„Made in Canada“: Národní hrdost v obchodní válce. Proč Kanaďané řeší, co se skrývá pod nálepkou?
Shutterstock.com
„Made in Canada“: Národní hrdost v obchodní válce. Proč Kanaďané řeší, co se skrývá pod nálepkou?
Kanaďané poslední měsíce nakupují jako by jim šlo o život. Místo amerických produktů hážou do košíků vše, co ozdobila národní vlajka. Důvod? Donald Trump a jeho cla. Jenže boom „vlastního“ zboží odhalil nečekaný problém: desítky výrobků lžou o svém původu. A úřady mají plné ruce práce.
Finta s javorovým listem: Když etiketa klame
„Koupil jsem marmeládu s nápisem ‚Product of Canada‘. Pak jsem zjistil, že ovoce je z Polska,“ vzteká se Simon Clarke z Vancouveru. Nejde o ojedinělý případ. Kanadská agentura pro kontrolu potravin (CFIA) hlásí raketový nárůst stížností – jen za únor jich přišlo o 1050 % víc než v lednu. Problém? Dvě zdánlivě podobné nálepky.
„Product of Canada“ smí dostat jen ten, kdo použije aspoň 98 % kanadských surovin a práci místních. „Made in Canada“ je ale past. „Stačí, když se tu výrobek jen zabalí nebo naposledy upraví. I když suroviny jsou z Texasu,“ vysvětluje právník Marc Tremblay. Právě tato finta málem zabila důvěru v lokální značky.
Trumpovy tarify jako rozbuška: Kanaďané se bouří
Když Bílý dům 1. února oznámil 25% clo na kanadské zboží, Dylan Lobo, zakladatel portálu Made in CA, nestačil žasnout. „Naše návštěvnost ten den explodovala. Lidé chtěli vědět, co je opravdu naše,“ popisuje. Google Trends to potvrzuje: vyhledávání „Made in Canada“ letělo v únoru nahoru jako javorový sirup v kotli.
Jenže 4. března udeřila realita. První cla vešla v platnost, Kanada odpověděla vlastními tarify a obchody spustily protiakce. „Stáhli jsme americké pivo a víno. Zákazníci to žádali,“ krčí rameny prodavač z provinční vinotéky v Ontariu. Řetězce jako Loblaws nebo Sobeys začaly strkat americké zboží do zadních regálů. „Nakupovat se stalo politickým postojem,“ komentuje pro CBC ekonomka Laura Dawson.
Škatule, škatule, hýbejte se: Bude přísnější kontrola?
CFIA teď šije nová pravidla rychlostí bobříka stavějícího hráz. V polovině března vyzvala výrobce, aby na obalech jasně řekli, co je „kanadské“ do posledního zrnka, a co jen „poskládané“ v místní továrně. „Chceme, aby lidé věděli, za co platí,“ tvrdí pro Business Insides mluvčí úřadu.
Velké firmy už mění štítky. Třeba Maple Leaf Foods přidává na obaly QR kódy s mapou původu surovin. Malé podniky ale tápou. „Nemáme na drahé certifikace,“ stěžuje si majitelka pekárny z Montréalu. A spotřebitelé? Ti začínají být alergičtí na jakékoli náznaky podvodu. „Když vidím ‚Made in Canada‘, rovnou hledám v ingrediencích, jestli není něco z USA,“ směje se učitelka z Ottawy Clara Bennett.
Zatímco Trump baví svět poznámkami o „51. státu“, Kanaďané řeší praktičtější otázku: Jak poznat pravou tvář výrobku? Odpověď možná přinese čas – a pár pořádných pokut od CFIA.