Vyplula největší výletní loď světa. „Ikona moří“ za 45 miliard čelí kritice ekologů
Největší výletní loď světa Icon of the Seas (Ikona moří) vyplula z floridského Miami na svoji první okružní plavbu. Plavidlo, které stálo přes dvě miliardy dolarů (45 miliard korun) a bylo pokřtěno slavným fotbalistou Lionelem Messim, čelí velké kritice ekologů.
redaktor
Loď měří 365 metrů, má dvacet palub s více než čtyřiceti restauracemi, bary, salonky, bazény či tobogany, kolotoči a mnoha dalšími vymoženostmi. Maximální kapacita plavidla je 7600 cestujících a 2350 členů posádky, uvádí zpravodajský server CBS News. Ikonu moří, která na moře vyrazila v sobotu z miamského přístavu, pokřtil slavný argentinský fotbalista hrající za tamní klub Inter Miami CF Lionel Messi i se svými spoluhráči.
Ekologové však varují, že z lodi poháněné zkapalněným zemním plynem (LNG) bude do ovzduší unikat nebezpečný metan. „Je to krok špatným směrem,“ citovala agentura Reuters Bryana Comera, šéfa mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT. „Odhadujeme, že používání LNG jako lodního paliva vypouští během životního cyklu o více než 120 procent více emisí skleníkových plynů než tradiční lodní paliva,“ dodal.
Začátkem tohoto týdne ICCT vydala zprávu, ve které tvrdí, že emise metanu z lodí poháněných LNG jsou větší, než povolují současné předpisy. LNG je sice ekologičtější než tradiční lodní paliva, jako je topný olej, ale je s ním spojeno riziko úniku, píše BBC.
Metan je skleníkový plyn, který v atmosféře zachytí za dvacet let osmdesátkrát více tepla než oxid uhličitý. Snížení těchto emisí je považováno za klíčové pro zpomalení globálního oteplování. Mluvčí Royal Caribbean uvedl, že loď Icon of the Seas je o 24 procent energeticky účinnější, než požaduje Mezinárodní námořní organizace (IMO). Společnost plánuje představit uhlíkově neutrální loď do roku 2035.
Bary, bazény, orchestr nebo „létající opice“
Plavidlo postavené ve Finsku vyplouvá z jižní Floridy na sedmidenní plavbu po tropických ostrovech v Karibiku. „Ikona moří je vyvrcholením více než padesáti let snů, inovací a náplně našeho poslání – zodpovědně poskytovat nejlepší zážitky z dovolené na světě,“ uvedl šéf skupiny Royal Caribbean Jason Liberty. „Je to dokonalá vícegenerační rodinná dovolená, která navždy změní status quo v rodinném cestování a plní dovolenkové sny všech věkových kategorií na palubě.“
Když byla loď Ikona moří v říjnu 2022 poprvé odhalena, vyvolala podle společnosti Royal Caribbean největší počet rezervací za den a největší počet rezervací v týdnu v tehdejší 53leté historii firmy. Pasažérům nabízí řadu příležitostí k relaxaci, jelikož se může pochlubit sedmi bazény, šesti tobogany a více než čtyřiceti restauracemi, bary a salonky.
O zábavu pro cestující se bude starat kolem padesátky hudebníků a komiků. Součástí palubní posádky je také orchestr a muzikáloví a divadelní herci, kteří představí inscenaci na motivy klasické pohádky Čaroděj ze země Oz. Na palubě mají být rovněž cvičené „létající opice“ a zlatý retrívr Rover s psovodem, píše televizní stanice CNN.
Plavidlo, jehož výroba trvala ve finském Turku 900 dnů, je jen první (pořádně velkou) vlaštovkou. Loď s dvaceti palubami je totiž první v nové třídě Icon Class, ke které se přidá ještě dvojice dalších plavidel. Více jsme o tom v deníku Hrot24 psali zde.
Loď, která je pětkrát větší než ikonický parník Titanic, je zaměřena především na rodiny s dětmi a chce konkurovat zábavním letoviskům na pevnině. Nebývalý zájem o plavbu na největší výletní lodi na světě inspiroval společnost Royal Caribbean k tomu, že si ve finských docích nechává stavět další loď, která nese název Hvězda moří. Toto plavidlo by mělo vyplout v srpnu 2025 z floridského Port Canaveral u Orlanda a má se jednat o podobně velkou a luxusní loď, jako je Ikona moří.