Daniel Ryška a Andrea Fenn, zakladatelé a majitelé Bubblify

Daniel Ryška a Andrea Fenn, zakladatelé a majitelé Bubblify

Bubblify

Franšíza s téměř jistým úspěchem

Rozhovor

Vy ani nevíte, co to je, oni bohatnou na vašich dětech. Za 3,5 milionu můžete bublat s námi, slibují šéfové Bubblify

Milují ho hlavně teenageři, na chuť mu ale pomalu začínají přicházet i starší ročníky. Fenomén bubble tea neboli kuličkového čaje se Českem šíří déle než dekádu, nedávno však dostal do žíly čerstvou krev. A to v podobě značky Bubblify, která na to jde úplně jinak. Jak uspět v oboru, který je už tak nějak přesycený, a během necelých dvou let vybudovat jedničku trhu? Andrea Fenn a Daniel Ryška mají recept.

Jan Januš

Jan Januš

redaktor

„Už jsme největší, teď chceme být i nejlepší,“ otevírá náš rozhovor Andrea Fenn, spoluzakladatelka ryze české franšízové značky Bubblify. V prvním roce existence se jim podařilo otevřít 15 prodejen, loni už to bylo přes 70.

A letos zahajují velkou zahraniční expanzi. K loňské Dubaji přibude během pár týdnů Vídeň, Londýn nebo Paříž. „Chystáme se ale samozřejmě i do Spojených států, tam otevřeme v březnu,“ dodává Andrein kolega Daniel Ryška.

Co mi doporučíte? Kterou příchuť mají Češi nejradši??

Andrea Fenn: Zelený čaj. A příchuti ideálně exotického ovoce. Mango, marakuja nebo dračí ovoce fungují výborně. Stejně jako sezona čerstvých jahod.

Chystáte na letošek nějaké nové recepty?

Andrea Fenn: Už v březnu představíme novinky. Letos se chceme soustředit na samotný čaj. Chceme, aby lidé přestali bubble tea vnímat jako ten sladký nápoj s kuličkami. Vybíráme další druhy čajů. Každý si budete moci očichat a podívat se, odkud je, jestli z Číny, nebo z Indie.

Produkt chceme přiblížit i starší generaci, respektive lidem mezi 25 a 35 lety, kteří mají pořád zažitou hlavně kávu. Aby bubble tea viděli podobně, jako se na něj dívají na Západě. Jako kvalitní nápoj, který si můžete dát pro dodání energie.

Jak jste se vy sami dostali k bubble tea?

Andrea Fenn: Několik let jsem cestovala po Asii a tam narazíte na bubble tea na každém kroku, lidé to pijí místo kávy. Věděli jsme, že v České republice je po bubble tea poptávka a že my to dokážeme udělat ještě lépe.

Daniel Ryška: Naše úvaha spočívala i v tom, že v rámci Trdlokafe už nebylo kam růst, obchodní centra byla obsazená. Vymysleli jsme druhou značku, kterou ta nejlepší centra obsadíme také. A napadl nás právě bubble tea. Viděli jsme obrovský potenciál tohoto trhu, který nebyl v České republice využívaný.

Jak se vám na celkem obsazeném trhu podařilo tak rychle vyrůst?

Andrea Fenn: Díky správným lidem, každý jsme tomu přinesli něco. Daniel má skvělé zkušenosti s akvizicemi a shání skvělá místa, která ostatní značky nemohou sehnat. Máme skvělý konstrukční tým, branding i grafický tým. Vyzobali jsme si to nejlepší z trhu a všichni jedeme na 120 procent.

Daniel Ryška: Máme unikátní franšízový model. Prodejny totiž nestavíme primárně pro sebe, ale pro franšízanty. Těm je prodáváme na klíč, jako funkční byznys. Neprodáváme jen licenci, ale vybudované obchodní místo s funkčním zaškoleným týmem a s predikcí ziskovosti.

Díky tomu jsme schopni růst rychle. Dnes už nejen začínajícím podnikatelům nabízíme velmi zajímavý byznys, do něhož mohou naskočit velmi rychle. Ty nejhorší věci spojené se začátkem podnikání totiž za ně uděláme my.

Co vás přivedlo k tomuto byznysmodelu?

Andrea Fenn: Inspirovali jsme se firmou Trdlokafe, která takto funguje už několik let. Společně totiž spadáme pod Twistcafe Group, které zastřešuje vedle Trdlokafe a Bubblify také další značky.

Daniel Ryška: Všichni se věnujeme stejným franšízovým modelům a Twistcafe Group za nás všechny řeší obchod a dlouhodobě pracuje s klienty. My se tak můžeme soustředit čistě na provoz, vývoj značky a dalších značek – loni jsme takto například představili Rio – nebo jejich akvizici. Stejně tak se můžeme soustředit na expanzi do dalších zemí.

Váš franšízový model začíná na částce 3,5 milionu korun. Co za takovéto peníze coby franšízant dostanu?

Daniel Ryška: Jsme schopni zvolit místo a postavit ho. Vybrat lidi a zaškolit je, také rozjet marketing, provoz pobočky a šest měsíců poskytovat plnou provozní podporu. Dlouhodoběji také, ale během prvních šesti měsíců je to velmi intenzivní. Ten půlrok slouží k tomu, aby se pobočka rozjela a dosahovala obratu, kterého dosahovat má.

Jak rychle může začít prodejna vydělávat?

Daniel Ryška: Všichni franšízanti mají ve smlouvě garantovanou určitou výnosnost. Nemáme sice křišťálovou kouli a nemůžeme vědět, zda dané místo skutečně bude fungovat tak, jak si myslíme, ale máme už tak rozsáhlou síť, že jsme schopni toto indikovat.

Pokud by ale prodejna nebyla zisková, každý klient má nárok na bezplatnou relokaci. Pokud by byla neúspěšná, má po jedné nebo po dvou relokacích – což se ale ještě nikdy nestalo – nárok na vrácení plné kupní ceny.

Andrea Fenn: Snažíme se o opravdu bezpečný a komfortní byznys. Návratnost je většinou v rozmezí roku a půl až tří let.

Loni Bubblify narostl na více než 70 poboček, zároveň otevřel své provozy také na Slovensku a v Dubaji. Jak rok 2024 sami hodnotíte?

Daniel Ryška: Meziročně jsme pětinásobně vyrostli. Slovensko bereme ne jako úplně zahraniční expanzi, ale Dubaj pro nás byla naprosto nová zkušenost. Ověřili jsme si, že dokážeme být silní i tak daleko. V Dubaji je totiž naše nejsilnější pobočka ze všech. Je to klasická franšíza, jen je vzdáleně provozována námi.

Nyní otevíráte nové pobočky v Rakousku. Tam budete mít stejný model?

Daniel Ryška: V Rakousku cílíme spíše na místní franšízanty. Protože nejlépe funguje, když se franšízant o svůj byznys sám stará, i když s naším mentoringem. Takovéto pobočky mají v České republice i největší nárůsty tržeb.

Co je bubble tea
Bublinkový nebo také kuličkový či perlový čaj je osvěžující, zpravidla studený nápoj pocházející z Tchaj-wanu z 80. let 20. století. Jeho základem je čaj (černý, zelený nebo oolong) doplněný mlékem nebo ovocnými sirupy a typickými kuličkami – žvýkavými tapiokovými perlami nebo praskacími boba s ovocnou šťávou uvnitř. Díky barevnému vzhledu, sladké chuti a hravé konzistenci je oblíbený hlavně mezi dětmi a mladšími generacemi a stal se populárním trendem v mnoha zemích světa.

Jaké jsou tedy vaše další zahraniční záměry?

Daniel Ryška: V únoru ve Vídni otevíráme tři naše pobočky v nejprémiovějších obchodních centrech, ať již pod značkou Bubblify, nebo Rio, jednu pobočku otevíráme v Linci. Ověříme si, že rakouský trh pro nás funguje, a pokud to skutečně fungovat bude, v což věříme, rozjedeme Rakousko ve větším.

Během února otevřeme také první pobočky jak Bubblify, tak Ria v Londýně. A v prvním pololetí bychom měli mít v Londýně a v Sheffieldu minimálně šest až sedm prodejen.

Andrea Fenn: Letos otevřeme také Berlín nebo Paříž. V běhu jsou rovněž Spojené státy americké, tam bychom mohli otevřít reálně v březnu.

Daniel Ryška: Máme vždy stejnou taktiku. Vybíráme nejprémiovější lokality, abychom eliminovali riziko. Tam nejpravděpodobněji narazíme na naši cílovku.

Potřebujeme si ověřit, že jsme schopni dosáhnout potřebných tržeb, protože s náklady si pak už umíme pohrát. A otevřít třeba tam, kde bude nižší nájem. Úspěch je vlastně zaručený.

Andrea Fenn: A přidáme také ještě Španělsko, Tenerife. To je ale na konkrétní přání franšízanta.

Jak dlouho trvá domluvit se s vámi na otevření prodejny?

Andrea Fenn: Podle toho, jakou prodejnu si představuje. Některé totiž stavíme už dopředu pro nás, chceme je nejprve rozjet, abychom je následně prodali. Pak to může být ze dne na den. Jinak záleží na lokalitě, konstrukce nám může trvat tři týdny, jinak to je v průměru tak měsíc a půl.

Předpokládám, že další pobočky budete otevírat i v České republice…

Daniel Ryška: Nepůjde jen o otevírání, budeme akvírovat existující bubble tea sítě nebo stánky. Zákazníci už jsou na určitých místech na tento produkt zvyklí, teď ho ale dostanou kvalitnější a hezčí.

Fungují všechny vaše pobočky podobně, nebo existují lokální specifika a rozdíly?

Andrea Fenn: Lidé jsou zvyklí na různé produkty. Třeba v Dubaji mají rádi mléčné čaje, u nás to jsou spíše ovocné čaje.

Daniel Ryška: Dubaj je také extrémně sezonní. Česká obchodní centra mají výkyvy, nejsilnější měsíce jsou srpen a prosinec a několik měsíců je slabších, ale nejsou dramatické.

V Dubaji vydělává prodejna osm měsíců v roce, několik z nich extrémně. V červnu, červenci a v srpnu tam naopak budete lehce ve ztrátě, obchod je hodně ovlivněný počasím a panujícím horkem. Celý ten rok dohromady ale bude velmi dobrý.

Vaším velkým tématem je také udržitelnost. Jak k ní přistupujete?

Andrea Fenn: Je to pro nás velké téma, už proto, že používáme plastové kelímky. Nedáváme na ně ale žádné papírové štítky, díky tomu jsou stoprocentně recyklovatelné. Aktuálně ale máme ve výrobě znovupoužitelné kelímky a doufáme, že si je budou naši zákazníci přinášet s sebou.

Daniel Ryška: Jinak jsme všechny plastové věci zrušili. Nenabízíme ani lžičky. Nejekologičtější je ta, která od nás vůbec neodejde.

Když to shrneme, kde byste měli být na konci roku 2025?

Daniel Ryška: Letos bychom mohli skončit na 150 pobočkách. Chceme zahustit ty země, které jsme zmiňovali. K Bubblify a k Rio velmi brzy spustíme další koncept, zaměřený především na turisty. Minimarket Pitstop.

Andrea Fenn: Začneme v centru Prahy a půjde o designovanou síť večerek. Postupně chceme proniknout i do dalších měst. Všechny pobočky budou mít stejné ceny, turisté budou vědět, co tam mohou nakoupit a za kolik. Něco podobného funguje třeba v Indonésii.


Andrea Fenn

  • Spoluzakladatelka franšízových značek Bubblify, Rio a Pitstop

  • coCEO společnosti Bubblify International

  • Věnuje se rovněž vlastím investicím

Daniel Ryška

  • Spoluzakladatel a spolumajitel franšízových značek Bubblify, Rio a Pitstop

  • coCEO společnosti Bubblify International

  • Vede rovněž vlastní společnost 4Retail

  • V minulosti pracoval například pro společnost AmRest, kde byl například ředitelem Burger Kinga pro CE&SEE nebo Brand Presidentem

Související články