Jak Poláci obcházejí protikremelské sankce: ruská ocel končí i v Česku
Řada firem v Evropě i ve Spojených státech stále hledá způsoby, jak obejít protiruské sankce, aby si zajistily byznys s ruskými obchodními partnery. Týká se to také Polska nebo Česka.
redaktor
I když od začátku ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022 zavedly Spojené státy a Evropská unie bezprecedentní počet ekonomických sankcí na ruské firmy a zboží, stále s ruskými podniky obchoduje na Západě řada firem. Platí to také pro podnikatele a společnosti v Polsku, které přitom politicky i vojensky patří mezi největší podporovatele Ukrajiny. Obcházení sankcí pochopitelně rozčiluje Kyjev, který tvrdí, že se tím pomáhá financovat ruská válečná mašinerie.
Ukrajinský deník Kyiv Post připomenul, že se přes Polsko a jeho přístavy exportuje do třetích zemí ruská ropa, zemní plyn, železná ruda a ocel. Vývoz těchto komodit představoval v roce 2023 pro ruský rozpočet až čtyřicet procent celkových příjmů.
Místo snížení nastalo zvýšení. Unijní země nakoupily rekordní objem LNG z Ruska
Vývoz ruské oceli do zemí EU v roce 2023 činil 2,4 miliardy eur (60 miliard korun). Surové železo a ocelové polotovary podléhají méně přísným sankcím než hotové výrobky. Tyto suroviny dovážené přes Polsko často končí i v Česku, kde jej využívá český automobilový průmysl, varoval ukrajinský think-tank GMK.
Bývalý polský premiér Mateusz Morawiecki uvedl, že řada globálních firem stále nepřímo spolupracuje s Ruskem. Využívá k tomu společnosti ve třetích zemích. Polsko například zásadně zvýšilo export do Kyrgyzstánu, od začátku války až o 1900 procent.
Odebírá také ve velkém ruský zkapalněný zemní plyn LNG. V roce 2023 údajně odebralo až dvě třetiny veškerého ruského LNG, jež bylo vyvezeno do EU.
Rusko obchází západní sankce pomocí ohromné stínové flotily tankerů. Podle britské poradenské společnosti Oxford Analytica jich kontroluje minimálně na čtyři sta. Tankery plují pod vlajkami třetích zemí a mají neprůhlednou vlastnickou strukturu.
Rusko tak stále vyváží ve velkém ropu i zemní plyn. Tankery svůj náklad často překládají mezi sebou, falšují údaje o své pozici a uvádějí další nepravdivé údaje.
Ekonomové z Kyjevské ekonomické školy (KSE) tvrdí, že evropské země, jako je Polsko, mohou ztratit svou důvěryhodnost, pokud vlády tvrdě nezasáhnou vůči firmám, které se na obcházení sankcí podílejí. „Tvrdší sankce zkrátí válku tím, že sníží schopnost Ruska financovat své vojenské úsilí. Pokud chcete mír, sankcionujte Rusko přísněji,“ vyzvali evropské země analytici z KSE.