„Největší radost mám z růstu Federerovy značky On. Tam jsou prodeje opravdu neskutečné,“ vysvětluje Jan Weisshäutel
koláž Hrot24.cz, Berenika Slánská s využitím Shutterstock.com, Tomáš Novák
Příběh úspěchu
„Na počet odpracovaných hodin nehrajeme.“ Česká firma hýčká zaměstnance a učí Čechy běhat ve Federerových botách
Její zásluhou si Češi mohou zaběhat třeba „v botách od Federera“. Firma Sprint k nám dováží běžeckou výbavu švýcarské společnosti, kterou legendární tenista spoluvlastní. Zákazníci jsou ovšem díky českému distributorovi zvyklí i na další světové značky oděvů pro sport a outdoor. Sprint je na trhu už 30 let, protože ale rodinnou firmu převzala nová generace majitelů, přechází v poslední době na vyšší rychlost. Jen za prosinec jí meziročně narostly tržby o více než 5 milionů korun.
redaktor
Měkký dopad a dynamický odraz slibují boty značky On. V momentě, kdy pomyslný atlet přidává na tempu, se teď nachází obchodní ředitel společnosti Sprint Jan Weisshäutel.
„Největší radost mám právě z růstu Federerovy značky On. Tam jsou prodeje opravdu neskutečné,“ vysvětluje Weisshäutel. Firmu před lety převzal po zesnulém otci, který ji spoluzakládal a prošlapával cestu na trhu, mimo jiné i dovozem kvalitního norského stoupacího vosku Swix.
Nová generace se mohla díky svým předchůdcům opřít o bohaté know-how a vybudované obchodní vztahy. „Tím se zkracuje čas potřebný pro adaptaci na trhu,“ říká Weisshäutel.
Sprint je dnes dobře zaběhnutý ve střední i východní Evropě. „Nejsme jen v Česku a na Slovensku, působíme také v Polsku, Pobaltí, Maďarsku a dalších trzích,“ říká energický absolvent Podnikohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické.
Na druhé straně ale může nastat problém s přebíráním starších a neefektivních způsobů práce, což někdy brzdí změny. „I ve Sprintu jsem často slýchával: ‚Vždyť se to tak dělalo vždycky.‘ Dnes je důležité si udělat audit a vyhodnotit, co z předchozích procesů dává smysl, a co je třeba změnit,“ upozorňuje.
Sprint nedávno převzal distribuci úspěšné značky Cariuma a chce ji etablovat v Evropě
Sprint
S mladší krví je ve firmě přítomný i důraz na větší rovnováhu mezi osobním a pracovním životem. „Nechceme, aby se lidé v práci vydali natolik, že za pár let vyhoří. Pracujeme efektivně a hlavně smysluplně,“ vypočítává osmatřicetiletý manažer, který věří, že není tak důležité, kolik hodin lidé v zaměstnání stráví, hlavní je, že je práce baví, a na konci dne je hotová.
„Pak se každý může s energií věnovat rodině či volnočasovým aktivitám. Věříme, že spokojený člověk je zároveň angažovanější a kreativnější pracovník,“ věří Jan Weisshäutel, který přístup k harmonii čerpá z východních učení a náboženství.
Tato filozofie se odráží i při výběru nových zaměstnanců. „Nejde nám jen o výkon, ale i o to, aby se lidé do naší firemní kultury hodili. Pokud by někdo nesdílel náš Sprint Spirit, nepřijmeme ho.“ Je tedy zajímavé, že pouze dravý a na výkon orientovaný člověk by ve firmě nemusel být spokojený. „Protože takhle nejsme nastavení, a ani být nechceme.“
„Naše strategie je jasná: rozšiřovat se do nových zemí a plnit je kvalitními značkami“
Sprint
Sprint nedávno převzal distribuci úspěšné značky Cariuma a chce ji etablovat v Evropě. „Když vidíme, že produkt má potenciál a zapadá do našeho portfolia, investujeme do něj dlouhodobě. Nejde nám o krátkodobý trend, ale o budování silné distribuční sítě,“ říká Weisshäutel.
Zatímco mnoho distributorů se vydává cestou vlastního retailu, a tedy i viditelných poboček, Sprint má jiný plán. „Naše strategie je jasná: rozšiřovat se do nových zemí a plnit je kvalitními značkami. Nechceme si vytvářet konkurenci vlastními prodejnami,“ vysvětluje Weisshäutel.
Sprint hodlá expandovat a jak ukazuje uplynulá vánoční sezona, prostředky na to má. Tržby v prosinci 2024 dosáhly 20,6 milionu korun ve srovnání s 15 miliony korun ve stejném období 2023.