Evropa přitvrzuje. Ruské ropné tankery bez pojištění neproplují přes Balt

Rusko používá pro export ropy neprůhlednou flotilu tankerů

Shutterstock.com

Manévry na moři

Evropa přitvrzuje. Ruské ropné tankery bez pojištění neproplují přes Balt

Západu se stále úplně nedaří omezit příjmy ruského rozpočtu z prodeje ropy. Nově se severské země EU a NATO dohodly na tvrdším přístupu. Ropné tankery, které nemají pojištění, nedostanou povolení k plavbě mezi Švédskem a Dánskem.

František Novák

Evropská unie chce zvýšit finanční tlak na Kreml a přitvrzuje ve svém tažení proti prodeji ruské ropy. Tankery, jež převážejí ruské černé zlato, budou muset prokázat, že náklad i plavidlo jsou pojištěné. Pokud ne, bude jim odepřeno plout ve vodách Baltského moře, které je kromě Ruska obklopeno zeměmi Severoatlantické aliance.

Cílem je zamezit prodeji ropy prostřednictvím stínové flotily tankerů, kterou si Rusko během konfliktu s Ukrajinou vybudovalo. Kromě toho, že obří lodě převážejí ruskou ropu, panují také obavy z jejich technického stavu. Severské země varují, že by mohlo snadno dojít k ropné havárii a ekologické katastrofě.

Nový přístup schválily severoevropské země v estonském Tallinu. K dohodě se připojilo kromě Dánska, Švédska, Polska, Finska a Estonska také Spojené království. Pokud posádka tankeru nepředloží potřebné dokumenty o pojištění, bude přidána na sankční seznam, napsal list Financial Times.

Dosavadní sankce zemí G7 zakazují západním pojistitelům poskytovat pojistné krytí lodím, jež porušují podmínky cenového stropu pro prodej ropy, který země G7 stanovily na 60 dolarů za barel. Rusko na sankce reagovalo vybudováním stínové flotily tankerů, které nemají pojištění od západních společností. Jejich vlastnictví je neprůhledné a často prostě nemají vůbec žádné pojištění.

Lotyšská ministryně zahraničí Baiba Bražeová uvedla, že do Baltského moře každý den vplouvá nebo z něj vyplouvá na dva tisíce plavidel a bylo by ohromnou ekologickou katastrofou, pokud by došlo ke kolizi s tankerem s ruskou ropou, který je ve špatném technickém stavu.

„Nejde jen o to, že se Rusko vyhýbá cenovému stropu na ropu a pašuje ji. Jedná se také o bezpečnostní a ekologické riziko,“ zdůraznila Bražeová. Evropská unie od června umožnila uvalení sankcí na Rusko za „vysoce rizikové praktiky přepravy“. Estonsko už takto od června zkontrolovalo na dvě stovky plavidel.

Také Spojené království uvažuje o tom, že bude kontrolovat dokumenty o pojištění tankerů, jež proplouvají Lamanšským průlivem. Kyjev tvrdí, že v letech 2022 a 2023 byly ruské stínové ropné tankery zapojeny do třiceti námořních nehod.