Změna je za dveřmi. Chytří a šikovní ševci si své místo najdou
Foto: Shutterstock.com
Konec čínské nadvlády?
Indie brzy obuje celý svět. V tamním teniskovém průmyslu právě probíhá revoluce
Tchajwanská firma Hong Fu je druhým největším výrobcem tenisek na světě. Dodává boty značkám jako Nike, Converse, Adidas nebo Puma. Každý rok vyrobí asi 200 milionů párů sportovní obuvi. Když se proto společnost rozhodla pro výraznou investici na indickém trhu, obuvnický průmysl zpozorněl.
ptk
Firma momentálně staví obří továrnu ve státě Tamilnádu na jihovýchodě Indie. Až bude v plném provozu, vyrobí v ní 25 tisíc zaměstnanců 25 milionů párů bot ročně. Na projektu se podílí i indické firmy. Jednou z nich je Florence Shoe Company.
„Světový trh je přesycený a firma Hong Fu hledala nové odbytiště,“ vysvětlil serveru BBC její předseda Akíl Panaruna. V Indii roste poptávka po nekožené obuvi. „Má to obrovský potenciál,“ dodává Panaruna.
Indická vláda takovou investici vítá a doufá, že podnítí zvýšení kvality výroby indických firem a „nakopne“ vývoz do zahraničí. Export mají podpořit nová výrobní pravidla: materiály budou muset například splňovat testy pevnosti a pružnosti.
Do Indie až dosud proudila obuv pochybné kvality. „Nová pravidla by mohla pročistit trh,“ myslí si místní novinář Sandíp Šarma, který o obuvním průmyslu často píše.
Řada Indů si boty od známých značek nemůže dovolit a nakupuje obuv od rozsáhlé sítě malých továren a ševců, které nikdo neorganizuje. Nejde o žádnou zanedbatelnou skupinu – malovýrobci obouvají dvě třetiny jedenapůlmiliardové Indie.
Podnikatel, který si říká Ašók, provozuje dílny po celém okrese Ágra na severu Indie. Podle něj se tam denně vyrobí až 200 tisíc párů bot. Lidé z venkova a okrajových částí měst dávají přednost levnějšímu obutí.
Velkým výrobcům se do těchto oblastí nedaří proniknout, protože místní už jsou „obslouženi“. Jak tedy nová pravidla ovlivní zavedené malé výrobce? „Je to problematické,“ myslí si znalec poměrů Šarma. Vláda podle něj balancuje na ostří nože. „Nemohou prostě jen tak zavřít tisíce podniků a připravit miliony lidí o práci. To by se rovnalo ekonomické sebevraždě,“ míní. Všímá si metody cukru a biče. Úřady se snaží prosadit nové standardy, zároveň menším firmám pomáhají s modernizací. Cílem podle něj není malé podniky zlikvidovat, ale postupně je přivést na správnou cestu.
Situaci neulehčuje skutečnost, že malovýrobci často prodávají padělky velkých značek. Zatímco Indové je berou jako možnost koupit si stylový kus za přijatelnou cenu, země, odkud tyto značky pocházejí, si dlouhodobě stěžují na způsobené ztráty. Zároveň vzniká řada nových značek, které chtějí své tenisky prodávat rostoucí střední třídě.
Výrobce Sabhib Agraval se snaží zákazníky oslovit barefoot obuví. Podle propagátorů tohoto stylu chůze výrobek podporuje přirozený pohyb chodidla, posiluje svaly nohou a zlepšuje stabilitu i držení těla.
Podle Agravala je ale v Indii velmi málo podnikatelů, kteří jsou ochotni investovat do nových technologií. Indická výroba se soustředí hlavně na zisk a návratnost investice.
Indická značka Comet tvrdí, že se novinek nebojí. Zakladatel firmy Utkarš Gupta upozorňuje na rozhodnutí mít pod kontrolou celý proces výroby – od návrhu po konečný produkt. „Umožňuje nám to zkoušet nové materiály, přicházet s inovativními tvary a průběžně vylepšovat pohodlí a střih podle zpětné vazby od zákazníků.“
Firma například experimentuje s kvalitními podrážkami. Posun k lepším výrobkům podle něj právě začíná. Očekává, že řada prémiových značek bude muset přesunout výrobu do Indie. „Do tří až pěti let bychom mohli vybudovat robustní ekosystém, který dokáže konkurovat na mezinárodním trhu s teniskami,“ dodává.
Malovýrobce Ašók doufá, že průmysl, který reprezentuje, nezůstane v rostoucím obuvnickém sektoru pozadu a vláda ho nenechá na holičkách. „Vláda by nám měla udělovat akreditace, aby naše továrny nemusely zavírat. Jakmile se staneme součástí oficiálního sektoru, nikdo se Indii ve výrobě bot nevyrovná.“
Novinář Sandíp Šarma pokládá změnu za nevyhnutelnou. „Trh se jistě promění. Velcí hráči ještě porostou – díky finančnímu zázemí se dokážou rychle přizpůsobit. Neřekl bych, že malí podnikatelé zaniknou. Ti chytří a šikovní si své místo najdou.“