Internetoví podvodníci
Falešná Kijonková už zase radí na internetu, jak zbohatnout. Nenaleťte, varuje ta skutečná
Na sociálních sítích Facebook a X se objevily podvodné reklamy zneužívající identitu investorky a podnikatelky Simony Kijonkové a jejího manžela Jaromíra. Inzeráty odkazují na důvěryhodně vypadající falešné stránky známých médií s obsahem, který vypadá jako zpráva o výhodné finanční nabídce zakladatelů Zásilkovny.
čtk
Podobná vlna falešných reklam se objevila loni na podzim. „Opět jde o placené inzeráty odkazující na falešný web s nepravdivými informacemi o možnosti jednoduchého zbohatnutí, které údajně s manželem nabízíme. Já ani Jaromír nic podobného nerealizujeme, jde znovu o podvod. Rozhodně do žádného takového projektu neposílejte své peníze a ani osobní údaje. Už jsme zahájili právní kroky,“ uvedla Kijonková.
Podvodníci využívají plagiáty webů známých médií, takže falešná zpráva vypadá důvěryhodně. Web je na první pohled k nerozeznání od pravého, ale podvod lze rozeznat například podle webové adresy, která je jiná.
Pomocí umělé inteligence dokážou podvodníci generovat falešné webové stránky či fotografie a videa (tzv. deepfakes), která působí autenticky a odhalit je lze spíš podle jejich senzačního a podezřelého obsahu než podle jejich podoby.
„Bohužel pro lidi, kteří nejsou obeznámení s možnostmi AI nebo takto pokročilými podvody, je velmi těžké si všimnout, že nejde o autentické záběry. Někdy je tak nejlepší řídit se poučkou, že když něco zní příliš dobře na to, aby to byla pravda, nejspíš to skutečně pravda není,“ dodala Kijonková.
Kijonková v roce 2010 založila technologicko-logistickou firmu Zásilkovna, která se stala jedním z největších hráčů na doručovacím trhu v Česku. V minulém roce manželé Kijonkovi své podíly prodali spolu s dalšími vlastníky konsorciu Emma Capital a CVC Capital Partners.