Auto na elektřinu
Shutterstock.com
Elektromobily nejsou jediné řešení, je třeba myslet i na spalováky, říká ministr Kupka
Podle ministra je potřeba podpořit výzkum a vědu tak, aby se v Evropě mohla rozvíjet i další řešení dekarbonizace.
čtk
Elektromobilita není jediným řešením vedoucím k dekarbonizaci. Flotila aut se spalovacími motory je v Evropě velká, je třeba hledat i jiné možnosti než masivní obměnu aut.
Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na akci Tour d'Europe, na které zástupci automobilového průmyslu v Praze představovali potenciál obnovitelných paliv při dosahování cíle klimatické neutrality do roku 2050.
Jako klimatická neutralita se označuje stav společnosti, v níž jsou veškeré emise skleníkových plynů vyváženy postupy pro jejich odstranění z ovzduší, EU se k ní zavázala právě do roku 2050.
„Má smysl hledat řešení pro tuhle flotilu aut, která všichni známe,“ uvedl Kupka. Dodal, že spoléhat se pouze na elektrický pohon má své limity například v rozsáhlé obměně vozového parku či rozvoji dobíjecí infrastruktury, které by podle něj pro Česko byly ekonomicky velmi náročné.
„My se snažíme tlačit na Evropskou unii, aby v tomto směru otevírala prostor pro nová, jiná řešení, aby byla skutečně technologicky neutrální,“ doplnil ministr.
Podle ministra je potřeba podpořit výzkum a vědu tak, aby se v Evropě mohla rozvíjet i další řešení dekarbonizace. „V okamžiku, kdy vážíme ten počet vozidel se spalovacími motory a hledáme pro ně dobré řešení, to ve výsledku může znamenat mnohem významnější příspěvek i k ochraně životního prostředí, než sázet v krátkém období na kompletní proměnu vozového parku,“ řekl Kupka.
Řešením je podle něj například rozvoj alternativních paliv na kapalné bázi, příměsí do stávajících paliv nebo úpravy současných paliv. Syntetická paliva jsou podle něj nákladná, nicméně jsou využitelná pro stávající spalovací motory. Připomněl, že České dráhy aktuálně testují příměsi HVO (hydrogenačně upraveného rostlinného oleje).
Projekt Tour d' Europe je iniciativou evropského sdružení FuelsEurope, automobilového průmyslu a skupiny Bosch. „Za cíl si klade zvýšit povědomí o aktuální široké dostupnosti kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí v Evropě a zdůraznit jejich úlohu při rychlém dosahování klimatických cílů EU za využití stávají infrastruktury čerpacích stanic a spalovacích motorů,“ uvedl generální ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva.