James Cameron už se umělé inteligence nebojí
Fred Duval / Shutterstock.com, koláž Hrot24
Skynet zlevní filmy
Nejdřív varoval, že nás AI zotročí, teď se na jejím vývoji podílí. Ušetří nám peníze, říká režisér Cameron
Natočil jednu z nejpůsobivějších filmových dystopií o zničení světa obecnou umělou inteligencí, a když bylo jasné, že AGI začíná být opravdu pokročilá, důrazně před ní varoval. Teď autor Terminátora udělal velkou názorovou otočku. Režisér James Cameron se domnívá, že by tento nástroj mohl pomoci snížit cenu náročných vizuálních efektů ve filmech a pomoci Hollywoodu.
ptk
Zatímco běžnou AI Cameron vítá, v minulosti se nechal slyšet, že budoucí verze obecné umělé inteligence (AGI) by mohla být děsivější než počítačový systém Skynet z jeho filmové série Terminátor.
Hlavní problém vidí v tom, že budoucí supermysl nebude mít pod palcem vláda, ale soukromá společnost. Mohla by tak vzniknout superinteligentní entita, jejíž prioritou nebude veřejný zájem, ale cíle privátních společností – navíc s přístupem k osobním údajům.
Nedávno filmař ale sám vstoupil do představenstva firmy Stability AI, která stojí za modelem Stable Diffusion pro převod textu na obraz. Jak píše Business Insider, oscarový tvůrce věří, že generativní umělá inteligence pomůže zmírnit finanční tlak, kterému momentálně musí čelit Hollywood.
Náklady na efekty a CGI je podle slavného tvůrce třeba snížit o polovinu – jen tak je údajně možné dál točit v době, kdy klesá návštěvnost kin a s ní i filmové rozpočty.
Umělá inteligence by mohla zrychlit a zefektivnit některé procesy, což by snížilo náklady bez nutnosti propouštět zaměstnance. Na otázky ohledně využití AI jsou ale hollywoodští umělci citliví.
V roce 2023 byla právě tato obava jedním z důvodů několikaměsíční stávky Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA), odborové organizace sdružující 160 tisíc herců, dabérů nebo moderátorů. Umělci měli obavy, že by studia mohla kopírovat hlasy a vzhled herců bez jejich souhlasu a nároku na odměnu.
Cameron nyní uvedl, že do firmy, která se vývojem umělé inteligence zabývá, vstoupil, aby jí lépe porozuměl. „Nepotřebuji vydělat balík peněz. Mým cílem je pochopit technologii i úmysly vývojářů,“ vysvětlil režisér. Údajně by rád nabyté znalosti uplatnil při vývoji pracovního modelu, který by pomáhal vytvářet vizuální efekty.
Autoři bombastických trháků podle něj budou muset umělou inteligenci přijmout, aby ušetřili na jejich výrobě. Tvůrce, jenž je podepsán pod velkými kasovními trháky jako Titanic nebo Avatar, se vyjádřil i k tématu odporu vůči využívání tvorby umělců z masa a kostí pro samotný trénink AI modelů.
Části umělecké veřejnosti totiž vadí, že od ní „roboti opisují“. Střežení duševního vlastnictví se ale podle Camerona přehání. Každý umělec je podle něj potenciální model.
Nikdo prý nemůže kontrolovat individuální zkušenost konkrétní lidské bytosti, která ovlivňuje to, co ona sama vytvoří. Je pak na veřejnosti posoudit, zda se jedná o původní dílo, nebo o plagiát, myslí si režisér.