ikonická Nokia 3310

ikonická Nokia 3310

Shutterstock.com

Vzestupy a pády Nokie

Z továrny do vašich kapes: Příběh firmy Nokia, která změnila svět komunikace

Kdo by to byl řekl - firma, která začínala výrobou toaletního papíru, se stala symbolem mobilní revoluce. Příběh Nokie je jako horská dráha plná nečekaných zvratů, odvážných rozhodnutí a především nevídané schopnosti přizpůsobit se měnícímu se trhu.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Od dřeva k prvním signálům

V malém finském městečku Espoo to v roce 1865 začalo celkem nevinně – papírnou na břehu řeky Nokia. Zatímco konkurence vsázela na osvědčené postupy, Nokia už tehdy myslela jinak. Během následujících desetiletí rozšířila výrobu o gumárenské produkty – od holínek po pneumatiky. A pak přišel zlomový rok 1967, kdy se spojením tří zdánlivě nesourodých firem zrodil průmyslový kolos Nokia Corporation.

Když mobily dobývaly svět

Devadesátá léta znamenala pro Nokii raketový vzestup. V roce 1998 se její jméno skloňovalo v každé domácnosti – ikonické modely s prvním mobilním internetem a nezaměnitelným designem se staly statusovým symbolem. Tržby ve výši 20 miliard dolarů mluvily za vše.

Jenže pak přišel Steve Jobs s iPhonem a karty se začaly rozdávat znovu. Nokia, dosud královna trhu, začala ztrácet půdu pod nohama. Ekonomická krize v roce 2009 jen urychlila pád – do roku 2013 se obrat propadl na 16,9 miliardy dolarů.

Druhý dech

Prodej mobilní divize Microsoftu v roce 2014 za 5,6 miliardy dolarů byl pro mnohé překvapením. Pro Nokii to ale znamenalo nový začátek. Místo honby za spotřebitelským trhem se soustředila na to, v čem byla vždy silná – síťové technologie a inovace.

A vyplatilo se. Od roku 2016 Nokia znovu prosperuje s obratem nad 20 miliard dolarů ročně. V roce 2023 dosáhla působivých 24 miliard dolarů – čísla, které dokazují, že i zkušená firma se může znovu nadechnout a uspět.