Rozhovor
Díky umělé inteligenci může být svět spravedlivější, pozor ale na AI soudce, říká Ondřej Preuss z Dostupného advokáta
Umělá inteligence by do justičního systému možná vnesla větší spravedlnost, místo utopie by ale také mohla nastat dystopie, říká o zapojení nových technologií do světa práva a advokacie Ondřej Preuss, spoluzakladatel a šéfadvokát advokátního e-shopu Dostupný advokát.
redaktor
Jeho právní firma už s umělou inteligencí sama intenzivně pracuje. „Naše virtuální asistentka AIDA ale nenabízí na právní otázky klientů finální odpovědi. Není to jen z byznysových důvodů, ale proto, abychom mohli skutečně garantovat, že klientovi pomůžeme a že ho pošleme tou správnou cestou. Jinak by mohl právě kvůli umělé inteligenci skončit na scestí,“ varuje Preuss.
Dostupný advokát v sobě spojuje několik věcí. Jde o advokátní e-shop, startup a technologickou společnost v jednom. Unikátní je tím, že využívá v advokacii zatím stále ještě nepříliš rozšířené technologické nástroje v čele s virtuální asistentkou AIDA, která klienty navede na cestu k řešení, a poté je předá lidskému advokátovi.
Neznamená to ale, že by se právníci Dostupného advokáta pohybovali jen v online světě. Své klienty zastupují i před soudy, jednají za ně na úřadech. Aby byli skutečně dostupní, jak ostatně mají ve svém názvu, začali v poslední době budovat novou regionální síť. K pražskému ústředí tak během předchozích měsíců přidali Brno, Olomouc a České Budějovice.
„Drtivá většina právních záležitostí se dá vyřešit na dálku, ale ne všechny. Dostupný advokát tak zároveň funguje i jako klasická advokátní kancelář, poskytuje komplexní služby, včetně zastoupení před úřadem nebo u soudu. A právě v těchto záležitostech dává smysl posunout se klientům blíž a nabídnout jim zastoupení v místech, kde bydlí nebo podnikají. Je to tedy jen další krok v naší misi přiblížit se klientovi a napřímo mu pomoci,“ říká v rozhovoru Ondřej Preuss, zakladatel a šéfadvokát Dostupného advokáta. Právní firmy opakovaně oceněné jako Retailová advokátní kancelář roku.
Intenzivně jste začali využívat umělou inteligenci, představili jste svou virtuální pomocnici, která se jmenuje AIDA. Jak funguje?
Začnu trochu šířeji. Samozřejmě se považujeme za advokáty, ale nejen za ně. Dostupného advokáta chápeme také jako startup a technologickou společnost. Do oboru přinášíme nové nástroje, intenzivně využíváme i ty, které ještě nedávno nebyly advokacii vlastní. Umělou inteligenci sledujeme dlouhodobě, já sám jsem o ní psal už před osmi lety, kdy se jevila jako opravdu vzdálená budoucnost. Zachytili jsme tak i její nástup v posledních dvou letech a rozvíjíme ji v oblastech, které s právem přímo souvisejí.
Vývoj umělé inteligence ale nejen sledujeme, ponořili jsme se do něj rovněž aktivně a výstupem je právě AIDA. Jde o asistenta klienta, který má právní problém nebo potřebuje vyřešit nějakou právní otázku nebo pomoci s právní administrativou. AIDA takového člověka provede možnostmi, poskytne základní informace a dovede ho k řešení, které spočívá v konkrétní právní službě. Nejde tak o nahrazení advokáta nebo právníka jako takového. Myslím ostatně, že ani v budoucnu umělá inteligence právníky ani advokáty zcela nenahradí, a to z více důvodů. Jeden je čistě formální, a to je odpovědnost. Když například prodáváte nemovitost, hledáte někoho, kdo ručí za to, že o peníze nepřijdete, i kdyby se něco zvrtlo. A advokát má na to povinné pojištění. Z podstaty věci jde však o to, že člověk chce svůj niterný problém řešit s člověkem. Samozřejmě, že i v advokacii se objevují úkony, které jsou už nyní automatizované. AIDA tedy bude v našem systému práce stále důležitější. Ukáže cestu k vyřešení problému, ale na té cestě si ho vždycky převezme člověk, lidský advokát.
Umělá inteligence rovněž pomůže vyřešit problém s nedostatkem právníků, který očekáváme, že bude hlavní výzvou české advokacie ve střednědobém horizontu. Prostě advokacie je tvrdé řemeslo a lidé ochotni se jí zabývat, budou postupně kvapem ubývat.
Může umělá inteligence pomoci i k tomu, že z právního hlediska bude svět a Česká republika spravedlivější? Už tím, že na služby advokátů může takto dosáhnout více lidí…
Jeden starý bonmot říká, že kdo chce spravedlnost, neměl by jít za advokátem nebo k soudu, ale na ministerstvo spravedlnosti. Ale vážně. Dostupného advokáta jsme založili před deseti lety ze dvou hlavních důvodů. Jednak jsme viděli mezeru na trhu, chtěli jsme rozšířit advokátní trh a využívat i moderní nástroje, které tehdy už existovaly, ale v advokacii se prakticky nepoužívaly. Ruku v ruce s tím nám už ale tehdy šlo o to zvýšit dostupnost právních služeb a s tím i spravedlivosti. Nechci být příliš vzletný a zabřednout do toho, co je spravedlnost. Ale advokacie by měla docílit rovnosti stran. Nejen před soudem, ale třeba i při vyjednávání dohody o narovnání, při uplatnění náhrady škody nebo při řešení vyhrůžek v zaměstnání.
Našeho klienta ale nemůžeme zároveň ztotožnit pouze se spotřebitelem. Pracujeme i pro v uvozovkách silnější strany, tedy pro podnikatele a pro zaměstnavatele. Spravedlnost se ale snažíme hledat i v tom, že se pokoušíme veřejnost edukovat, třeba našimi články. Umělá inteligence může tohle všechno akcelerovat a může pomoci běžné veřejnosti se lépe orientovat v právním řádu. To znamená odpovědět na právní otázky, poskytnout důležité informace, a to v reálném čase. V současnosti to ještě úplně nefunguje. Kvůli nebezpečí halucinací vás může umělá inteligence svést na scestí, navíc je její neomezený provoz až neskutečně nákladný. I proto naše AIDA nedává finální odpověď. Není to jen z byznysových důvodů, ale proto, abychom my mohli skutečně garantovat, že klientovi pomůžeme a že ho pošleme to správnou cestou.
A mimo advokacii? Může například umělá inteligence v budoucna rozhodovat spory?
O tom už se skutečně dříve spekulovalo. Jestli by nebylo spravedlivější, kdyby spory nerozhodovali lidé, kteří k věcem přistupují subjektivně a neumí se oprostit od svých hodnot, ale právě umělá inteligence, která pojme celek problému. Například ve Velké Británii to zkoušeli u dopravních přestupků, kde došlo k úplnému zautomatizování tohoto rozhodování. K tomu jsem ale trochu skeptický, i když umělá inteligence určitě může pomoci i tím, když se ve státní správě nebo v justici více rozšíří. Může zjednodušit procesy a soudy ještě zrychlit, i když víme, že česká justice patří v porovnání s ostatními evropskými zeměmi spíše k těm rychlejším.
Ale nedojde k revoluci ve smyslu, že teď jsme vynalezli kolo, všechno předchozí zahodíme a všichni budou už jezdit jen na kole. Musíme si uvědomit, že svět advokacie a práva je konzervativnější než jiná odvětví, a to i vzhledem k lidem, kteří se v něm pohybují. Umělá inteligence se tak bude v právu a ve spravedlnosti prosazovat pozvolna, ale ve výsledku jim skutečně může pomoci. U soudců nebo státních zástupců ale budeme dál chtít, aby to byli lidé, kteří rozhodují. Aby místo utopie nedošlo k dystopii, v níž se umělá inteligence rozhodne tak, jak bychom opravdu nečekali a nechtěli.
Během zhruba posledního roku otevřel Dostupný advokát nové pobočky v Brně, v Olomouci a v Českých Budějovicích. Předpokládám ale, že tento nástup Dostupného advokáta do regionů neznamená váš ústup z online prostředí…
Náš vstup do regionů rozhodně neznamená ústup z online prostředí. Není to ale něco, co by nenavazovalo na to, čím Dostupný advokát je od svého prvopočátku. Už název Dostupný advokát směřuje k tomu, že chceme být blíž klientům. Pořád se ale primárně soustředíme na dostupnost pomocí internetu. Tedy na dostupnost nejenom pro lidi z Prahy nebo z větších měst, ale také z regionů a rovněž ze zahraničí, protože i mimo Českou republiku máme množství klientů.
Drtivá většina právních záležitostí se dá vyřešit na dálku, ale ne všechny. Dostupný advokát totiž zároveň funguje jako klasická advokátní kancelář, poskytuje komplexní služby, včetně zastoupení před úřadem nebo u soudu. A právě v těchto záležitostech dává smysl posunout se klientům blíž a nabídnout jim zastoupení v daných místech. Je to tedy jen další krok v naší misi přiblížit se klientovi a napřímo mu pomoci. Prostě naplnit naši misi za dostupnější advokacii.
S tím, zda se lidé budou na advokáty obracet, nebo ne, samozřejmě souvisejí hlavně peníze. Jak v tuto chvíli vypadá cenová politika Dostupného advokáta?
Vždy jsme zdůrazňovali, že jsme tady pro každého, v každou chvíli a kdekoliv. Dostupnost ale v našich očích zároveň neznamená to, že jsme nutně nejlevnější na trhu. Protože zároveň ctíme myšlenku, že věc máte vyřešenou buď rychle, levně, nebo kvalitně. A z těchto tří výsledků lze vždy dosáhnout jen dvou zároveň. Buď je to rychle a kvalitně, ale pak je to drahé. Nebo je to rychle a levně, ale pak to není kvalitní. A nebo to je kvalitně a levně, ale pak to hodně dlouho trvá. Z kvality nechceme nikdy slevovat, nekvalitní řešení může být v advokacii právně špatně, zavádějící, a klientovi tak ve výsledku nepomůže.
Díky moderním technologiím, specializaci a extrémně efektivní vnitřní organizaci se nám ale daří cenu držet relativně nízko. To budeme držet i do budoucna, i když je pravda, že jsme ceny museli i s ohledem na inflaci v minulém roce mírně navýšit. Chceme totiž také spolupracovat se schopnými a flexibilními advokáty, které musíme zaplatit. Nikdy také nechceme dopustit, aby naše služby byly programově dumpingové, protože to by nevedlo k cíli, který jsme si vytkli. Tedy klientovi skutečně pomoci. Naše ceny jsou ale předem známé, což v advokacii nemusí být úplně zvykem. V mnoha případech sice není konečnou cenu možné říci z objektivních důvodů – nevíte, jestli dojde k soudnímu sporu, jestli se bude podávat odvolání nebo dovolání – klient ale vždy ví, na čem je. A nic z toho rozhodně měnit nebudeme.
Jsme na konci roku 2024, s jakými plány budete vstupovat do příštího roku a do dalších let?
Chystáme nějaká překvapení, snažíme se totiž být vždy o krok napřed. I to je naše motto, i když ta naše desetiletá cesta je rovněž dlážděná mnoha slepými uličkami, které nás ale také dosti posunuly. Plánujeme rozvoj kanceláře jako takové i regionální sítě, o níž jsme mluvili. Zároveň ale budeme dál výrazně investovat do online prostoru. A pak půjde o rozvoj nových technologií v čele s umělou inteligencí, kterou chceme dovést k dokonalé efektivitě. Cesta k právnímu řešení totiž musí být opravdu rychlá, poskytovaná právní služba specializovaná a k tomu za příznivou cenu. Prostě už ne řemeslná dílna, kde každý švec vyrábí na verpánku od podrážky po tkaničky celou botu, ale efektivní a přesně zacílené právní řešení poskytované profesionálem, který obdobný problém řešil už nejméně desetkrát. U nás skutečně platí, že na tři kliknutí učiníte zadání a během pár dnů můžete mít řešení. Právní řešení má být našem pojetí maximálně dostupné ve všech ohledech, a to se nám začíná dařit ve stále větší míře.
Ondřej Preuss (40)
Advokát a spoluzakladatel advokátního e-shopu Dostupný advokát
Rovněž působí jako odborný asistent na katedře ústavního práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy
Intenzivně se věnuje umělé inteligenci, novým technologiím a jejich právním souvislostem
Je také častým komentátorem událostí v politice a justici
Napsal stovky článků, pravidelně se snaží o právní osvětu veřejnosti
V minulosti působil v advokátní kanceláři Jasanská & Co.