Největším lákadlem je střešní restaurace Zlatá Praha, jež nabízí dechberoucí výhled na panorama města
Foto: Fairmont Golden Prague
Architektura
Hotel Fairmont Golden Prague otevírá. Je galerií československého i současného umění a gastronomickým hubem
Ve středu 15. dubna se otevřely prvním hostům dveře pětihvězdičkového hotelu Fairmont Golden Prague, který byl v Česku mnoho let známý jako InterContinental. V posledních letech objekt procházel důkladnou rekonstrukcí pod vedením architekta Marka Tichého z kanceláře TaK Architects, jejímž hlavním cílem bylo zachovat brutalistní architekturu a navázat na původní koncepci hotelu, tedy propojení s domácím uměním a designem. Hotel ukrývá kromě 320 pokojů celou řadu restaurací, spa a konferenční prostory, které se budou postupně otevírat veřejnosti.
Redaktorka
Od roku 2021 bylo na konci Pařížské ulice orientovaném k Vltavě živo. Probíhala zde rekonstrukce hotelu, který v roce 2018 koupily rodiny českých podnikatelů Oldřicha Šlemra, Pavla Baudiše a Eduarda Kučery se záměrem vybudovat místo, jež naváže na bohatý historický odkaz budovy a bude více než kdy dříve propojené s Prahou.
Pro provoz hotelu si vybrali společnost Fairmont Hotels & Resorts a vypsali architektonickou soutěž, jejímž vítězem se stala architektonická kancelář TaK Architects. Ta je známá například konverzí Elektrických podniků v pražských Holešovicích nebo rekonstrukcí funkcionalistické Volmanovy vily.
Náprava devastace
„Když přišlo uvolnění poměrů na konci šedesátých let minulého století, začalo se hledat místo pro velký mezinárodní hotel, který by byl branou do západního světa. Praha přišla s myšlenkou, že tím místem může být právě parcela na konci Pařížské. Stavbou byl pověřen architekt Karel Filsak, který přizval ke spolupráci celou řadu jiných architektů a tvůrců a společně pak navázali kontakt s výtvarníky a skláři. Spontánně vytvořili skupinu tvůrců, kteří měli vybudovat výkladní skříň československé architektury a umění,“ vypráví Marek Tichý.
Projekt se ale podle jeho slov tak trochu utopil v nastupující normalizaci. Hotel měl být dostavěn v roce 1971, nakonec se opozdil o tři roky. Nikdy ale nebyl dokončen v podobě, kterou Filsak se svým týmem zamýšlel, zejména co se týče jeho okolí.
„Bylo zde plánováno nové náměstí, hotelová zahrada měla být otevřená k Vltavě, ale byla zavřená a v devadesátých letech dokonce zablokovaná velkým bazénem. Hotel se od města doslova odřízl, místo bylo zdeformované a část Prahy, která měla být prodloužením Pařížské, jako by devastoval,“ popisuje Tichý.
TaK Architects do soutěže autorských týmů vstoupili s tím, že chtějí v první řadě odstranit právě to odříznutí objektu od města, navázat na myšlenku kulturně-společenského centra Prahy a propojit okolí veřejných prostor s hotelem.
Důležité pro ně bylo také navázat na myšlenku spolupráce architektů a výtvarníků, doplnit „gesamtkunstwerk“ prací současných tvůrců a původní Filsakovu kompozici rozšířit do exteriéru.
„Paradoxně i když ten projekt byl velmi drahý, velmi komplikovaný a mnohem ohleduplnější k městu, než k hotelu, jsme byli vybráni. Nás to zaskočilo. Ale o to s větší vervou jsme se do té práce pustili. Nestalo by se to, kdyby neexistovala velkorysost tří rodin, které hotel koupily a nechaly nás celou dobu svobodně tvořit,“ dodává Tichý.
Galerie otevřená veřejnosti
Hotel Fairmont Golden Prague je dnes jakousi galerií, která navazuje na Pařížskou ulici. Už při vchodu do hotelové lobby si hosté všimnou výtvarných děl, která pro hotel vznikla už v šedesátých letech, i vkladů současného umění.
Jakmile se objevíte u vstupu do hotelu a podíváte se vzhůru, zrak vám padne na Nebesa, světelnou instalaci Jana Kukly složenou ze šesti set svítících tyčí hutního skla. Hotelovou recepci na pravé straně lobby tvoří skleněné cihly se zrcadlovou vrstvou, které vybrousil Jan Černohorský.
Dalším výrazným prvkem je série skleněných plastik Tapiserie od Zdeňka Lhotského, které zdobí celé přízemí. Interiér hotelu doplňuje řada lustrů od českých značek Bomma a Preciosa. Lobby vévodí impozantní instalace Domovní znamení Prahy od sochaře Martina Janeckého, zatímco recepci Fairmont Spa & Wellness zdobí velkoformátová, osm metrů dlouhá skleněná plastika, která se vlní jako voda, autorské dílo společnosti Lasvit a designérky Wandy Valihrachové.
Současné vklady doplňují původní umění a ikonickou architekturu: ikonický betonový strop konferenčního sálu od Jana Šrámka, lustry od Reného Roubíčka, stropní řezbářské práce Čestmíra Kafky, sloupové sochy od Miloslava Hejného, monumentální dřevěné stěny od Josefa Klimeše nebo skleněné tavenice od výtvarníků Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové.
„Stavba je nepochybně brutalistní právě tou výtvarností, tou aplikací betonu jako konstrukčního i pohledového materiálu a nastolením křehkého dialogu mezi betonem a sklem – sklem, které v architektuře buď chybí, anebo sklem, které se prezentuje v podobě designových objektů integrovaných přímo do architektury,“ doplňuje Tichý.
Zajímavostí je, že hotel musel být na začátku rekonstrukce úplně odstrojen, jelikož byl dramaticky poškozený. Všechno se tedy budovalo od nuly – architekti navrhovali vše od železobetonu fasád přes detaily v interiéru až po stolní servis v gastronomických provozech. TaK Architects mohli ušít úplně vše hotelu na míru, což je nyní po otevření skutečně patrné v každém koutě.
K ubytování bude stejně jako dříve sloužit druhé až osmé podlaží hotelu. Původně zde bylo něco kolem 400 pokojů. Achitekti se ale rozhodli, že dají hostům více prostoru, takže některé pokoje propojili a nyní jich je 320.
Všechny spojuje modernistický design a promyšlené detaily, které se v každém pokoji trochu liší. Interiéry, inspirované původní architekturou, jsou charakterizované uklidňujícími barvami a ušlechtilými přírodními materiály, jako je dřevo, sklo, kov či kůže. Významným prvkem pokojů jsou skleněné příčky a posuvné stěny z lehaného skla, vytvořené českou společností Lasvit.
Do rekonstrukce se zapojily více než dvě desítky špičkových českých značek, designérů či umělců. „Je pro nás důležité, aby si hotel uchoval českého ducha a aby host v každém pokoji našel nějakou českou stopu,“ dodává Gerhard Struger, generální ředitel Fairmont Golden Prague.
Hospoda i přepychová restaurace s Prahou na dlani
Propojení hotelu s Prahou a jejími obyvateli je patrné především díky podnikům, které zde postupně otevřou. Nachází se jich tu totiž hned šest, takže pokryjí každou příležitost, náladu i denní či večerní hodinu.
Už v hotelové lobby se nachází bar Coocoo’s Nest, pojmenovaný po oscarovém filmu Přelet nad kukaččím hnízdem režiséra Miloše Formana. Prostor je přístupný přímo z Pařížské ulice a zdobí jej lustr nad barem připomínající létající pilulky od společnosti Bomma.
Na lobby navazuje restaurace Kafka, ze které se otevírá výhled do přilehlé zahrady a která nabídne snídaně a brunche. Přímo vedle ní je neformální restaurace Greenhouse s velkou terasou, která je přístupná po nově vybudované lávce ze Dvořákova nábřeží.
Svou nabídkou potěší ty, kteří hledají tradici českého piva s kvalitní kuchyní na vysoké úrovni. Spojí uvolněnou, ležérní atmosféru s důrazem na výbornou gastronomii využívající čerstvé a sezonní suroviny.
Úkryt před ruchem velkoměsta pak nabídne rozsáhlé spa a fitness centrum Fairmont Spa & Wellness s vnitřním bazénem s možností celoročního proplutí do venkovní části – jediný svého druhu v centru Prahy.
Součástí této části hotelu bude také restaurace Tilia Garden, pojmenovaná po lípě, českém národním stromě. Nabídne zdravá a vyvážená jídla, doprovázející wellness koncept prostoru.
Když se hosté přesunou do nejvyššího patra, objeví Bar Golden Eye zaměřený na míchané koktejly a asijské chutě. Díky tomu, že se lounge nachází v nejvyšším patře hotelu, láká na výhled na pražské panorama.
Vrcholem všech gastronomických provozů v hotelu Fairmont Golden Prague je ale restaurace Zlatá Praha. Díky tomu, že byl hotel původně vybudován nad výškovým limitem okolních staveb, nabízí skutečně nevídaný pohled na přilehlé okolí.
Restaurace září všemi odstíny zlata, přesto nepůsobí těžkopádným dojmem, ale naopak velmi vzdušně a lehce. Podle slov jejího šéfkuchaře Maroše Jambora by taková měla být i jídla.
„Budeme vycházet z regionálních chutí a používat lokální suroviny. A tím nemyslím jen Českou republiku v jejích současných hranicích, ale spíše jde o historický kontext, o oblast bývalé habsburské monarchie. Použijeme techniky, které jsem se naučil v zahraničí, ale i ty, které jsou tradiční tady. Půjde tedy o propojení těchto dvou přístupů,“ říká.
„Fairmont Golden Prague se opět stává symbolem špičkových služeb, úcty k historii a hlubokého propojení s místní komunitou. Chvíle strávené v hotelu proměníme v nezapomenutelné zážitky. Neotevíráme hotel pro zahraniční hosty, ale nové místo ve městě, kam budou moci Pražané i návštěvníci metropole kdykoliv zavítat. A to jak do šesti restaurací a barů, galerie československého i současného umění a designu, tak do Fairmont Spa & Wellness,“ uzavírá Gerhard Struger.