Celní války
Jak obejít cla na elektromobily? Čína zaplavuje trh hybridy a Evropa mlčky přihlíží
Čínské automobilky přicházejí s novou strategií, jak se vypořádat s vysokými cly Evropské unie na dovoz elektromobilů. Masivně navyšují vývoz hybridů, na něž se přísná pravidla nevztahují, a plánují další modely speciálně pro trh na starém kontinentu.
redaktorka
Zatímco cla na čínská e-auta přesahují 45 procent, hybridy těmto omezením dosud unikají. Výrobci jako BYD, Geely nebo státem vlastněný SAIC, kteří se dosud zaměřovali především na elektromobily, proto začali rozšiřovat nabídku plug-in hybridních modelů, aby se udrželi na lukrativním evropském trhu.
Je to logické. Klasická elektroauta pro ně totiž přestávají být výhodná, protože se k běžným desetiprocentním dovozním clům nově dopočítávají takzvaná vyrovnávací cla až 35,3 procenta na vozy subvencované čínskou vládou.
Od července do října se vývoz hybridních vozů z Číny do Evropy meziročně více než ztrojnásobil, což znamená přes 65 800 prodaných vozů za pouhé čtyři měsíce, vyplývá z dat Čínské asociace osobních automobilů. Hybridy nyní tvoří 18 procent všech čínských aut prodaných v Evropě, což je stoprocentní nárůst oproti devíti procentům z prvního kvartálu.
A podle Murtuzy Aliho, analytika společnosti Counterpoint Research, poroste v dalších letech ještě prudčeji. „Je to proto, že čínští výrobci přecházejí na plug-in hybridy, aby se vyhnuli novým clům EU na dovoz bateriových elektromobilů z Číny,“ potvrdil Ali.
Čínské hybridní vozy nabízejí přijatelné řešení pro evropské zákazníky citlivé na cenu. Například model BYD Seal U DM-i s cenovkou 35 900 eur (900 tisíc korun) je přímou konkurencí zdejších oblíbenců, jako je třeba Volkswagen Tiguan.
Evropskému hybridnímu trhu zatím dominují značky jako Volkswagen a Toyota, čínská expanze by mohla tuto rovnováhu narušit. Odborníci varují, že evropský automobilový průmysl bude muset zlepšit efektivitu výroby a nabídnout konkurenceschopné modely, aby si udržel vedoucí postavení.
„Pokud BYD do Evropy přiveze svůj Qin Plus za cenu 20 tisíc eur (něco přes 500 tisíc korun – pozn. red.), jsem si jistý, že to vyvolá další zemětřesení,“ konstatuje šéf šanghajské poradenské společnosti Automotive Foresight Ja-le Čang.
Evropská komise k situaci zatím mlčí, což Číňanům poskytuje prostor pro další růst. Strategie zaměřená na hybridy není jen obranou proti clům. Čínské automobilky zároveň řeší nadprodukci na domácím trhu, kde poptávka po nových vozech zpomaluje. Evropa se tak stává klíčovým odbytištěm.
Podle analytiků se trend hybridních vozů bude v Evropě dále posilovat, přičemž čínské značky mohou hrát stále významnější roli. A evropské automobilky budou čelit pořád tvrdší konkurenci. Hybridy tedy nejsou jen kompromisem mezi fosilními palivy a elektřinou. Stávají se symbolem nového boje o dominanci na globálním automobilovém trhu.