Skoro polovina diváků se chce v kině hlavně bát
Foto: Shutterstock.com
Budíček pro filmová studia
Co táhne lidi po celém světě do kina? Akčňáky, thrillery a komedie – nejvíc ale divákům chybí jiná podstatná věc
Diváci se chtějí v kinosále více zasmát, velká část z nich ale touží zažít vzrušení, ať už během dobrodružného filmu, nebo při sledování thrilleru. Výzkum si mezi desítkami tisíc respondentů po celém světě nechala vypracovat Global Cinema Federation, mezinárodní asociace zastupující provozovatele kin a jejich zájmy napříč kontinenty. Pozornost by mu měli věnovat filmoví producenti i kinaři.
ptk
Z výzkumu, který oslovil 68 tisíc diváků v 15 zemích, vyplývá, že většina lidí považuje nákup vstupenky do kina za dobře utracené peníze. Vyslovilo se tak 72 procent respondentů. Přesto by něco přes polovinu z nich na plátnech uvítalo ještě více akčních a dobrodružných filmů.
Thrillery, komedie a romantické „řachandy“ se mezitím přesunuly na streamovací kanály – snímky, které by je rozesmály, by ale v kinosálech ocenilo 51 procent diváků. A 46 procent lidí doufá, že se bude moci v kině podívat na pořádně napínavý trhák.
Největší překážkou pro častější návštěvu kina přitom není konkrétní žánr, nýbrž celkově nedostatečná nabídka kvalitních filmů. Nejméně spokojení jsou diváci nad 45 let – mají čas i chuť vyrazit za zábavou mimo svůj obývák, ale nabídku považují za málo atraktivní.
Celkově se ale 68 procent oslovených fanoušků filmu na novinky těší. Spokojená je hlavně mladá generace – 83 procent návštěvníků do 44 let se připravovaných snímků nemůže dočkat.
Studie ukazuje i na proměny spotřebního chování. Zatímco obecně lidé za zábavu utrácejí méně než dřív, lidé pod 44 let naopak vyrážejí do kina častěji než před půl rokem.
Z průzkumu také vyplynulo, že trhy mimo Spojené státy americké generují více než 70 procent celosvětových tržeb. Řadě neamerických zemí se navíc daří oživovat poptávku rychleji – důvod je jasný: pestřejší nabídka. Lokální produkce oslovuje širší publikum než homogenní hollywoodský výběr.
Je pozoruhodné, že diváci nad kiny nezlomili hůl a jen šest procent z nich raději počká, až se jejich toužený film objeví na streamovací službě, než aby šli do kina.
Prostor pro zlepšení je nejen v úrovni filmové nabídky – roli hraje také kvalita samotného kina v místě bydliště. Přibližně sedm procent lidí není spokojeno s místem, kde se nové snímky promítají, o procento méně z nich ani neví, co se právě hraje.
To ukazuje na nedostatky v marketingu. Kinům by prospěly investice do prémiových sálů, nabídky jídla a rodinného vstupného.