Trh s alkoholem
Bublinky v nose. Nejistota drtí trh se šampaňským
„Šampaňské je skutečným barometrem spotřebitelských nálad,“ říkají odborníci.
čtk
Dodávky francouzského šampaňského v loňském roce klesly o 9,2 procenta na 271,4 milionu lahví. Ekonomická a politická nejistota zasáhla zájem spotřebitelů o šumivé víno na důležitých trzích, jako Francie a Spojené státy. Oznámilo to podle agentury Reuters sdružení výrobců Comité Champagne.
V samotné Francii se prodej snížil o 7,2 procenta na 118,2 milionu lahví. Vývoz šampaňského pak klesl o 10,8 procenta na 153,2 milionu lahví. Na celkovém prodeji tak měl vývoz podíl 56,4 procenta.
„Šampaňské je skutečným barometrem spotřebitelských nálad,“ uvedl viceprezident sdružení Maxime Toubart. „Vzhledem k inflaci, konfliktům po celém světě, ekonomické nejistotě a politickému vyčkávání na některých z největších trhů se šampaňským, jako Francie nebo USA, není čas na oslavy.“
Šampaňské se může pěstovat pouze v určitých oblastech Francie. Přibližně 34 tisíc hektarů vinic se nachází v Champagne, severovýchodně od Paříže. Zpracování hroznů je přísně regulováno, například se smí sklízet pouze ručně.
V červenci sdružení uvedlo, že na úrodu v roce 2024 bude mít negativní dopad špatné počasí na počátku roku, včetně mrazů a vlhka, které zvýšilo napadení vinic plísněmi.
Na rozdíl od produkce jiných vín se většina šampaňského vyrábí jako „non-vintage“, což znamená, že obsahuje směs vín z několika různých ročníků. Zásoby se doplňují v dobrých letech, což pomáhá vinařům v dobách, kdy je úroda slabší.