Hrot24.cz
Komentář: Kuřecí sekaná, spálené rohlíčky a ponožky Danušky

foto Profimedia.cz

Komentář: Kuřecí sekaná, spálené rohlíčky a ponožky Danušky

Pomohou pokusy o lidovost a populismus babišovského typu získat Nerudové či Pavlovi hlasy z „opačného tábora“?

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Prezidentská kampaň začíná s blížícím se termínem voleb nabírat na obrátkách a je stále zajímavější sledovat, jakou cestu k oslovení nerozhodnutých či přelétavých voličů jednotliví kandidáti zvolili. A ještě zajímavější bude zjištění, jestli to při lovu hlasů skutečně fungovalo. 

Patrně už nemá smysl zaobírat se šesticí kandidátů, kteří od začátku patřili k outsiderům. Místo toho, aby Josef Středula, Pavel Fischer nebo Marek Hilšer náskok vedoucího trojlístku stahovali, naopak se v žebříčcích preferencí propadají stále níž a téměř nejsou vidět. Pravděpodobnost, že některý z nich nakonec proklouzne do druhého kola volby, je mizivá. Zaměřme se proto na trojici největších favoritů. 

Nejméně překvapivý je styl kampaně, který vede bývalý premiér a majitel hnutí ANO Andrej Babiš. Vede ho totiž pořád stejně a nejspíš na přesvědčování nových voličů rezignoval. Proto opět sází na osvědčené jednoduché slogany, tentokrát o manažerovi a „Protobabišovi“. Druhou tradiční pózou je předstíraná lidovost. Proto když zkušený populista namísto hlasování o státním rozpočtu raději před kamerami pekl vánočku nebo se chlubil receptem na nejlepší Moničinu sekanou, pozorovatel pozvedl překvapeně obočí snad jen nad informací, že šlo o sekanou kuřecí. Jinak nic nového.

Mnohem zajímavější je kampaň bývalé rektorky Danuše Nerudové, která jako by se v mnoha ohledech inspirovala právě Babišem. Také ona se prezentuje dobře znějícími, ovšem naprosto vyprázdněnými hesly; ráda nekonkrétně hovoří třeba o moderní zemi a nové naději pro Česko. 

Nerudová také naskočila na vlnu lidovosti. Na podzim třeba publikovala téměř totožné fotky jako Babiš, když v lese pózovala s kardinálními houbařskými úlovky. Nyní, před Vánocemi, zase potěšila nejednu hospodyňku, když přiznala svou nedokonalost – spálila totiž vanilkové rohlíčky! Naštěstí nás vzápětí informoval její manžel Robert, že Danuše není úplná nešika – fanouškům aspirantky na první ženskou hlavu státu se svěřil, že „Danuše umí zašroubovat žárovku“. Chyběl snad už jen důkaz v podobě kandidátky na štaflích, kterak opravuje lustr.

Podobně jako Babiš se Nerudová pustila také do výroby reklamních předmětů. Prý dostala stovky žádostí od lidí, kteří by podobně jako členové jejího volebního týmu rádi nosili jméno Danuše (případně Danushe) hrdě na triku nebo mikině na vlastní hrudi. Na rozdíl od miliardáře je ale nerozdává, nýbrž nabízí v rámci crowdfundingu. Co je k dostání? Kromě oblečení třeba Danušin vánoční balicí papír, ponožky Danušky nebo kořalka Danušovice.

Nejvíc při zdi se tak zatím drží třetí z hlavních favoritů, Petr Pavel. Ten se sice rád předvádí jako motorkář nebo vodák, do kuchyně ale zatím kvůli volbám nezavítal. Naopak, tento týden zkusil stále častěji kritizovanou lidovost konkurentů využít a zveřejnil video, kde vypráví, že sice nemá recepty na cukroví ani masové pochoutky, ale ví, jak by vybíral ústavní soudce.

Snaha kandidátů získat na svou stranu některé z voličů mimo liberální tábor či pokusit se uloupnout pár hlasů Babišovi je jistě pochopitelná. Otázkou ale je, zda nebude kontraproduktivní a jestli by nebylo lepší trošku ubrat. 

Ve veřejném prostoru se množí reptání, že Babišovi soupeři tohle přece nemají zapotřebí. Měli by prý raději hovořit o skutečně důležitých věcech. Může se tedy snadno stát, že to Nerudová nebo Pavel s nadbíháním širokým vrstvám přeženou. A i když jich nakonec přece jen pár uloví, o mnohem více hlasů se připraví tím, že infantilním pózováním s harleyem nebo v kuchařské zástěře odradí od účasti ve volbách náročnější voliče.