Trh s alkoholem
Tequila v ohrožení: Trumpovy tarify míří na srdce mexického exportu
Plán Donalda Trumpa na zavedení 25% cel na mexické dovozy staví americký trh s tequilou a mezcalem před zásadní zkoušku. Tyto nejoblíbenější mexické destiláty, jež musí být podle zákona vyráběny výhradně v Mexiku, čelí dramatickému zdražení, které by mohlo změnit dynamiku celého trhu. Ohrožena je nejen stabilita klíčových hráčů, jako jsou společnosti Diageo a Becle, ale i peněženky milionů spotřebitelů po celých Spojených státech.
šéfredaktor
Podle dat mexické celní správy a analýzy Reuters dosáhl objem dovozu tequily a mezcalu od výrobců Diageo (mj. značky Don Julio, Casamigos) a Becle (mj. Jose Cuervo) do USA v roce 2023 hodnoty téměř 3 miliardy dolarů. Tyto dvě firmy dominují americkému trhu s agávovými destiláty a spoléhají na něj jako na klíčový zdroj růstu.
„Máme desítky let zkušeností s obchodními politikami a vždy jsme se s takovými situacemi dokázali vyrovnat,“ uvedla firma Diageo v prohlášení. Becle a další hráči na trhu však na žádost o komentář nereagovali.
Peníze, pracovní místa a koktejly v ohrožení
Tequila a mezcal se staly nepostradatelnou součástí globálního trhu s luxusními nápoji, přičemž Spojené státy jsou jejich největším spotřebitelem. V roce 2023 dosáhly americké dovozy agávových destilátů hodnoty 4,6 miliardy dolarů, což je o 160 % více než v roce 2019. Podle Rady pro destilované lihoviny Spojených států (DISCUS) by zavedení tarifů mohlo ohrozit pracovní místa v dodavatelských řetězcích a zvýšit ceny u spotřebitelů.
Například značka Don Julio, jedna z vlajkových lodí společnosti Diageo, prodává své prémiové lahve za více než 130 dolarů. Pokud by na ně byly uvaleny 25% tarify, maloobchodní ceny by mohly stoupnout o zhruba 10 %, což by podle odborníků mohlo negativně ovlivnit poptávku. „Zákazníci by mohli začít hledat levnější alternativy, jako je například 818 Tequila od Kendall Jenner, která již získává tržní podíl,“ uvedl investiční manažer Joseph Gabelli.
Budoucnost na tenkém ledě
Vedle tequily čelí tlakům i další klíčové produkty, například Crown Royal, kanadská whisky rovněž patřící Diageu, jejíž prodeje v USA tvoří značnou část tržeb. Výrobci proto přemýšlejí, jak minimalizovat dopady tarifů, například zvýšením cen nebo přesunem některých činností do USA.