Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu značky KIA

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu značky KIA

foto: KIA

Viceprezident KIA Karim Habib exkluzivně pro Hrot:

Rozhovor

Auta jsou zkrátka krásné objekty. Inspirují mě protiklady a pracovní morálka startupů

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu KIA, vede návrhářské studio značky už šest let. Designér libanonského původu s více než 20 lety zkušeností z prémiových automobilových značek dohlíží na exteriéry, interiéry i materiály a formuje budoucí strategii designu KIA. Exkluzivní rozhovor pro Hrot24 poskytl v evropské centrále značky ve Frankfurtu.

Pavel Štrunc

Pavel Štrunc

Autor podcastů

Galerie (6)

„Je pro nás důležité rozumět zákazníkům. Budujeme identitu značky a doufáme, že si nás lidé vybírají kvůli ní,“ říká Karim Habib. Šéfdesignéra jedné z nejznámějších automobilových značek světa fascinují protiklady – staré a nové vedle sebe, spalovací auta a elektromobily.

Proč je podle něj dnes exteriérový design jednodušší? Mají mít auta klasická fyzická tlačítka a kolečka, nebo je budoucnost pouze v digitálním ovládání? A co může tradiční automobilce přinést startupové nastavení mladých kolegů? O tom se rozpovídal v našem rozhovoru.

Když jsem procházel kolem vašich kanceláří, všiml jsem si, že mnoho kolegů má na stole malé modely svých oblíbených aut. To vypadá, že svou práci opravdu milují, že?

Myslím, že je fascinující, jak jsou i mladší generace stále nadšené do aut, ta kultura tu pořád je. Auta jsou zkrátka krásné objekty.

Vaše designová filozofie se nazývá „Opposites United“ (Sjednocené protiklady). Co to pro vás znamená?

Když jsem začal v KIA, snažil jsem se porozumět společnosti a kultuře. Žil jsem už předtím v Japonsku, a když jsem se přestěhoval do Soulu, začal jsem si všímat podobností. Velmi mě zaujalo, jak se vedle sebe nacházejí buddhistický chrám a moderní mrakodrap.

V Asii je velmi silná kultura kontrastů mezi starým a novým, což mi přišlo fascinující. A pak jsem si uvědomil, že celý svět je takový – plný kontrastů. A pokud tyto kontrasty přijmete, může to být velmi inspirativní.

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu značky KIA

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu značky KIA

foto: KIA

Když navrhujete auto, spoléháte hlavně na své nápady, nebo zohledňujete potřeby a přání zákazníků?

Je to kombinace. KIA je korejská značka, ale vozidla prodáváme po celém světě, v různých zemích a regionech. Je pro nás důležité rozumět zákazníkům. Budujeme identitu značky a doufáme, že si nás lidé vybírají kvůli ní.

Každý projekt začínáme designovým zadáním: dokumentem, který shromažďuje informace o zákaznících, jednotlivých trzích a dostupné technologii. Na základě toho vytváříme klíčovou myšlenku, která řídí kreativní proces. Takže ano, máme svou vizi, ale ta musí být v souladu s externími požadavky.

Jak elektromobilita změnila navrhování automobilů? Spalovací motor měl své požadavky na prostor, ale auta na baterii jej tolik nepotřebují. Jak se to projevilo na designu interiéru a exteriéru?

Změnilo to hodně věcí. Dám vám dva příklady – jeden pro exteriér a jeden pro interiér. U exteriéru už nepotřebujeme velký spalovací motor. Zejména u aut s pohonem předních kol byl motor tradičně před přední nápravou, což znamenalo dlouhý přední převis a vysokou kapotu. To už dnes není nutné.

Elektrické motory mohou být blíže kolům, a tak se převisy zkracují. Co ale naopak potřebujeme, je dlouhý rozvor, protože do podvozku se musí vejít velká baterie. Takže základní principy jsou: dlouhý rozvor, krátké převisy, velká kola – protože elektromobily jsou těžší.

Nyní je exteriérový design jednodušší. U interiéru se změnilo mnoho věcí, protože už nemusíme řešit například středový tunel. Obecně to znamená, že palubní deska může být menší, konzole mezi sedadly nemusejí být tak robustní a máme více volného prostoru. Díky tomu můžeme dělat otočné sedačky, jako u modelu EV9.

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu značky KIA

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu značky KIA

foto: KIA

Změnily se i materiály?

Dnes panuje mnohem větší otevřenost k novým materiálům. Například v modelu EV3 máme látkovou palubní desku. V minulosti byly tkaniny buď příliš tuhé, nebo vypadaly příliš plastově, protože musely splnit přísné testy odolnosti.

Dnes máme technologie, které umožňují vytvořit materiály s lepší strukturou, třeba s texturou podobnou vlně nebo pleteným tkaninám. Co se týče kůže – naši zákazníci už nepotřebují pravou kůži. U modelů EV3 a EV4 používáme také určité procento bio materiálů.

Vášnivá je debata, zda auta mají mít fyzická tlačítka, nebo dotykové displeje. Jaký je váš přístup?

Snažíme se najít rovnováhu – nejdůležitější funkce mají fyzická tlačítka, zbytek je digitální. Ale i to, jak jsou digitální prvky navrženy, je klíčové. Dnes máme widgety, hlavní obrazovku s prioritními funkcemi a lepší přístup k ovládání. Co mě osobně zajímá, je možnost přizpůsobit tlačítka podle individuálních preferencí zákazníků, například pomocí dat o nejpoužívanějších funkcích.

Do týmu jste přivedl lidi se zkušeností z prémiových značek. Znamená to, že Kia chce směřovat do vyššího segmentu?

Všichni pracovali pro významné evropské značky, zároveň mají zkušenost i s mladými čínskými automobilkami. Takže kromě práce v prémiových značkách mají všichni zkušenosti ze startupů. A to je pro mě důležité.

Nejde jen o luxusní design, ale též o nové procesy, které startupy přinesly do automobilového průmyslu – být rychlejší, dosáhnout kvality a vyspělosti rychleji. To je něco, co se snažíme aplikovat i u KIA.


Karim Antoine Habib (55)

  • Narodil se v roce 1970 v Libanonu, odkud v důsledku občanské války odešel a v dospívání se přestěhoval do Kanady.

  • Studoval na McGill University a později Transportation Design na Art Center College of Design, kde získal odborné vzdělání v oblasti designu vozidel.

  • V roce 1998 nastoupil do BMW, kde navrhl interiér modelu E60 5 Series a později i exteriér BMW 7 Series F01. V letech 2009–2011 pracoval pro Mercedes-Benz a v roce 2011 se vrátil zpět do BMW, kde působil do ledna 2017.

  • Od července 2017 do srpna 2019 pracoval pro Infiniti, poté jej ve funkci šéfdesignéra nahradil Taisuke Nakamura.

  • V září 2019 se stal výkonným viceprezidentem a vedoucím globálního designu značky Kia, kde působí dodnes.