Sdílené koloběžky v Praze skončí
Shutterstock.com
Pohyb v metropoli
Konec bezohlednosti. Sdílené elektrokoloběžky v Praze skončí
Praha nepočítá s tím, že by v připravovaném systému pro provoz sdílených dopravních prostředků umožnila parkování elektrokoloběžek. Jejich provozovatelé je proto podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) nebudou moci v metropoli nabízet. Na neohleduplné využívání sdílených elektrokoloběžek zejména turisty si dlouhodobě stěžují obyvatelé centra města. Elektrokola a kola budou moci provozovatelé dál nabízet, budou ale muset parkovat pouze na vyznačených místech.
čtk
Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků připravuje město od loňska, bude založen na smlouvách mezi Technickou správou komunikací (TSK) a právě provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jenom na k tomu určených veřejných prostranstvích. Koloběžky na nich nebudou moci parkovat. Pokud je uživatelé nechají jinde, TSK je bude odstraňovat.
„Kdo nebude mít s námi smlouvu, tak nemůže provozovat a parkovat ty koloběžky, a my je pak následně budeme odstraňovat,“ řekl ředitel TSK Filip Hájek. Hřib dodal, že teoreticky by si provozovatelé mohli nasmlouvat vlastní stanoviště se soukromníky, ale to by bylo velmi komplikované a město nepředpokládá, že by se to stalo.
Městská rada by měla do konce května schválit souhlas pro TSK s využitím prostranství určených pro parkování kol, následně bude moci městská firma uzavřít smlouvy s jednotlivými provozovateli. Za parkování pro každé z provozovaných kol či elektrokol budou platit 25 korun měsíčně.
V případě špatného odložení dostane provozovatel pokutu 100 korun a lhůtu na nápravu, pokud ji včas neučiní, pokuta se zvýší na 1000 korun a TSK kolo odstraní a vydá až po jejím zaplacení. Vyhrazená místa budou moci využívat i Pražané pro svoje kola.
Po schválení v radě a uzavření smluv podle Hřiba dostanou provozovatelé elektrokoloběžek lhůtu na to, aby vozítka z ulic odstranili. „Nečekáme, že to budou nějak masivně porušovat, to ukazuje i zkušenost z jiných měst,“ řekl náměstek.
Sdílené elektrokoloběžky už zakázaly Paříž, Madrid nebo Melbourne. Hájek dodal, že systém bude TSK v letošním roce kontrolovat zřejmě převážně ručně, zatímco od příštího roku by měl fungovat automaticky s využitím GPS dat od poskytovatelů kol.
Provozní manažer provozovatele elektrokoloběžek Lime Václav Petr řekl, že firma aktuální jednání a budoucí smlouvu s TSK vnímá jako nastavení nových pravidel provozu a parkování.
„Budeme nadále jednat jak s městskými částmi, TSK, tak i se soukromými majiteli pozemků. V březnu jsme v Praze zahájili provoz nových elektrokol Lime, u nichž vidíme velký zájem ze strany uživatelů. Jejich celkový počet se ale bude odrážet od podmínek smlouvy,“ uvedl.
Manažer pro mikromobility firmy Bolt Marek Pazderka uvedl, že společnost nepovažuje plošné zákazy za správné řešení. „Je předčasné říkat, co tento návrh pro nás bude znamenat. To, co bylo prezentováno na tiskové konferenci v poledne, je pro nás totiž novinka,“ řekl.
Bolt a další poskytovatelé sdílené mobility se podle něj snaží o konstruktivní a hlavně funkční řešení již dlouho, avšak ze strany magistrátu a TSK se jim po dobu několika měsíců nedostávalo odpovědí na problematické body, které smlouva například vůbec neobsahuje, prohlásil.
Pazderka dodal, že provozovatelé dostali návrh řešení před třemi týdny a ještě ani nezačalo připomínkové řízení. Bolt je podle manažera již přes rok ochoten jednat o omezení například v historickém centru.
„Klíčová je však ochota všech zúčastněných stran vést věcný dialog. Odebrat lidem možnost využívat sdílené elektrokoloběžky v městských částech, které nejsou tak rušné a zatížené turismem, nedává smysl. V nich tato forma mikromobility dlouhodobě funguje bez zásadních problémů a přináší reálný užitek, konstatoval.
Důvodem vynechání elektrokoloběžek ze systému je jejich dlouholetá kritika ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy. Kritikům se nelíbí zejména jejich zanechávání na místech, kde překážejí, a jízda po chodnících ohrožující chodce. „Máme takřka dvojnásobný počet přestupků elektrokoloběžek než kol, takřka pětinásobný počet pokut,“ uvedl Hájek.
Na podobě regulace podle Hřiba panuje koaliční shoda, což potvrdil i předseda zastupitelů Spolu Tomáš Portlík (ODS). „Na tomto řešení je koaliční shoda a jsem rád, že to konečně posouváme dopředu. Možná to trvalo déle, než jsem očekával, ale mám za to, že systematické řešení je vždy lepší než populistické výkřiky,“ uvedl.
Zákaz sdílených elektrokoloběžek dlouhodobě chce Praha 1, která po magistrátu požaduje jeho zavedení formou městské vyhlášky. Hřib dnes řekl, že takové řešení by se muselo týkat všech vozítek, tedy i těch, které vlastní obyvatelé a se kterými problémy nejsou.
Soukromoprávní postup, který zvolilo město, podle náměstka ve společném stanovisku doporučila ministerstva dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu.