Automobilka Renault se z Ruska stáhla v březnu 2022, vrátí se zpět?
koláž Hrot24, Shutterstock.com
Kreml chce výpalné za návrat na ruský trh. Renault by měl zaplatit přes sto miliard rublů
Rusko nejprve donutilo západní firmy odejít z ruského trhu s finančními ztrátami, nyní je ale láká zpět. Musí ovšem opět do svého původního byznysu investovat. Renaultu nabízí návrat za více než 112 miliard rublů, což odpovídá 31 miliardám korun.
redaktor
Sbližování americké a ruské vlády spolu s jednáním o ukončení války motivuje Kreml k tomu, aby začal opět lákat západní firmy do Ruska. Zahraniční investice totiž ruskému hospodářství citelně chybí.
Nyní šéf automobilky AvtoVaz Maxim Sokolov v ruských médiích uvedl, že by návrat Renaultu do Ruska přišel firmu na 112,5 miliardy rublů (31 miliard korun). Tuto sumu by musela francouzská automobilka opět investovat, aby získala svá původní aktiva.
Výrobce se sídlem ve městě Boulogne-Billancourt na okraji Paříže patřil mezi západními automobilkami k těm, které měly největší zastoupení na ruském trhu. Svou výrobu v moskevském závodě ukončil v březnu 2022 na základě sankcí. Jejich cílem bylo potrestat Putinův režim za napadení Ukrajiny.
O dva měsíce později museli Francouzi prodat svůj většinový podíl v ruské automobilce AvtoVaz, která vyrábí automobily pod značkou Lada, za symbolický jeden rubl (0,28 koruny). Renault má ale možnost do šesti let svůj podíl přednostně odkoupit zpět. Sokolov nyní požaduje zmíněných 112,5 miliardy rublů.
Samotný generální ředitel Renaultu Luca de Meo ale v souvislosti s jednáním Trumpa s Putinem připustil, že návrat francouzské automobilky na ruský trh nevylučuje.
Miliardy, které ruský manažer po francouzské firmě požaduje, mají pokrýt údajné investice, které musela společnost AvtoVaz zaplatit od roku 2022. Sokolov oznámil, že ruská firma v letech 2023 až 2024 investovala do rozvoje výroby aut 67,5 miliardy rublů (18,8 miliardy korun) a plánuje do ní napumpovat dalších 45 miliard rublů (12,5 miliardy korun) v roce 2025.
„Vstupní cena se nebude přesně rovnat výstupní ceně jednoho rublu,“ vzkázal Sokolov do Francie. Renault přitom musel po odchodu z Ruska odepsat aktiva ve výši 2,29 miliardy dolarů (54,3 miliardy korun).
Podíl Renaultu v AvtoVazu formálně drží ruský Ústřední vědecký výzkumný ústav automobilů a automobilových motorů NAMI, který spadá pod ruské ministerstvo obchodu. Moskevský závod nyní vlastní radnice hlavního ruského města.
Samotný vládce Ruska Putin oznámil, že pro návrat západních firem na ruský trh musí být zaveden regulační mechanismus, aby ruské firmy neztratily svou konkurenční výhodu. „Můžeme regulovat návrat těch, kteří se chtějí vrátit na náš trh, tím, že vytvoříme výhodu pro naše vlastní výrobce,“ vysvětlil svůj plán Putin na ruském technologickém fóru.
Už dříve ruští vyjednavači s americkou stranou přiznali, že mají zájem o návrat amerických firem do sektoru těžby ropy a zemního plynu.