhovor
Obrovské investice do AI teď nedávají smysl, radí Andrej Hájek z Flo, která už konkuruje Velké čtyřce
Česká konzultační společnost Flo aktuálně pracuje třeba pro Erste Group, Linet nebo Porsche a Heineken. „Pokud jde o digitální transformace a zákaznickou zkušenost, můžeme směle konkurovat Velké čtyřce,“ říká pro Hrot24 po vyhraných tendrech Andrej Hájek, CEO Flo. A svá slova dokázal už v Austrálii i Spojeném království, kde dlouhodobě působil.
redaktor
„Flo vznikla v roce 2021 jako progresivní konzultační firma zaměřená na digitální transformace v souvislosti se silnou zákaznickou zkušeností,“ popisuje její CEO Andrej Hájek. „Digitální transformace se v posledních dvou třech letech výrazně změnily. A stejně tak se rychle v čase mění consulting. Klienti vyžadují schopnost podložit teorii a strategii něčím hmotným. Zkrátka chtějí vidět teorii v praxi.“
Flo teď podle Hájkových slov intenzivně pracuje i s umělou inteligencí, uvědomuje si ale její limity. „Umělá inteligence sice udělala výrazný pokrok, ale je stále ještě v plenkách. Počítejte s ní, ale obrovské investice zatím nedávají smysl,“ upozorňuje.
Jak Flo přistupuje v současnosti, v technologicky rychle se měnícím světě, k digitálním transformacím? Co vlastně klientům v kostce radíte?
Digitální transformace sice nejsou ničím novým, v posledních letech jsou ale na výrazném vzestupu. Kromě technologií v nich hraje zásadní roli i zákaznická zkušenost.
Firmy si začínají uvědomovat, že nejde jen o IT transformaci a výměnu systémů, ale že i v tomto hraje primární roli zákazník, změny tedy musí být vyvolané přímo byznysem.
Hlavní zájem digitální transformace se posouvá právě směrem k zákazníkům, často ale také dovnitř společnosti, směrem k zaměstnancům. A kdo v současnosti není flexibilní a nedokáže reagovat na externí podněty, nemá šanci.
Digitální transformace už dnes nespočívají v tom, že se vymyslí samostatná, izolovaná aktivita nebo se spustí nějaká obrovská iniciativa, která bude trvat třeba tři až pět let. V současnosti je digitální transformace dlouhodobý proces, který vyžaduje komplexní pohled.
Ve Flo začínáme u dat, u pochopení toho, co firma potřebuje a jak toho lze dosáhnout. Společnosti si musí uvědomit, že se musejí modernizovat kontinuálně a rozložit to do menších bloků.
A hlavně vymyslet konstrukci byznysového i technologického charakteru, kterou lze škálovat a měnit v průběhu času. I změny z roku na rok jsou totiž nyní výrazné a někdy až drastické.
Tohle je základní rada použitelná pro všechny typy byznysu? Při digitální transformaci myslete na škálovatelnost? Protože vývoj je tak rychlý, že vše je vhodné rozdělit na jednotlivé komponenty, které jdou v případě potřeby rychle vyměnit?
Je to jedna z našich fundamentálních rad. Princip škálovatelnosti není ničím novým, ale zhruba v posledních dvou letech ještě nabral na důležitosti, hlavně kvůli rychlosti změn relevantních technologií a procesu, kdy některé z nich již dokážou fungovat semiautonomně.
Stejně důležité je ale to, co jednotlivé komponenty spojuje dohromady. Určitá vize, jasný tah na branku, třeba v rámci produktových záležitostí.
Dlouhodobě jste působil v Austrálii. Jaké jste si odtamtud přivezl zkušenosti?
Austrálie je velmi progresivní region, i když to tak třeba z Evropy nebo ani Ameriky nemusí vypadat. Digitální technologie tam ale tlačí přímo vláda, a to posledních deset let. A je to cítit.
Je to znát ve veřejném sektoru, ale stejně tak ve financích nebo v obchodě a automotivu. Je tam vidět výrazný pokrok. V některých věcech jsou v Austrálii oproti střední Evropě i pět let napřed.
Digitální transformace totiž může být problematická třeba i proto, že na ni není připravená legislativa. Pokud ale právě digitální transformaci podporuje přímo vláda, akceleruje to výrazné změny i v byznysu.
Z čeho konkrétního z Austrálie bychom si mohli vzít v České republice příklad?
Třeba z digitálního řidičského průkazu. Je to jedna z forem prokazování identity. Řidičákem se prokážete při vstupu do baru, ale také v aplikacích bank, získáváte na něj různá oprávnění a licence. I když je koncept australské identity velmi komplexní, digitální verze výrazně zkušenost zjednodušuje a vylepšuje.
Třeba stačí, aby vám policejní hlídka nebo úředník naskenoval řidičský průkaz z telefonu, a vše je vyřešeno. Je pravda, že i Česká republika činí kroky směrem k digitalizaci, v zahraničí je to ale přece jen dál.
Jak vypadá v současnosti klientská základna Flo?
V poslední době se hodně změnila. Pracujeme pro klienty ze středního byznysu až po velké korporace. Třeba pro Erste Group nebo pro Linet, což jsou rovněž naši čeští klienti globálního charakteru. Lokálně pracujeme pro Porsche nebo pro Heineken.
Aktuálně jsme zvítězili v jednom velkém tendru, kdy pro velmi významnou značku, pro níž už pracujeme lokálně, budeme obsluhovat další více než dvě desítky zemí. Má to být dlouhodobá spolupráce, na několik let.
Vyhráli jsme nad výrazně většími světovými agenturami a klienta jsme přesvědčili, že máme ty správné lidi, kteří do tohoto projektu půjdou velmi profesionálně a srdcem. A to myslím, že rezonovalo.
Tohoto klienta budete i v těch více než 20 zemích obsluhovat z České republiky?
Určitě, máme s tím dlouholeté zkušenosti. Z České republiky jsme schopni obsluhovat jak Austrálii, tak Spojené státy americké. Umíme se poprat s časovými rozdíly a až 70 procent aktivit zvládneme vyřešit z Prahy. V tomto konkrétním tendru to nejspíš bude ještě víc. Samozřejmě je ale velmi podstatná i naše přítomnost na místě. Jsme na to připraveni a máme to rádi, není to žádný problém.
Dělat z lokálních klientů globální, to je předpokládám cesta, kterou byste chtěli jít v co možná nejvíce případech?
Je to naše strategie. Z globálních projektů máme dost zkušeností, a i když můžeme být stále vnímáni jako nová značka, už za sebou máme i konkrétní výsledky. A tuto cestu budeme velmi aktivně propagovat a hlavně na ní budeme intenzivně pracovat.
Jaké jsou vaše konkrétnější plány na rok 2025?
Poslední dva roky jsme se zaměřovali na budování infrastruktury a základů, byla to investice do budoucnosti. Díky silným základům a portfoliu progresivních, lokálních klientů jsme teď v takové pozici, že jsme schopni rychlé diverzifikace a škálování našich služeb, což rovněž akceleruje úspěšné nabírání nových klientů. Nyní tak chceme ještě rychleji růst a nabrat několik dalších klientů globálního charakteru.
Aktivní ale budeme i při naší globální expanzi. Chystáme se do Švýcarska a do Spojeného království. K těmto trhům máme z různých důvodů velmi blízko a cítíme tam velký obchodní potenciál.
Také se budeme snažit dedikovat co nejvíc kapacit na rozvoj služeb a nových produktů spojených s využíváním umělé inteligence. Protože kdo se dnes nevěnuje umělé inteligenci, v budoucnu jen obtížně přežije. Zaměříme se také na vertikály a na expertizu v konkrétních sektorech byznysu.
V roce 2025 tedy otevřete svoje pobočky ve Švýcarsku a ve Spojeném království?
Takový je náš plán, neznamená to ale, že už bychom tam teď nebyli. Máme tam aktivní historii a aktivní klienty. Teď ale vysloveně určíme lidi, kteří budou za expanzi zodpovědní nebo v daných zemích fyzicky přítomní.
Mluvil jste o umělé inteligence. Kam až byste ji jako poradce pro digitální transformaci firem nechal zajít? Jak hluboko? Co všechno jí dovolit?
Ať se nám to líbí, nebo nelíbí, proniknutí umělé inteligence napříč celou společností je jen otázkou času. Bude úplně všude. Momentálně je AI nejvíc známá a využívaná ve formě generativní AI schopné generovat obrázky, hudbu, text, videa nebo kód.
Také se hodně používá analytická umělá inteligence k vyhodnocování množství dat nebo interaktivní umělá inteligence, kterou známe jako chatboty nebo voiceboty. Všechno se ale ještě posune dopředu, během dvou až pěti let.
Následující generace umělé inteligence bude multifunkční, vyřeší komplexní problémy, taková forma se nazývá Artificial General Intelligence.
Co všechno se s touto formou stane, nikdo neví, ale bude to obrovský akcelerátor změn. Zatím je však umělá inteligence ještě v plenkách, obrovitánské investice do ní nyní nedávají smysl.
Takže je potřeba to všechno sledovat, být flexibilní a přizpůsobit se tomu, co nastane?
Je potřeba najít tu správnou rovnováhu. Osobně si myslím, že bez umělé inteligence to nepůjde. Třeba v kontextu automatizace procesů bude nevyhnutelná.
Nepůjde však jen o AI. Mnoho společností podceňuje kyberbezpečnost. I tento aspekt bych doporučoval začít proaktivně řešit. Přemýšlet, promýšlet a nastavit si vizi. Připravit infrastrukturu a připravit se.
Mluvili jsme o tom, že i váš byznys je stále založen na osobním kontaktu, že musíte cestovat a vídat se s klienty osobně. Znamená to, že umělá inteligence člověka nenahradí? Že s ní jen budeme pracovat a bude nám zjednodušovat život, ale takové ty černé scénáře úplně nehrozí?
To si určitě nemyslím. I umělá inteligence má své limity. Že ji posouváme v rámci našeho pokroku a v rámci technologií je jedna věc, ale plně autonomní umělá inteligence je svým způsobem nirvána, která se může, ale také nemusí uskutečnit.
Andrej Hájek
CEO české globálně působící konzultační společnosti Flo
Zaměřuje se zejména na digitální transformace středně velkých a velkých firem
Mezi jeho klienty patří například Erste Group, Linet, Porsche nebo Heineken
Dlouhodobě působil v Austrálii a Velké Británii, v poslední době vede firmu z České republiky
V minulosti pracoval například pro Vodafone nebo pro Transport for NSW (agentura australského ministerstva dopravy) a spoluzaložil společnost bluez.io, kterou Flo akvírovalo