„A třeba i Škoda bude jednou čínská,“ píše náš hlavní komentátor (ilustrační obrázek)
Hrot 24, vygenerováno v Midjourney
Bude Škodovka jednou čínská? Evropský autoprůmysl drtí to, co ho mělo zachránit: elektromobilita
Evropský automobilový průmysl se chtěl stát lídrem v elektromobilitě, jenže zájem zákazníků o ekologická auta je nízký a vozy se spalovacími motory zdražují pod tlakem regulací. Zdá se, že ústup kdysi nejkonkurenceschopnějšího odvětví Starého kontinentu je nevyhnutelný – a bude ho provázet i rozsáhlejší propouštění, než jaké nyní čeká zaměstnance Škody, píše Pavel Páral ve svém komentáři.
hlavní komentátor
„Mladoboleslavská Škoda propustí v příštích třech letech 15 procent zaměstnanců ze současných 41 tisíc,“ řekl minulý týden předseda představenstva automobilky Klaus Zellmer serveru Automobilwoche. Má to proběhnout přirozenou fluktuací a odejít by měli výhradně agenturní zaměstnanci.
Automobilka loni vyrobila přes 925 tisíc vozů, což je meziročně o 4,2 procenta více. Letos by také měla zvýšit prodeje vozů o osm procent. Česká značka je momentálně nejziskovější v celé rodině Volkswagen Group. Tak co se vlastně děje?
Zellmer to vysvětluje postupem elektromobility. Škoda Enyaq je přitom nejprodávanějším elektromobilem Evropy. A stejně se musí šetřit.
Na elektromobilech, které se v Evropě bez dotací moc neprodávají, je prostě výrazně nižší marže než u vozů se spalovacími motory. Cenou je totiž nutné přiblížit se možnostem zákazníka.
Škodovka se zase chystá přidat pár elektrických modelů místo klasiky, a tak se zisk musí vyškrábnout někde jinde. Mateřská společnost to potřebuje jako nikdy. A není sama.
Jak vyčísluje analýza francouzské datové a analytické společnosti Inovev pro magazín Automobilwoche, tento problém je značně rozšířený. Analýza pracovala s daty 108 automobilových závodů v Evropě, tedy s naprostou většinou těch relevantních.
Odhalila, že hned 69 závodů, tedy zhruba dvě třetiny ze všech, vyrábělo na méně než osmdesát procent své kapacity. „Tato hranice je přitom v tomto odvětví považována za nejnižší možnou k dosažení ziskového provozu,“ uvádí Automobilwoche.
A tak se propouští. VW je na tom jenom o něco hůře než ostatní. Loni automobilový trh v Evropě stagnoval a elektromobilů se prodalo o tři procenta méně než předloni – navzdory optimistickým předpovědím.
Celkové prodeje přitom zůstaly o pětinu pod úrovní prodejů před pandemií covidu-19. Výrobci ale kalkulovali s úplně jiným vývojem. S takovým, jaký si naplánovali s Bruselem a jehož cílem byla úplná elektrifikace osobních vozů do roku 2035. Cenový rozdíl mezi „spalováky“ a „elektrikou“ řeší emisní normy Euro 6 a aktuálně Euro 7.
Přijdou různá spojení evropských značek s konkurencí, třeba s tou čínskou, která se do Evropy už tlačí a staví tu své nové továrny.
Proto VW investoval miliardy eur do linek na montáž elektromobilů o sto šest, s tím, že bude vítězem elektrorevoluce. Jenže lidem se po inflační epizodě nechtělo kupovat stále dražší auta. Elektromobily se prodávají jen s dotací. Výrobní linky na ně často stojí nevyužité, hromadí se na nich prach a způsobují ztráty.
Ty mohou ještě narůst kvůli astronomickým pokutám za emise, které automobilky zaplatí, pokud neprodají dostatek elektromobilů. Linky, které běží, zase platí vysoké ceny za energie.
A teď ještě přicházejí cla na export do USA, což je klíčový trh poté, co se prakticky všem hluboce propadly prodeje v Číně.
A symbolicky právě v Bruselu na konci února skončil první závod ze skupiny VW, který vyráběl elektrické SUV Audi Q8 e-tron. Má totiž nadměrnou kapacitu a vysoké náklady, pročež se výroba stěhuje do Mexika.
Evropské automobilky pořád drží hlavu nad vodou a nějaký zisk vygenerují. Pokuty za emise snad zmizí. Už se o tom jedná, ale po evropsku dlouhé měsíce. Ústup nejvíce konkurenceschopného průmyslu, jaký jsme v Evropě měli, je zřejmě už neodvratný. A bude to i za cenu masivnějšího propouštění, než nyní čeká škodováky. A dalších zavřených fabrik.
Také přijdou různá spojení evropských značek s konkurencí, třeba s tou čínskou, která se do Evropy už tlačí a staví tu své nové továrny. A třeba i Škoda bude jednou čínská.