Gabriela Kacerovská zatím rodinný byznys úspěšně posouvá dál. Obrat firmy s brambůrkami vzrostl za poslední roky o desítky procent
koláž Hrot24.cz, Berenika Slánská, Tomáš Novák
Příběh úspěchu
Reportáž
Česká brambůrková královna vládne na Ústecku. Prodá vše, co vyrobí, teď chystá velkou expanzi
„Víme, co vám chutná,“ sebevědomě hlásá výrobce tradičních českých brambůrků Skatt, které možná mlsáte u televize. Společnost za slogan ručí. Majitel firmy původně provozoval síť hospod, a když jednou poprosil kuchařku, ať připraví hostům „něco k pivu“, vznikla pochoutka, po níž se mohli strávníci utlouct. Zakladatel Jaroslav Purkyt podnik v roce 2022 předal své dceři Gabriele Kacerovské. Jako zastánce spartánské výchovy ji ale nechal, aby si na vše přišla sama. „Bylo to jako ve filmu Noc v muzeu. Dostala jsem klíče a baterku a musela se zorientovat sama,“ vzpomíná mladá ředitelka firmy s úsměvem.
redaktor
Začátky ale k smíchu nebyly. Hned po jejím nástupu přišla energetická krize, ceny brambor vystřelily nahoru a Gabriela Kacerovská se musela rychle přizpůsobit.
„Brambory jsou závislé na počasí. Když moc prší nebo je sucho, úroda je slabá a ceny letí vzhůru. Najednou jsem musela vyjednávat s dodavateli, řešit zásobování, strategicky pracovat s náklady a optimalizovat výrobu,“ vysvětluje manažerka, která původně pracovala jako výkonná asistentka v energetickém holdingu.
Do výsledné ceny se promítají také složitá vyjednávání s prodejci. Výhodou firmy v Ohníči na Ústecku je, že zákazníky oslovuje jinde než v běžné síti supermarketů.
Jejím typickým odběratelem jsou restaurace a menší obchody s potravinami, kde má jednání zcela jinou atmosféru než ve velkých řetězcích tlačících na co nejnižší nákupní cenu.
Reportáž z firmy Skatt
Tomáš Novák, Hrot24
„Cestou velkých řetězců jít nechceme. Podnákladové ceny bychom museli vykompenzovat snížením kvality, což by zničilo mnohaletou snahu mého táty o prestiž firmy a naše dobré jméno. Myslím si také, že zákazníci by nám rychle dali najevo, že nestojí o produkty, za které bychom se jako výrobci nemohli plně postavit. Raději v řetězcích nebudeme a soustředíme se na menší prodejce, zato s poctivým výrobkem a férovými podmínkami pro všechny strany.“
Když se Gabriela rozkoukala, rozhodla se modernizovat výrobní postupy i organizaci firmy. „Táta byl šanonový chlap, který měl všechno v hlavě a dokumenty v krabici. Potřebovala jsem v tom udělat pořádek a digitalizovat procesy,“ vzpomíná.
Mezi její první kroky patřila revize papírování, zavedení elektronické evidence a větší zapojení zaměstnanců do rozhodování o krocích firmy.
„Měla jsem obrovské štěstí na lidi, někteří tu pracují dvacet let. Nelze slovy vyjádřit, jak moc jsem jim vděčná. Hodně mi pomohli se zorientovat. Díky nim mám pocit, že v tom nejsem sama a můžu se na ně spolehnout. A cítím za ně zodpovědnost, protože široko daleko moc zaměstnavatelů není. Je pro mě důležité, aby u nás byli spokojení a práce je bavila,“ dodává.
Cestou velkých řetězců jít nechceme. Podnákladové ceny bychom museli vykompenzovat snížením kvality, což by zničilo mnohaletou snahu mého táty.
Dnes firma Skatt zpracovává denně kolem šesti tun brambor. Kapacita výroby je naplněna na maximum a poptávka stále roste. „Můj táta věděl, že by se firma mohla rozšířit, ale když se blížil k důchodu, už na to neměl chuť. Teď vidím, že pokud chceme růst, budeme muset investovat do nových prostor,“ říká Gabriela.
Mezi možné varianty patří nová výrobna v Ústeckém kraji, nebo v okolí Prahy, kde je největší poptávka. Za poslední tři roky se jí podařilo zvýšit obrat firmy o desítky procent, což jí dává prostor k dalším investicím.
I sortiment se vyvíjí. Otec Kacerovské při zakládání firmy vsadil na osvědčené příchutě: sůl, slaninu, sýr a česnek. Kolem roku 2012 zkusil experimentovat s houbovou příchutí, ta se ale neujala.
Aktuální výroba se soustředí na několik oblíbených variant, mezi nimiž dominují právě klasické solené brambůrky, česnekové, slaninové a sýrové.
Jak podnikat s matcha čajem: Zelený byznys, který roste
Gabriela sleduje trendy a uvažuje o zavedení zdravějších variant, které by mohly oslovit mladší generaci spotřebitelů. Klasiku ale v nabídce ponechá. „Lidé si chtějí užít kvalitu a autentickou chuť. Raději spořádají méně, ale zato poctivého produktu,“ dodává.
Jak sama říká, brambůrky samy o sobě nezdravé nejsou – problém nastává, když jich člověk sní příliš. „O to víc se snažíme, aby i menší množství bylo pro zákazníka zážitkem. Nemusí sníst celé balení na posezení. Rozhodně ale chceme, aby nebyl zklamaný a měl pocit, že za své peníze dostal kvalitní produkt, o který se rád podělí s přáteli, rodinou nebo návštěvou,“ říká majitelka firmy.
Produkt má průhledný obal. Cílem je, aby zákazník věděl, co kupuje. Navíc neobsahuje obrovské množství vzduchu jako konkurence z hypermarketů
Tomáš Novák, Hrot24
V posledních měsících podle ní roste zájem o hořčicové příchutě. Kvůli omezeným skladovacím prostorám a časovým tlakům ve výrobě si ale Skatt zatím nemůže dovolit zařadit pátou plnohodnotnou příchuť. „Na hořčicové ale rozhodně nezapomínáme a v budoucnu se jich zákazníci dočkají.“
Navzdory modernizaci si firma zachovává tradiční způsob výroby. „Nepoužíváme průmyslové brambory jako někteří větší konkurenti, zejména globální značky. Náš recept je jedinečný a lidem chutná, proto nevidím důvod ho měnit. Od zemědělců vykupujeme jen ty nejkvalitnější plodiny, a protože jde o nejdůležitější surovinu našich výrobků, jsem přesvědčená, že tady nemůžeme dělat ústupky ani kompromisy,“ vysvětluje.
Kromě toho si firma zakládá na transparentnosti – balíčky jsou průhledné, takže zákazníci vidí, co kupují. Také nejsou plné vzduchu jako u masové konkurence.
Firma aktuálně zaměstnává kolem dvaceti lidí, převážně místních, a na rozdíl od velkých výrobců se nespoléhá na agenturní pracovníky.
„Lidský faktor je u nás klíčový. Ruční balení sice prodražuje výrobu, ale zaručuje vysokou kvalitu a osobní přístup,“ říká Gabriela. I přesto se snaží o postupnou automatizaci tam, kde je to možné.
Během rozhovoru Gabriela Kacerovská několikrát zdůrazňuje, že za úspěchem nestojí jen kvalitní produkt, firemní hodnoty vybudované jejím otcem, skvělí zaměstnanci a její schopnosti, ale také podpora, kterou pociťuje doma.
Myslí tím svého manžela Tomáše, který pomáhá s finanční stránkou podniku. Přestože má vlastní projekty a působí ve finančním sektoru, vždy si najde čas, aby ji podpořil a pomohl s klíčovými rozhodnutími.
„Manžel je mi obrovskou oporou. I když do firmy přímo nezasahuje, jeho rady a zkušenosti mi pomáhají zvládat výzvy spojené s podnikáním,“ říká Gabriela.
Navzdory pracovnímu vytížení se dvojice snaží trávit společný čas a během dovolených se alespoň na chvíli odpojit od práce. „Vždycky se smějeme, že nás i na nejodlehlejším místě dožene pracovní e-mail, ale snažíme se najít rovnováhu mezi prací a osobním životem,“ dodává.
Do budoucna Gabriela doufá v další růst a expanzi společnosti. „Do deseti let bych chtěla postavit novou výrobnu a zvýšit kapacity. Chci ale zachovat rodinný charakter firmy a udržet kvalitu, na kterou jsou naši zákazníci zvyklí,“ uzavírá.