Albert Čuba
foto: Jan Lipovský
Zhodnocení peněz díky kultuře
Rozhovor
Stavím v Ostravě divadlo za 400 milionů a investorům nabízím vysoký zisk, říká hvězda Tří tygrů Albert Čuba
Je to netradiční byznysový záměr. Nabízí ale reálnou možnost velmi rychlého zhodnocení peněz a k tomu i podporu dobré věci a české kultury. Majitel ostravského Divadla Mír Albert Čuba totiž chce v moravskoslezské metropoli vybudovat nové divadlo za bezmála půl miliardy. A hledá investory, kterým – když se vše povede – nabízí v horizontu jednotek let desetimilionové zisky.
redaktor
Zárukou úspěchu tohoto projektu je právě on sám, Albert Čuba. Dal dohromady veleúspěšnou formaci Tři tygři, v níž vedle něj působí herci Štěpán Kozub, Robin Ferro a Vladimír Polák a kterou jen na YouTube sleduje přes 320 tisíc odběratelů.
Vybudoval také úspěšné Divadlo Mír, které se rychle stalo fenoménem a dosahuje velmi pěkných zisků. „Během příštích pěti let by to mohlo být nějakých dvacet až čtyřicet milionů korun,“ říká pro Hrot24 Albert Čuba, kterého v dalším rozšiřování úspěšného byznysu aktuálně brzdí jen nízká kapacita jeho stávajícího divadelního sálu.
Proč chcete v Ostravě postavit vedle svého Divadla Mír další scénu?
Divadlo Mír je úspěšné. S jeho současnou kapacitou ale nejsme schopni uspokojit veškerou poptávku po vstupenkách. Jsme známí tím, že uvádíme primárně komedie, ale chtěli bychom se repertoárově rozkročit.
A tohle všechno vykrystalizovalo v plán pokusit se v Ostravě postavit úplně nové divadlo. Na zelené louce, respektive na šedém asfaltu. Je to velmi ambiciózní plán, za soukromé peníze se divadlo stavělo naposledy za první republiky, po druhé světové válce už ne.
Nová divadla se stavěla ještě po revoluci, ale to byla veřejná divadla z veřejných peněz. Za soukromý kapitál to opravdu bylo naposledy za první republiky.
Český vědec je na Oxfordu před průlomovým objevem. Mohl bych z toho mít dobrý byznys, o to mi ale nejde, říká Jakub Tomek
Divadlo Mír je skutečně úspěšné, všechna jeho představení bývají vyprodaná. Nová scéna má ale stát 400 milionů korun. Není to přece jen až příliš riskantní a ambiciózní?
Riziko je tam vždycky, je to ale extrémně dlouhodobý projekt. Divadelní budova bude stát desítky let, bude fungovat i za 50 let, kdy už třeba značka Divadlo Mír existovat nebude a nikdo si nebude pamatovat kdo nebo co byli Tři tygři.
Do divadla se ale pořád bude chodit. Protože v dnešní době už nemáme téměř v ničem jistotu autenticity. Nevíme, co nebo kdo k nám promlouvá z monitoru nebo z reproduktoru. Dokonce ani u toho, co čteme, nevíme, jestli je to dílo člověka, nebo umělé inteligence.
Pokud bude člověk chtít autentický zážitek, bude muset někam fyzicky přijít a sledovat to, co fyzicky, aktivně a aktuálně vzniká na tom konkrétním místě. A přesně tohle divadlo poskytuje. Do divadla se bude chodit, jde jen o to, do kterého. A věřím, že pokud v Ostravě vznikne nové moderní a dobré divadlo, diváci přijdou.
Natáčení Tří tygrů
Foto: Jan Lipovský
Neuvažoval jste o tom využít úspěch Divadla Mír a postavit další scénu jinde než v Ostravě?
O tom jsme vůbec nepřemýšleli. Ostrava je pro naše záměry ideální. V rámci celé aglomerace, která má přes milion obyvatel, je jen málo divadel, takže je tam další potenciál. A nikde jinde nemáme kořeny, tak nás to ani nenapadlo.
Jak dáte těch 400 milionů korun dohromady?
Vícezdrojovým financováním. Z bankovních úvěrů, což je – přiznávám – náročné, protože banky nemají s tímto typem investice příliš zkušeností. Nejedná se totiž ani o kancelářskou budovu ani o byty. Rozjeli jsme také crowfundingovou kampaň, do níž se může zapojit veřejnost, tou ale získáme maximálně deset procent rozpočtu.
Oslovujeme rovněž investory, kteří by se chtěli do projektu zapojit přímo s očekáváním určité návratnosti. Rádi bychom byli zajímaví rovněž pro filantropy. Ve Spojených státech a v západní Evropě je to poměrně běžný způsob financování těchto staveb.
Důležitý pro nás bude také sponzoring. A v neposlední řadě budeme dělat to, co umíme nejlépe. Tedy prodávat vstupenky do divadla. Zvažujeme nabídku speciálních show nebo nabídku zlatých vstupenek, tedy speciálního předplatného do obou našich divadel. Diváci si tedy koupí vstupenky už nyní, ale upotřebí je až v dalších letech.
Pokud teď čte tento rozhovor někdo, kdo má volné peníze a chtěl by do nového divadla investovat, má tu možnost?
Určitě je pro to prostor, aktuálně to velmi řeším. Když jsem zakládal Divadlo Mír, potřeboval jsem investici 15 milionů korun. Věděl jsem, za kým v Ostravě zajít, logicky jsem ale nikoho nepřesvědčil, protože jsem neměl nic za sebou. Teď je situace jiná.
Potřebuji 400 milionů korun a potřebuji se dostat k lidem, kteří takovéto peníze mají. Jsem však zatím v jiném patře než ti, kteří nám mohou poskytnout třeba 30 až 40 milionů. Rád bych se k nim dostal.
Ale je to složité, nejsme technologický startup. Pokud by to někoho zajímalo, ať mi napíše na e-mail, který najde na stránkách Divadla Mír, rád se s ním sejdu a ukážu mu naše výsledky za posledních sedm let. Ty jsou jednoznačné a velmi příznivé.
Albert Čuba před Divadlem Mír
foto: Jan Lipovský
Jak tedy zisk investorů může vypadat?
Je to jednoduché. Divadlo Mír má v současnosti kapacitu 340 míst. Pokud ale budeme mít za pět let tisíc míst, poměrově to všechno naroste.
Řeknu to takhle: kdyby před sedmi lety, kdy jsem zakládal Divadlo Mír, do něj někdo investoval těch 15 milionů – tedy dal mi tu investici, o níž jsem usiloval – dnes by měl zpátky 30 milionů korun. Vložené peníze by se mu vrátily a dalších 15 milionů by vydělal.
Měl jsem to navíc vymyšlené tak, že by byl tichým společníkem a veškerý čistý zisk šel jemu až do roku 2030. To by mohlo znamenat dalších 20 až 40 milionů korun. Bylo by to až překvapivě dobré. I tak úspěšné a výdělečné divadlo může být. A tohle chceme zopakovat.
Za soukromé peníze se divadlo stavělo naposledy za první republiky, po druhé světové válce už ne.
V jaké fázi teď jste?
Do konce června musíme podat žádost o stavební povolení a rozjet to. Jen projektová dokumentace, kterou k tomu potřebujeme, stojí u takovéto stavby pět až deset procent její celkové ceny. U nás to bude čtrnáct či patnáct milionů, možná víc.
Zatím do toho dáváme peníze sami. Pokud ale neseženeme jiné investory, budeme je muset odepsat. Čas kvapí.
Nechci to ale dělat stylem, že nejdříve seženu finance a pak se to rozjede. Nikdo by mi nevěřil, že to myslím vážně. Investuji do toho peníze, které jsem si mohl nechat a jet za ně na Bali. I tuhle zprávu chci investorům vyslat.
Albert Čuba z Chlapa na zabití
foto: Jan Lipovský
Čím si vlastně vysvětlujete ten velký komerční úspěch Divadla Mír? Protože to není přece jen běžné, aby se takto prosadilo divadlo, v němž nehrají herci známí z televize…
I Divadlo Mír má známé tváře, ne ale z televize, ale z YouTube. To je unikát, který nám umožnila současná doba. YouTube jsme podchytili včas, a to nás vyneslo na vrchol.
Taky makáme – a v Ostr;avě v zásadě nemáme konkurenci. V Praze je soukromých divadel se známými tvářemi relativně dost, my jsme ale v Ostravě jediní. A když v rámci aglomerace s milionem lidí máte jediné divadlo se známými tvářemi, je to vlastně relativně snadné.
Jediné, co nás teď brzdí v dalším finančním úspěchu, je nízká kapacita našeho sálu. Během roku můžeme odehrát určitý maximální počet představení, můžeme prodat daný maximální počet vstupenek. Proto potřebujeme další divadlo.
Plánujete nějaké další hostování v Praze?
Určitě ano. Už se z toho stává tradice, že každý rok poslední týden v červnu hostujeme v Divadle Na Fidlovačce. Tentokrát přivezeme dvě premiéry z aktuální sezóny.
Narozeniny, které napsal Bořek Slezáček a režíroval Jan Hřebejk. A Gogolovy Hráče, v nichž se setkáváme my všichni čtyři Tři tygři. Obě ta představení odehrajeme v Praze v červnu dvakrát.
A také chystáte další film…
To je pravda. Já sám si jednou dvakrát za rok zahraju u externí produkce, takhle jsme se objevil třeba v Mordu. Je dobré změnit kolektiv, podívat se, jak to dělají jiní, a potkat při tom další herce, režiséry a scenáristy. Ale jako Divadlo Mír máme i svou vlastní produkci, to je také unikum.
Provozujeme streamovací platformu Mír Play, kde najdete kromě přímých přenosů a záznamů našich představení i naše seriály a filmy. A v září bude mít skutečně premiéru nový film Srnky.
Albert Čuba
foto: Jan Lipovský
Albert Čuba (41)
Ředitel a majitel ostravského Divadla Mír
Zakladatel formace Tři tygři
Divadelní a filmový herec
Hrál ve filmech Mord, Zatmění nebo Kdyby radši hořelo
Objevil se také v seriálech Devadesátky či Co ste hasiči
Z produkce Divadla Mír pochází například seriál Krematorium s Jiřím Lábusem