Pivní speciál
Moravský Green Deal: Starobrno už podvacáté vaří zelené velikonoční pivo podle tajného receptu
Pivovar Starobrno začal tento týden vařit zelené pivo, které se bude čepovat na Zelený čtvrtek 17. dubna. Letos to bude už podvacáté. Recept na bylinný výluh, jenž je klíčovou ingrediencí velikonočního speciálu, je jedním z nejstřeženějších tajemství pod Špilberkem.
čtk
Brněnský pivovar, jenž patří do skupiny Heineken, letos vyrobí 4350 hektolitrů zeleného speciálu. Je to přibližně stejné množství jako v minulých letech.
„Objem výroby udržujeme několik let na podobné úrovni, a to z toho důvodu, že chceme, aby se to pivo podávalo právě na Zelený čtvrtek. Pokud náhodou zbude, tak ho samozřejmě budeme nabízet i po něm, ale zpravidla se to nestává,“ vysvětlila ředitelka pivovaru Klára Konupčíková.
Zelené pivo se vaří ze speciálního světlého ječného sladu a žateckého chmele. V přesně daný okamžik se do mladinové pánve přidává speciální bylinný výluh.
Pivo kvasí spodním kvašením po dobu osmi dnů a poté při teplotě přibližně jednoho stupně dozrává. Nakonec se do něj přidává likér. Zelená barva je výsledkem kombinace několika faktorů – technologie, surovin, výluhu a likéru.
Složení bylinného výluhu je výrobním tajemstvím, které podle vrchního sládka Jiřího Brňovjáka zná jen pár lidí. „Je velmi silný, a proto ho musíme dávkovat velmi přesně. Řádově ve výsledku ho potřebujeme litry. Vaříme ho v naší laboratoři a hlídáme dobu kontaktu bylin s vroucí vodou, abychom dosáhli požadované koncentrace a kvality,“ řekl Brňovják.
Autorem receptury je bývalý starobrněnský sládek Petr Hauskrecht, pivovar ji v budoucnu měnit nehodlá. „Vaření zeleného piva je pro nás všechny takový malý svátek. I po dvaceti letech nás to pořád baví,“ uvedla Konupčíková.
Zelené pivo bude Starobrno distribuovat do podniků v Česku a na Slovensku. Seznam míst, kde si budou lidé moci tento speciál vychutnat, zveřejní před Velikonocemi na webu Zelenepivo.cz.
Heineken je třetí největší pivovarnickou skupinou v Česku. Patří do ní kromě Starobrna také značky Krušovice, Březňák, Zlatopramen, Zlatý Bažant a Hostan. Jednotlivé pivovary samostatné výsledky neuvádějí.
Podle výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin dosáhly tržby společnosti Heineken ČR v roce 2023 výše 3,49 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o dvě procenta. Společnost vykázala ztrátu ve výši 144,9 milionu korun, o rok dříve byla 222 milionů korun v zisku.