Čína ovládla produkci baterií do elektromobilů

Čína ovládla produkci baterií do elektromobilů

Shutterstock.com

Boj o nerosty

Černý scénář se naplňuje: Čína omezí vývoz lithia do USA, Západ bude mít problémy

Komunistický režim v Pekingu zvyšuje tlak na Spojené státy těsně před tím, než se do Bílého domu po čtyřech letech znovu nastěhuje Donald Trump. Plánuje zakázat vývoz lithiových technologií nezbytných pro výrobu akumulátorů.

František Novák

Největší asijská ekonomika nejprve zakázala vyvážet do Spojených států kritické suroviny, jako je antimon, gallium nebo germanium, které se kromě zelených technologií používají i ve vojenském sektoru.

Nyní má k tomu přibýt i široce rozšířené lithium, nezbytné pro výrobu lithium-iontových baterií. Naplňuje se tím černý scénář, před kterým varují komoditní analytici několik posledních let. Čína totiž ovládá většinu globální produkce těchto klíčových surovin.

Čínské ministerstvo obchodu navrhlo omezení exportu technologií nezbytných pro výrobu součástí baterií a zpracování kritických minerálů včetně lithia. Omezení dopadnou na veškeré technologie, které se používají k výrobě lithiových sloučenin pro akumulátory.

Peking tím chce ochránit své know-how a dodavatelské řetězce produkce baterií a elektrických aut. Čínské firmy ovládají sedmdesát procent trhu zpracování lithia pro elektromobily.

Navrhované omezení se může promítnout i do plánů budovat nové továrny na výrobu dobíjecích článků čínské firmy CATL na evropském kontinentu. Ta už má svou továrnu v německém Erfurtu a druhou staví v maďarském Debrecínu.

„Navrhovaná opatření budou krokem k udržení čínského vysokého podílu na trhu a k zajištění chemické výroby lithia pro čínské domácí dodavatelské řetězce baterií,“ řekl Adam Webb, expert na trh surovin pro baterie v poradenské společnosti Benchmark Mineral Intelligence.

Bude to znamenat komplikace i pro západní výrobce lithia, které k produkci tohoto lehkého kovu využívají čínské technologie.

Díky tomu dokáže čínský automobilový sektor s elektromobily rychle růst. Loni se v říši středu vyrobilo přes deset milionů elektromobilů a byl překonán rekord z roku 2023.

Čínský režim předpovídá, že největší trh s elektromobily bude i nadále expandovat. Číňané už od poloviny minulého roku nakupují více než z padesáti procent nová auta s bateriemi.

Nejvíce prodává čínská firma BYD, ve třetím kvartále roku 2024 se pochlubila tržbami ve výši 28,2 miliardy dolarů (688 miliard korun), americká Tesla měla v tomto období tržby ve výši 25,2 miliardy dolarů (615 miliard korun).

Čínské automobilce meziročně rostou tržby o 24 procent, firmě Elona Muska o osm procent. A není bez zajímavosti, že baterie Tesle dodává také čínská společnost CATL, stejně jako řadě dalších západních automobilek, jako je BMW nebo Volkswagen.

I když se Západ delší dobu snaží závislosti na čínské produkci lithia a dalších surovin zbavit, v praxi se nedaří čínský podíl na produkci kovů pro výrobu elektromobilů a obnovitelných zdrojů snižovat. Čínští producenti lithia navíc v posledních letech zaplavili globální trh tímto kovem, a tak se jim daří vytlačovat těžaře z Austrálie a Kanady ze hry.