pobočka restaurace Popeyes

pobočka restaurace Popeyes

se souhlasem společnosti Popeyes

Britské kuřecí eldorádo láká investory do fast foodu

Britové zbožňují smažené kuře – a právě tento neutuchající apetit pohání růst trhu s rychlým občerstvením, který přitahuje stále větší zájem soukromých investičních fondů. I přes nedávnou vlnu akvizic vidí šéf britské pobočky Popeyes, Tom Crowley, další prostor pro expanzi.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Například minulý měsíc americká investiční skupina Sixth Street zaplatila 400 milionů liber za koupi britské části konkurenčního řetězce Wingstop. O rok dříve převzal Popeyes UK fond TDR Capital, který již v roce 2023 do značky investoval 50 milionů liber. Crowley k tomu poznamenal: „Hodnota Wingstop ukázala, jak velký potenciál má tento segment trhu. Pokud dokážete zajistit rychlý růst, přitahujete zájem dalších investorů.“

Lekce z minulosti: Přílišná expanze bolí

Po dekádě agresivních investic do restauračních řetězců v Británii, která vyvrcholila rokem 2010, přišel tvrdý náraz. Pandemie, rostoucí náklady a nedostatek pracovní síly zasadily těmto podnikům těžké rány. Crowley ale zdůrazňuje, že řetězce rychlého občerstvení si vedly lépe než tradiční restaurace.

Kuřecí boom: Nové příležitosti na trhu

Zájem o kuřecí fast food stoupá. V roce 2024 klesl počet tradičních restaurací o 4 %, zatímco počet řetězců rychlého občerstvení vzrostl o 5 %. Z toho kuřecí restaurace zaznamenaly 12% nárůst. KFC, které má v Británii téměř 1 000 poboček, čelí konkurenci nováčků, jako jsou Dave’s Hot Chicken nebo Chick-fil-A.

„Značka je stále v tzv. hype fázi – při každém otevření nové pobočky máme fronty lidí,“ říká Crowley pro Financial Times. Očekává, že do roku 2025 dosáhnou tržeb přes 200 milionů liber, což znamená meziroční růst o 70 %.

Budoucnost trhu: Souboj gigantů

Nam Quach z DC Advisory upozorňuje, že tento trend není jen britskou specialitou, ale odráží celosvětový růst kuřecích řetězců. „Rozdíl v Británii spočívá v tom, že zde není mnoho velkých značek s významným podílem na trhu,“ vysvětluje. „V současnosti se bojuje o výhodu prvního hráče. V budoucnu ale trh ovládnou tři nebo čtyři dominantní značky.“