Rozhovor
Do krachu Zásilkovny zbývaly tři měsíce. Na strach ale nebyl čas, každá krize je příležitost, říká Simona Kijonková
Jedna z nejvýraznějších tváří českého byznysu Simona Kijonková nově působí ve vedení sítě Inspire & Impact Network. Ta má ženám umožnit sdílet zkušenosti, vzdělávat se a připravovat se tak na vedoucí funkce i vlastní podnikání. Kijonková chce se zájemkyněmi sdílet svůj příběh i to, jak během covidu vybudovala Zásilkovnu. „Šlo o to zabojovat prací a soustředit se na projekty. Strach překonáte jasným smyslem života a vytyčením si zřejmých cílů, navíc jakákoli krize je příležitost,“ říká pro Hrot24.
redaktor
Simona Kijonková věnuje po prodeji Packety 90 procent svého pracovního času investování, 10 procent pak neziskovému prostoru. Představuje nové projekty – na konci roku prostřednictvím JSK Investment investovala do startupu Elin.ai., což je mobilní aplikace věnující se duševnímu zdraví generace Z. Snaží se podpořit děti z vyloučených lokalit i ženy pohybující se v byznysu. V rámci Inspire & Impact Network (IIN) tak má na starosti akvizici nových členek a komunikaci.
Co vás láká na tom být součástí sítě Inspire & Impact?
Je to pro mě naprosto autentické a samozřejmé. Podpora žen-podnikatelek, startupistek a vůbec žen v komerční sféře obecně je moje celoživotní téma. Věnovala jsem se mu už v době, kdy jsem začínala podnikat, ať již v rámci různých networků, tak v rámci vlastních aktivit. Nejprve jsem sdílela své zkušenosti ze začátku podnikání, později jsem školila fázi scaleup (fáze, v níž startup plánuje expanzi a rozvinutí svého potenciálu na trhu – pozn. red.) a když jsem působila jako CEO nadnárodní korporace s více než dvěma a půl tisíci zaměstnanci, tak jsem sdílela, jak podpořit ženy ve vedení takovýchto společností.
Zjistila jsem, že člověk sám nic nezvládne. Nebo zvládne jen trochu. Jeden hlas může být slyšet, ale není slyšet tolik, jako když je to hlas několika stovek lidí. To je můj důvod, proč jsem se k Inspire & Impact Network připojila a proč jsem i v jeho vedení. V mojí kompetenci je akvizice nových členek a komunikace networku. Věřím, že se naše témata skutečně podaří zviditelnit a podpořit ženy tak, aby se nebály plnit si své sny.
V současnosti má network 300 členek. Jak by vaše členská základna měla růst?
Určitě nemáme ambice v tom smyslu, aby nás byly tisíce. Mnohdy je lepší kvalita než kvantita. Důležité pro nás je zejména to, aby nové členky sdílely naše hodnoty. Těmi jsou férovost, otevřenost, aktivita, profesionalita ve smyslu přínosu zkušeností z určitého oboru a angažovanost v rámci našich školicích i společenských událostí.
Jsme otevřená platforma, od studentek až po zkušené byznysové matadorky. Tedy pro všechny ženy v aktivním věku v České republice. Jde nám o sdílení zkušeností, a to i napříč regiony. Sama si kladu za cíl, aby do deseti let znala Inspire & Impact network každá žena. Nebo minimálně měla povědomí o jeho existenci.
Jak budete s touhle sítí sdílet svůj byznysový příběh vy sama?
V několika eventech. V lednu odstartujeme Inspire Academy a každých 14 dní uspořádáme zhruba hodinovou přednášku. Zájemkyně se mohou přihlásit na webu. Já se budu věnovat leadershipu a podpoře sebevědomí žen. Tomu, jak dosáhnout úspěchu v rámci svého mindsetu. Neboli jak prostřednictvím nastavení mysli, zkušeností a práce sama na sobě mohu dosáhnout svých byznysových nebo jakýchkoliv životních cílů. V tomto tématu se může najít každá žena.
Co v kostce v tomto ohledu radíte?
Nebát se. Ženy v České republice mají nízké sebevědomí a ostych. Bariéry jsou ale v jejich hlavách. Ženám nikdo v ničem nebrání, každá může začít sama od sebe. To je moje rada. Začněte u sebe a začněte na sobě pracovat a vzdělávat se. Protože bez práce nejsou koláče. Když na sobě člověk pracuje, může dosáhnout jakýchkoliv cílů si zamane. Vidíme to u špičkových sportovců. Když trénujete, dosáhnete výsledků. A v podnikání to platí dvojnásob.
Když zatnete zuby a pracujete na sobě, k tomu máte finanční gramotnost, technologické znalosti a sklony k riziku – to znamená, že se rizika nebojíte, protože každé podnikání přináší rizika – motivujete, máte určitou míru pokory a dokážete pracovat s klientem a se svým týmem, máte několik prvních kroků našlápnutých k úspěchu. Neméně důležitá je ale vaše vize a produkt jako takový.
Jak vy sama překonáváte strach? Jak jste ho překonávala třeba v době, kdy jste během covidu výrazně rozšiřovala Zásilkovnu?
Když u nás začal v březnu 2020 covid, neměla jsem na strach čas. S týmem jsme si nakreslili tři scénáře a každý měl jinou barvu. Ten optimistický byl červený, protože červenou barvu miluji a přijde mi velmi optimistická. Druhý byl oranžový a třetí černý. Červený scénář spočíval v tom, že i během covidu jedeme dál. Vláda ale zavřela naše výdejní místa, tržby nám spadly o 50 procent. Od strachu mi pomáhá práce, oprostit se tak od něj. Zaměstnala jsem ruce i mysl a neměla jsem tak na obavy čas.
Museli jsme úplně překopat náš byznys model, sáhli jsme po oranžovém scénáři, podle kterého se narodily naše nové projekty, zejména Z-boxy. Nějakou dobu jsme byli také zcela bezhotovostní. No a ten černý scénář… Počítali jsme, kolik měsíců mi zbývá do bankrotu. Byly to tři měsíce. Šlo tedy o to zabojovat prací a soustředit se na projekty. Strach překonáte jasným smyslem života a vytyčením si zřejmých cílů, navíc jakákoli krize je příležitost.
Čemu se aktuálně nejvíce věnujete?
Z 90 procent času je to investování, z 10 procent se věnuji neziskovému sektoru. Kromě IIN mám vlastní nadaci, která nese mé jméno. V jejím rámci se věnujeme budování nízkoprahových center a podporujeme děti ze sociálně vyloučených lokalit. Mou vizí je, aby sociálně vyloučené lokality úplně zmizely z našeho slovníku. Jsem také členkou boardu Young President’s Organisation (YPO). Neziskové aktivity mám tak tři a všechny se vlastně věnují něčemu jinému.
Vaše investiční aktivity v rámci JSK Investment ale mají rovněž významné CSR přesahy, chápu to správně?
Naše investiční aktivity jsou různorodé a směřují do společností v různých fázích existence a byznysu. Investujeme do startupů i do společností, které mají před sebou expanzi na další trhy, což je z mého pohledu nejtěžší fáze, na níž hodně firem shořelo. Poskytujeme nejen finanční prostředky, ale i smart money capital. Vždy sledujeme, zda projekt, který žádá o naše zapojení, zapadá do naší investiční strategie. Investujeme naše vlastní, soukromé, rodinné peníze.
Z tohoto ohledu si můžeme dovolit větší sklony k riziku a dívat se na více impaktní projekty. A je pro nás skutečně důležité, aby měly celospolečenský dopad a přesah. Například Kodu je platforma, která propojuje výrobce tiny housů s potřebami lidí, kteří žijí single. Jde zejména o generaci Z, která má problémy s dostupností bydlení. A tohle jí může výrazně pomoci, třeba i s krátkodobými pronájmy.
Jak vy sama vnímáte projekt In Touch?
In Touch je naopak pro generaci našich babiček, dědečků nebo starších rodičů, pro lidi 65+ nebo spíš 70+. Žijeme ve velmi zrychlené době, kdy na ně nemáme čas. Tento projekt by ale měl propojit rodiny se staršími ročníky. Tito lidé trpí samotou, duševními poruchami a celou řadou zdravotních problémů. A jsou i týdny, kdy s nimi nikdo nehovoří.
Logicky se pak těší k lékaři, kde si s nimi promluví alespoň sestra. In Touch si klade za cíl tuhle komunikaci zlepšit a propojit rodiny, které pracují s novými technologiemi, se starší generací, která používá třeba ještě tlačítkové telefony. In Touch je globální projekt, kterému velmi věřím.
Podporujeme také Týden inovací, tedy vědu a výzkum v České republice, kde propojujeme akademickou oblast s komerční i státní sférou. Není tam totiž třeba vést jen dialog, ale komunikaci napříč všemi spektry. Bez inovací nebudeme schopni zvýšit konkurenceschopnost České republiky. Máme celou řadu chytrých hlav a naši inteligenci a patenty vyvážíme ven.
Tento talent by měl ale zůstávat v Česku a my bychom měli být majiteli těch nových patentů a disruptivních technologií. Abychom nebyli pořád vnímáni jako montovna. O znalostní ekonomice se hezky mluví, ale je v tom potřeba něco opravdu udělat. No a teď na konci roku jsme podepsali ještě jeden nový projekt, který má rovněž celospolečenský dopad. (Jde o investici do startupu Elin.ai – pozn. red.)
Když propojíme všechno to, o čem jsme mluvili, a vaše plány s Inspire & Impact Network, která má první vize do roku 2030, o čem byste chtěla, abychom právě v roce 2030 spolu mluvili? Co by mělo být samozřejmostí?
Bariéry tolik nevnímám zvenčí, jako je vnímám u žen samotných. Dnes se bavíme o tom, že existuje rozdíl v odměňování žen a mužů, takzvaný pay gap, ve výši 16 procent. Přála bych si tak, abychom se bavili úplně o něčem jiném a o jiných tématech. Abychom mohli řešit umělou inteligenci ve všech částech našeho podnikání a internet věcí všude kolem nás, od dopravních prostředků až po ubytovací možnosti. Velkým tématem pro nás bude i bezpečnost.
Musíme začít sami u sebe, je to nevynutitelné. A právě to chceme podpořit. Aby ženy byly sebevědomé a věděly, že můžou. Aby měly platformu, kde mohou sdílet své zkušenosti a vzdělávat se. Důležité je pro mě podporovat podnikatelky a startupistky, těch jsou v České republice pouhá tři procenta. Ve světě je to přitom 20 procent. A pokud každý z nás a každá z nás nezačne u sebe, ke změnám nedojde. Takže doufám, že v roce 2030 spolu budeme řešit už něco úplně jiného.
Simona Kijonková (47)
Podnikatelka, investorka a filantropka
Zakladatelka Zásilkovny, kterou letos s celou společností Packeta prodala
Její současné investiční aktivity jsou sdruženy pod JSK Investment
Nově je členkou vedení Inspire & Impact Network
Zasedá rovněž ve vedení Young President’s Organisation
Vystudovala Fakultu podnikohospodářskou VŠE