Sněhurka se hitem kin nestane. Film měl zaujmout celé rodiny, nakonec na něj ale nikdo nechodí

Sněhurka se hitem kin nestane. Film měl zaujmout celé rodiny, nakonec na něj ale nikdo nechodí

Disney (promo snímek)

Filmový průmysl

Diváci bojkotují woke Sněhurku. Hlavní hvězda zkritizovala Trumpa a jeho voliče, teď v Disney počítají kolosální ztráty

Co se stane, když studio Disney investuje stovky milionů dolarů do nové verze klasické pohádky, ale publikum zůstane chladné, kritika drtivá a kontroverze neutichají? Dostaneme Sněhurku, suverénně největší propadák letošního roku.

Vladimír Barák

Nová Sněhurka se o premiérovém víkendu propadla do červených čísel tak hluboko, že se o tom v Disney zřejmě ještě dlouho nebude mluvit nahlas. V amerických kinech si připsala bídných 43 milionů dolarů (okolo jedné miliardy korun).

Když filmoví experti před pár měsíci hovořili o konzervativním optimismu, čekalo se dvakrát tolik. A i to prý bylo u „namlsaného“ Disneyho považováno za neuspokojivou predikci.

Informace ze zbytku světa však dílo zkázy dokonaly. Sněhurka si zde připsala jen 44 milionů dolarů (1,03 miliardy korun). To znamená, že první týden film dosáhl globálně na mrzkých 87 milionů (tedy 2,04 miliardy korun).

Ve slavném filmovém studiu musela propuknout panika. Celosvětově film zatím vydělal tolik, kolik skeptici očekávali jen v případě USA.

A další diváci se už asi na film nepohrnou. Na respektované filmové databázi IMDb dosáhlaSněhurka v diváckých hodnoceních na výsledek 1,9 bodu z 10. To je pro film určený pro celou rodinu skutečně špatný výsledek.

Zpřesněné prognózy nyní odhadují, že celkově se Sněhurka možná ani nepřehoupne přes 250 milionů dolarů celosvětově (cca 5,88 miliardy korun). Když si uvědomíme náklady na film a marketing, které údajně mohly přesáhnout 400 milionů dolarů, je ztráta ve výši 150 milionů (asi 3,53 miliardy korun) neuvěřitelný průšvih.

Podobné fiasko letos zažil snad jen Joker 2, jenže ten byl o bezmála 100 milionů dolarů (2,35 miliardy korun) levnější. Manažeři u Disneyho se teď budou ptát, jak je možné, že znovu naletěli na představu, že ikonická pohádka v moderním hávu automaticky přitáhne davy.

Důvodem může být nezvládnutá komunikace. Sněhurka se v posledních měsících stala synonymem pro toxické PR. Film je podle mnohých „prokletý“. Na premiéry dorazilo minimum herců, propagace prakticky neexistovala. A co víc – hlavní hvězda Rachel Zeglerová se sama distancovala nejen od klasické verze pohádky, ale i od projektu jako takového.

V několika rozhovorech zkritizovala původní film jako „zastaralý“ a Sněhurku popsala jako „naivní postavu, která čeká, až ji zachrání princ“. Pro spoustu fanoušků tím zasadila ránu do srdce něčeho, co považovali za své dětství.

Další rána přišla s kontroverzemi ohledně přílišného „woke“ přístupu. Disney se rozhodl pro razantní změny v příběhu, kdy Sněhurka už nepotřebuje zachraňovat od prince.

Takže jej ve filmu nenalezneme. A chvíli to vypadalo, že inkluzivně přijde i o trpaslíky. Ty měla nahradit skupina různorodých stvoření, což by byla ukázka přístupu vedoucího k diverzitě a modernitě.

Tyto změny se ale nejen v USA staly terčem ostré kritiky, především ze strany konzervativních komentátorů a části fanoušků, kteří tvrdí, že se studio příliš zaměřuje na progresivní agendu na úkor samotného příběhu. Na hlasitou kritiku tvůrci reagovali v rámci natáčení i produkce, ale směr Zkáza už nedokázali odvrátit.

Nepomohlo ani to, že představitelka Sněhurky Zeglerová rozvířila vášně i politickými výroky. Poté, co Donald Trump vyhrál prezidentské volby, sdílela na Instagramu mimo jiné zprávu „F*** Donald Trump“ a dodala: „Přeju Trumpovým podporovatelům a jemu samotnému, aby nikdy nepoznali klid.“

Výrok tehdy vyvolal ostrou kritiku, například od konzervativní moderátorky Megyn Kelly, která požadovala, aby ji Disney okamžitě vyhodilo právě z filmové Sněhurky.

Zeglerová se později omluvila s tím, že „jí emoce přerostly přes hlavu“, ale škoda už byla napáchána. Navíc po Trumpově vítězství jsou nyní konzervativci v USA na koni. Moderní Sněhurka se tak dočkala další kritiky. A podle čísel z kin i bojkotu.

Nová Sněhurka měla být triumfálním návratem k pohádkovým kořenům, ale místo toho se stala učebnicovým příkladem nepochopení publika. A také zpackané komunikace a přehnaného důrazu na politická témata, která spíš odrazují než lákají.

Disney si tak připisuje další fiasko na účet posledních let, během nichž už několik projektů propadlo kvůli špatné strategii nebo kontroverzím. Příkladem může být film Marvels, který navzdory investici přes 270 milionů dolarů (cca 6,35 miliardy korun) utržil během premiérového víkendu v USA jen 46 milionů dolarů (1,08 miliardy korun).