Mike McKee, CEO společnosti Ataccama

Dnes šéfuje datovému obrovi, zkušenosti z NHL ale McKee dokáže zužitkovat i v řízení firmy

koláž Hrot24 / Shutterstock.com / Canva / Ataccama / Berenika Slánská

Neřešíte data? Jděte se klouzat

Story

Kdo si od něj nedá poradit, zválcuje ho konkurence. Hrával s Jágrem, teď šéfuje českému datovému obrovi na miliardovém trhu

Mike McKee patřil v 90. letech k hvězdám NHL. Na ledě se potkával s Jaromírem Jágrem i Dominikem Haškem, sportovní kariéru ale musel předčasně ukončit. Renomé si ale vydobyl jinde: ve světě velkých technologií. Teď druhým rokem šéfuje původem české softwarové skupině Ataccama, která umí i díky umělé inteligenci vytěžit firemní data na maximum. A McKee ji během prvního roku svého angažmá přivedl k zatím nejlepším výsledkům v historii. Firma, která nechá svá data „ležet“, podle něj brzy ztratí konkurenční výhodu a začne zaostávat za konkurencí.

Jan Januš

Jan Januš

redaktor

Galerie (2)

„Moje vášeň pro hokej nikdy nevyhasla. I když jsem kvůli zraněním musel ukončit kariéru v 25 letech,“ vysvětluje kanadský pětapadesátiletý manažer, který se už čtvrtstoletí pohybuje v prostředí technologií. Hokej, který hrával třeba za Quebec Nordiques, pořád intenzivně sleduje: „Jsem vášnivý fanoušek a když Česko porazilo Kanadu na mistrovství světa juniorů, měl jsem velmi smíšené pocity,“ směje se.

Teď se ale naplno věnuje řízení původem české softwarové skupiny Ataccama. „Trh se správou dat je nesmírný a jeho odhadovaný potenciál činí 17 miliard dolarů. Jde o rychle rostoucí oblast s obrovskými nevyužitými příležitostmi. Mnoho firem totiž teprve začíná chápat možnosti, které jsou s využitím dat spojené.“

Do hry teď vstupuje rozvíjející se umělá inteligence. Ataccama s ní intenzivně pracuje a představuje novinky, z nichž může těžit prakticky jakákoliv firma, a pokud ne, přenechá výhodu konkurenci.

Hokej i byznys jsou týmová hra

McKee by si možná mohl vydělávat jen tím, že by objížděl fanouškovské akce, podepisoval sběratelské kartičky a vzpomínal na slavná utkání. „Můj poslední zápas v NHL byl proti Dominiku Haškovi, který mě zastavil při samostatném úniku – což asi nikoho nepřekvapí. Valerij Kamenskij ale dorazil odražený puk, takže jsem si připsal asistenci,“ vzpomíná.

McKee dnes ze zkušeností ze sportu čerpá i v podnikání. „Pořád opakuji, že budování skvělé softwarové firmy je stoprocentně týmová hra.“

Hokej i byznys podle něj vyžadují tvrdou práci, disciplínu, týmové myšlení a péči o spoluhráče. Není také na škodu soustředit se na přítomnost a zbytečně se nebát, že se něco pokazí. „Chvíli poté, co jsem se do NHL dostal, jsem začal až příliš řešit, jestli se tam udržím a nepošlou mě zpátky do nižší ligy,“ vzpomíná McKee. To ho ale brzdilo.

Mike McKee, CEO společnosti Ataccama

Mike McKee, CEO Ataccamy

foto: Ataccama

Když se za kariérou na ledě ohlíží dnes, ví, že byl lepší, než si tehdy myslel. Místo v týmu tak měl zaujmout s větší jistotou.

„Díky téhle zkušenosti se jako CEO méně bojím omylů nebo toho, že nebudu znát správnou odpověď. Chyb se dopouští každý a nikdo neví všechno. Dělám prostě, co mohu, abych budoval, motivoval, byl co nejblíže zákazníkům a rozhodoval se rychle – ideálně s co největším množstvím dostupných dat,“ konstatuje teď McKee.

Bez umělé inteligence to nepůjde…

Právě v datech vidí budoucnost firem. „Středobodem našeho zaměření je umělá inteligence. Přestože se stále nachází v rané fázi, její potenciální využití je obrovské a neuvěřitelně inspirující." Firma, kterou řídí, chce společnostem pomoci vytěžit z jejich dat maximum. Co to znamená?

„V naší platformě pro správu dat Ataccama ONE pomáhají funkce založené na AI zákazníkům automatizovat manuální a opakující se úkoly, což jim umožňuje soustředit se na práci s vyšší přidanou hodnotou,“ popisuje McKee. Zkušenosti čerpá společnost Ataccama z první ruky, umělou inteligenci totiž čile využívá interně.

…a kdo chvíli stál, už stojí opodál

McKee se sice v technologickém světě pohybuje 25 let, s razancí, s jakou umělá inteligence mění zaběhlé pořádky, se ale dlouho nesetkal. „Přestože AI stále prochází dětskými nemocemi, je jasné, že už tu zůstane."

Její přínos je podle manažera zatím obtížně měřitelný, protože společnosti nejsou na změnu připraveny. Firmy zatím nedokáží plně využít potenciál novinky kvůli špatné kvalitě dat, brzdí je také nedůvěra v analytické výstupy.

„Ti, kteří tento problém vyřeší včas, získají významnou konkurenční výhodu a ostatní nechají daleko za sebou.“ Firmy ale podle něj musí jednat teď a nečekat se souvisejícími investicemi na poslední chvíli. Věří, že zákazníkům se vložené peníze několikanásobně vrátí. „Návratnost investice dosahuje minimálně 348 procent během tří let,“ věří manažer.

Je to stejné jako řídit pizzerii

McKee má za sebou zkušenosti i z jiných sfér byznysu. Ještě na vysoké škole – mimochodem vystudoval prestižní Princeton a Harvard – řídil pizzerii, a to přímo v univerzitním kampusu. Začínal s deseti lidmi, později jich měl padesát a krabice od pizzy byly brzy roztroušeny po širokém okolí „Což bylo hmatatelným měřítkem našeho úspěchu,“ vzpomíná McKee.

Ať už člověk podniká kdekoliv, vede podle McKeeho k úspěchu podobná cesta: „Pro globální růst jakéhokoli byznysu, bez ohledu na to, odkud pochází nebo jak jedinečná je místní kultura, jsou klíčové tři základní ingredience: skvělý produkt, správní lidé a prozákaznický přístup. Všechno ostatní je jen obal,“ tvrdí McKee.

Ataccamu řídí z amerického Bostonu, několik týdnů v roce teď ale tráví i v Praze. Česká republika je podle něj plná technologických talentů. „Česko je tak ideálním místem pro založení a rozvoj softwarové společnosti. Výjimečné místní talenty neustále hledáme, a to na všech úrovních,“ inzeruje také McKee.

„Jen za loňský rok jsme do našich produktových a inženýrských týmů přijali kolem 100 lidí. Většina z nich působí právě v Praze, Bratislavě nebo v Brně.“ Právě na Moravě Ataccama nedávno otevřela i svou novou pobočku.

„Kromě Prahy je pro mě důležité trávit čas také v dalších kancelářích, v Torontu, Londýně, Sydney, Melbourne, Bratislavě, Frankfurtu a Brně. Každou z nich navštívím několikrát do roka, abych udržoval osobní kontakt s týmy po celém světě, i když to znamená dost cestování.“

Vstup na burzu se přiblížil

Jak je zřejmé, v nabírání a růstu hodlá Ataccama pokračovat. První rok v čele Ataccamy se totiž McKeemu povedl. „Překonali jsme náš plán tržeb a ziskovosti. Výsledkem je nejlepší finanční rok v historii Ataccamy.“

Logická je tak otázka ohledně vstupu společnosti na burzu. O něm se už totiž nějakou dobu spekuluje a v byznysu je právě takovýto posun jednoznačným potvrzením úspěchu.

McKee říká, že se vstupu na burzu loni o krok přiblížili. „Hlavně ale chceme nadále budovat zdravé vztahy se zákazníky a rozšiřovat naše podnikání. Technologické firmy musí být dnes mnohem větší, aby mohly úspěšně vstoupit na burzu. A tržní podmínky jsou mimo naši kontrolu.“