„Objevil jsem, jak blízké jsou si naše milované i nenáviděné montérky s japonským workwearem,“ říká ke své kolekci návrhář Černý
foto: Česká účast na Expo 2025
Módní trendy
Olympijskou Paříž svou kolekcí rozsekal, teď návrhář Černý posílá „Otíka v montérkách“ na Expo
Jan Černý opět ukazuje svůj odvážný a neotřelý rukopis. Pro světovou výstavu Expo 2025 navrhl kolekci, která kombinuje oděv z legendární komedie Vesničko má, středisková s tradicí japonského oblékání.
Redaktorka
Expo 2025 v Ósace se rychle blíží, propukne už 13. dubna. Na české účasti se podílí přes sto našich firem a víc než 210 umělců a tvůrců. Mezi nimi je i módní návrhář Jan Černý se svou značkou Jan Societé.
Ten pro český pavilon navrhl kolekci inspirovanou japonským workwearem, kterou tvoří set oblečení pro celý personál českého pavilonu. Východiskem byla paralela, kterou našel mezi českou a japonskou kulturou, zejména pak v pracovních oděvech.
Jan Černý navrhl kolekci, kterou budou v českém pavilonu oblékat hostesky, obsluha restaurace a další pracovníci. Tvoří ji bomber, košile, triko, kalhoty a zástěra. Doplněná je o speciální siluetu teniskyPrestige x Jan a o šátek s motivem Reného, maskota pavilonu. Zároveň je barevně rozlišena podle funkcí – světlá písková je pro hostesky a průvodce návštěvnickou cestou (stálou expozicí), modrá pak pro gastro provoz.
„Během své rešerše, kde jsem se zabýval českou (ne)kulturou v oblékání, jsem narazil na zajímavou paralelu mezi naším a japonským prostředím. Objevil jsem, jak blízké jsou si naše milované i nenáviděné montérky s japonským workwearem (módou inspirovanou pracovními oděvy, která je v Japonsku velmi zakořeněná do kultury odívání). Tak jsem v návrzích nechal tyto dva styly pracovních oděvů komunikovat,“ popisuje Jan Černý.
A pokračuje: „Vznikly z toho tyto uniformy, které možná můžou připomínat Otíkovy montérky z filmu Vesničko má, středisková. Když je ale zasadíme do prostředí mezinárodní půdy Expa v Ósace, tato reference se najednou vytrácí a workwear siluety mojí kolekce dostávají zase úplně jiný význam. A to je jeden z faktorů, který mě na módě opravdu baví, jak moc dokáže změna prostředí a okolností změnit význam samotného oděvu.“
Kolekce navíc ozvláštňují vyšívané dekorace na hrudníku, které odkazují na kapsy pracovních oděvů. Na zádech pak u všech oděvních druhů najdete Černého typický label Jan a také velký nápis czechia.
Oblečení je záměrně nadměrných velikostí, stejné pro ženy i muže a navržené v tlumených barvách, což nás může podle Černého odlišit od ostatních pavilonů, které často volí velmi výrazně barevné a vzorované outfity.
Návrhář chtěl svým přístupem zbořit představy o hosteskách na byznysových eventech, kde si každý podle jeho slov hned vybaví mladou slečnu v podpatcích a upnutých minišatech.
Uniformy skvěle ladí s japonským prostředím, respektují japonský minimalismus a zároveň jsou velice originální.
„Tak svět už opravdu nefunguje a já sám neuznávám to, že by ženy měly být prezentovány v těchto podřadných rolích. Současně takovýto outfit by v celosvětovém měřítku – a ještě v Japonsku – byl nejen nevhodný, ale ani by nikoho nezaujal. Japonci takřka nenosí oděvy upnuté na tělo, užívají si volnost oversized siluet a volných střihů,“ dodává.
Mimo samotnou kolekci pro personál pavilonu Jan Černý také navrhl obleky a kostýmky pro jeho management. Značka Jan Société se do Ósaky chystá i s vlastní prezentací ve formě konceptuální fashion show.
„Přestože jsem Honzovi řekl, že bych chtěl navázat na olympijskou kolekci a Paříž a vzbudit podobný rozruch něčím extravagantním, udělal to opět po svém. A já jsem za to rád, uniformy skvěle ladí s japonským prostředím, respektují japonský minimalismus a zároveň jsou velice originální,“ říká generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška.
„Nenápadně také kombinují prvky, které k naší prezentaci používáme – maskota Reného, označení czechia a bystrému pozorovali neunikne ani lipový list z našeho loga, který odkazuje na naše národní symboly, broušené sklo i japonské origami,“ doplňuje na závěr.