Vepřo knedlo, křen a červíci. Na Zeleném týdnu v Berlíně nadchlo nejen české pivo
Ovocné šťávy, klobásy, trdelník či křen, ale také hmyzí pochoutky nabízejí čeští podnikatelé na svých stáncích na potravinářském a zemědělském veletrhu Grüne Woche v Berlíně.
čtk
Největší akce svého druhu na světě skončí v neděli po deseti dnech a podle organizátorů ji navštíví až 300 tisíc lidí. Řada z nich se přichází osvěžit i do hospody, která je součástí českého stánku.
„V letošním roce, kdy je 99 let od založení Grüne Woche, se tady prezentuje 24 českých firem,“ řekl Emerich Vacek z českého ministerstva zemědělství.
Základem expozice je podle něj právě česká restaurace, která nabízí tradiční českou kuchyni, jako je svíčková či vepřo knedlo zelo, ale především nejrůznější druhy piv od velkých i malých pivovarů. „O ty je ze strany spotřebitelů velký zájem,“ dodal Vacek.
Expozice českého ministerstva zemědělství a Státního zemědělského intervenčního fondu se rozprostírá ve středu jedné z výstavních hal. Kolem české hospody, ve které je i dopoledne těžké najít volné místo, jsou stánky jednotlivých českých vystavovatelů, kteří přijeli do německé metropole představit své výrobky: sirupy, chili omáčky, zavařované okurky, uzeniny či med.
„Myslím, že si tady návštěvník Grüne Woche přijde na své, ochutná produkty, které třeba nejsou běžně na německém trhu,“ řekl zástupce ministerstva zemědělství Vacek.
Pro vystavovatele je veletrh, který je zaměřen na koncového zákazníka, naopak jedinečnou příležitostí, jak dostat zpětnou vazbu. „Mohou si tady testovat, jak lidem výrobky chutnají, a třeba i to, jestli je vhodná velikost balení,“ dodal šéf českého stánku. Dalším užitečným poznatkem podle něj je, jak dobře je nastavená cena.
Pravidelně jezdí na berlínský veletrh s produkty z rakytníku Pavla Hatašová z firmy Rakytník Cvrček sídlící ve východočeské Lhotě pod Libčany.
„Němci mají rádi výrobky za jedno dvě eura. Takže sem dáváme takové rakytníkové výlisky, které se v Česku moc neprodávají. Tady jsou ale velmi oblíbené, dělají si z toho čaj, přidávají si to do müsli,“ řekla. Letos ale zákazníci podle ní projevují zájem také o dražší produkty.
Změnu v zákaznickém chování pozoruje také Radek Bartoník z rodinné firmy Bartonik z jihomoravských Mikulčic, která se specializuje na sirupy a ovocné šťávy. Vnímá totiž, že Němci - především ti mladí - mají stále větší zájem o zdravý životní styl a sahají po produktech bez aromat či přidaných cukrů. „Takže nám celkem dobře fungují ty čerstvě lisované šťávy,“ uvedl.
Fronta se tvoří také u stánku firmy Efko, kde mohou návštěvníci veletrhu ochutnat konzervovaný strouhaný křen, který podle Jiřího Salamánka vydrží několik měsíců světlý, ostrý a aromatický. Letos nově podle něj padl požadavek, aby všechny produkty nabízené na veletrhu měly i označení v němčině.
„To pro nás není problém, protože my produkujeme i na export do Rakouska,“ řekl. Upozornil ale, že i tak museli etikety měnit: zatímco v Rakousku se křenu říká pod vlivem slovanských jazyků Kren, ve spisovné němčině je to Meerrettich.
Značný zájem je v české sekci veletrhu také o něco méně tradiční pochutinu: červy a cvrčky. „Hodně je zájem o ty česnekové a také o ty s čokoládou,“ řekla Anna Poubová, která zastupuje českou firmu WormUP zaměřenou na pochutiny z jedlého hmyzu. „Kdybych to nevěděla, ani bych nepoznala, že je to hmyz,“ prohlásila po ochutnávce jedna z návštěvnic veletrhu.
Grüne Woche se koná od roku 1926, v příštím roce tedy oslaví sté výročí. Podle zástupce českého ministerstva zemědělství Vacka i některých stánkařů, kteří jezdí na Grüne Woche pravidelně, je letošní návštěvnost sice vysoká, zdaleka se ale nevrátila na stav před pandemií covidu-19.
Letošní ročník navíc ovlivnil nedávný nález slintavky a kulhavky u buvola v chovu v braniborském městě Hönow nedaleko Berlína. Jde o první případ v Německu od roku 1988. I když se žádný další případ nepotvrdil, přijali organizátoři preventivní opatření, a letos tak na veletrhu nejsou k vidění živé krávy, kozy, ovce ani lamy.