Před mekáčem nebo káefcéčkem se už ani na maloměstě neschováte
Shutterstock.com
Zrychlující se svět
Hambáče už si dáte i na venkově. Fastfoody vytlačují klasické vesnické hospody
Boom rychlého občerstvení nebere konce. Po expanzi ve velkých městech se pobočky fastfoodových řetězců rozlézají i do menších obcí. Mnohde nahrazují zaniklé venkovské hospody. Strávníci si oblíbili především burgery a asijská bistra.
čtk
Podniky rychlého občerstvení a bistra v současnosti tvoří 12 až 15 procent gastronomických podniků v Česku. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka.
Podle ředitele tržních a datových analýz Dotykačky Vladimíra Sirotka se jedná o prosperující kategorii podniků, která se v posledních letech velmi rozrůstá, nově přibývají i na venkově.
Důvodem je nejen nižší cena pokrmů, ale také proměna pestrosti, kvality a podoby takzvaných fast foodů, uvedli Sirotek a předseda sekce gastronomie Hospodářské komory Luboš Kastner.
Aktuálně jsou podle Sirotka velmi populární především provozy specializující se na burgery a asijská bistra. „Jen za posledních pět let se počet těchto provozoven ztrojnásobil a souhrnné tržby se víc než zdvojnásobily,“ uvedl Sirotek.
Podle Kastnera obliba fast foodů rostla zejména v roce 2022 a 2023, loni se počty stabilizovaly. Kastner i Sirotek se shodují, že po rozšíření rychlých občerstvení ve velkých městech přichází na řadu menší města a obce. „Na mnoha místech tyto podniky nahradily původní vesnické hospody,“ podotkl Sirotek.
Ve velkých městech Kastner očekává růst počtu značkových konceptů, zejména po vstupu světových řetězců jako Popeyes či chystané Wendy’s a Five Guys.
„Jejich vliv bude rok dva zejména v Praze a zostří se konkurence mezi značkovými formáty, což je jedině dobře, protože dojde zcela jistě k daleko častějším inovacím a nebude tlak na růst cen,“ řekl Kastner.
Aby fastfoodové restaurace mezi konkurencí uspěly, musí mít podle Kastnera jasně stanovený koncept a model svého podnikání, co nejméně zaměstnanců, efektivní provoz a kvalitní marketing. „A spíše vsadit na kvalitu než na nízkou cenu,“ dodal.
Například řetězec McDonald’s ale nové podniky příliš jako konkurenci nevnímá, mluvčí McDonald’s ČR Jan Nevola naopak tvrdí, že je příchod nových značek motivuje ke zlepšování služeb. „Zájem o ČR zároveň naznačuje, že tuzemský trh má pro restaurace s rychlou obsluhou stále velký potenciál,“ uvedl.
Ředitelka KFC pro Česko a Rakousko Ivana Makalová Dlouhá uvedla, že se pro jejich provoz ani po otevření nových fast foodů nic nemění. „Dál nabízíme naše šťavnaté kuřecí pochoutky a služby v té nejlepší možné kvalitě,“ sdělila s tím, že loni vzniklo v ČR sedm nových poboček KFC a letos bude expanze pokračovat v podobném tempu.
KFC poboček je nyní po Česku 135, McDonald’s 127 a letos by jich mělo deset přibýt. Restaurace Popeyes jsou nyní v ČR čtyři, brzy přibyde další v Brně.
„Se vstupem Popeyes v listopadu 2023 přišla na trh změna a sledujeme, že jsme inspirovali i další značky. Je tu prostor pro další receptury, český zákazník z toho bude jen benefitovat,“ uvedl šéf Popeyes Marko Blaževič.
Úspěch bister a fast foodů spojuje Kastner s tím, že mají nižší náklady, fungují na menší prodejní ploše a často je provozují mladí lidé se silným vztahem k moderním technologiím a marketingovým nástrojům. „Zároveň vychází vstříc požadavkům dnešní společnosti, která je velmi orientovaná na rychlost,“ dodal Sirotek.