Wayne Griffith

Je-li v ohrožení Cupra, je v ohrožení i Seat, říká Wayne Griffith

Kittyfly / Shutterstock.com / Zorseat / Wikimedia Commons, koláž Hrot24

Autoprůmysl v krizi

Snižte cla na elektromobily z Číny, jinak začneme propouštět, hrozí šéf Seatu

Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny. Agentuře Reuters to řekl šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat, podobně jako česká automobilka Škoda Auto, patří do německého koncernu Volkswagen. V závodě v čínské provincii An-chuej vyrábí elektrická auta Cupra Tavascan, která pak dodává do EU.

čtk

„Nemáme moc času. Musíme najít řešení ještě v prvním čtvrtletí,“ řekl Griffiths. Pokud se nic nestane, Seat podle něj bude muset snížit výrobu a propustit v EU kolem 1500 pracovníků. Od loňského října, kdy Evropská unie zavedla cla na všechny elektromobily vyrobené v Číně a prodávané v EU, platí Seat nad rámec desetiprocentního cla při dovozu do EU dalších 20,7 procenta.

Šéfové několika evropských automobilek tvrdí, že dodatečná cla na jejich vozidla vyrobená v Číně způsobují vedlejší škody domácím společnostem a mají negativní dopady i na pracovní místa, což je v rozporu se záměrem je chránit. Evropská komise (EK) odmítla na toto téma komentář, píše Reuters.

Šéf Seatu uvedl, že poplatek uvalený na vůz prodávaný za 50 až 60 tisíc eur (1,25 milionu až 1,5 milionu korun) způsobil, že firma loni nesplnila své finanční cíle. V letošním roce ji cla v souvislosti s prodejem aut dovážených z Číny přijdou na stovky milionů eur.

Zástupci Seatu a skupiny Volkswagen se pravidelně scházejí s představiteli EU, aby projednali osud vozu Tavascan. Zatím poslední schůzka byla ve čtvrtek. Španělský premiér Pedro Sánchez už apeloval na předsedkyni EK Ursulu von der Leyenovou, aby problém vyřešila a zabránila velkým ztrátám pracovních míst, uvedl mluvčí Seatu.

Griffiths odmítl sdělit, jak vysoké clo si automobilka ještě může dovolit, ale uvedl, že poplatek musí být „co nejblíže“ původnímu desetiprocentnímu clu. Pokud EK dodatečné clo v prvním čtvrtletí nesníží nebo neodstraní, bude Seat nucen kvůli ztrátám vůz Cupra Tavascan z nabídky vyřadit, řekl Griffiths. To by Seat postavilo před další problém: jak snížit průměrné emise vozového parku, aby firma splnila cíle EU bez Tavascanu.

Za neplnění stanoveného podílu prodaných elektromobilů na celkové výrobě aut hrozí automobilkám v EU pokuty. Automobilky mohou buď od výrobců elektromobilů nakupovat emisní povolenky, což je strategie označovaná jako ‚pooling‘ (sdružování), nebo omezit výrobu automobilů se spalovacím motorem, aby snížily průměrné emise svého vozového parku.

Koncern Volkswagen se zatím k žádnému sdružení nepřipojil a loni v prosinci vyjádřil naději, že cíl u emisí bude schopen splnit díky prodeji elektromobilů. „To se nedá opravit přes noc,“ řekl Griffiths. „Tak co uděláte? Snížíte výrobu aut se spalovacím motorem a začnete propouštět. To se stane, pokud se nám nepodaří najít řešení,“ dodal.

Námitky proti novým clům, o kterých u dovozu elektromobilů z Číny do EU loni rozhodla Evropská komise, podaly k Evropskému soudnímu dvoru automobilky Tesla, BMW, Mercedes-Benz a také řada čínských výrobců elektromobilů. Tyto kauzy se ale v průměru řeší 18 měsíců a lze se také odvolat. Seat podle svého šéfa nemůže vyloučit právní kroky, na druhou stranu si ale ani nemůže dovolit čekat.

„Cupra zásadně změnila naše podnikání – díky ní jsme jako podnik ziskoví,“ řekl Griffiths. „Pokud je v ohrožení Cupra, je v ohrožení i Seat.“