Přepravní masakr. E-shopy nestíhají, vánoční dárky v ohrožení
Tuzemští přepravci i e-shopy jsou vytížení jako nikdy. Právě teď přicházejí poslední dny, kdy je možné objednat včas vánoční dárky.
redaktor
V tak vysokém napětí ještě elektronické obchody nebyly. Náběh koronavirových omezení v kamenných obchodech spolu se zvyšující se oblibou Čechů nakupovat přes internet pro ně budou letos znamenat rekordní předvánoční období. Dopravci, e-shopy i Česká pošta už nyní hlásí nezvykle velké vytížení. Situací může zamíchat také nedostatek zaměstnanců kvůli onemocnění covid-19 či povinným karanténám. Reálně hrozí, že pokud zákazníci budou objednávat podle loňského modelu, nedostanou včas vánoční dárky, navíc dochází i některé zboží s asijskými komponenty. Typově třeba notebooky.
Včera bylo pozdě
Jak začíná být situace vyhrocená, je patrné například před pobočkami Zásilkovny, kam si lidé přicházejí pro objednané balíčky z e-shopů. Tvoří se fronty, některé pobočky jsou přeplněné a firma musí doručování do nich dočasně vypínat. „Ve srovnání s běžným obdobím roku je nárůst počtu zásilek až čtyřnásobný. Může se tedy stát, že některá výdejní místa jsou naplněna a dočasně vypnuta,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka projektu Zásilkovna.
Výrazný nárůst zásilek pozoruje kontinuálně už od konce srpna. V současné době roste její firma meziročně o více než 120 procent. „Zatím rekordním dnem byl 9. listopad, kdy jsme za jediný den převezli více než 330 tisíc zásilek. V posledních dnech před Vánocemi předpokládáme, že za jediný den přepravíme více než 550 tisíc zásilek,“ popisuje Kijonková.
Přesně tak vypadá přepravní peklo a Zásilkovna v tom samozřejmě není sama. Česká pošta každý rok vydává svým zákazníkům před Vánocemi doporučení, kdy mohou naposledy poslat balík, aby ho měl adresát v ruce 23. prosince. Podle typu doručení balíku se loni tento termín pohyboval mezi 19. a 20. prosincem. Pokud by lidé podávali ve stejnou dobu balík i letos, zaručeně nedojde včas. „Takzvaný rozhodný den stanovíme na začátku prosince s ohledem na současnou pandemickou situaci ve společnosti,“ říká mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Datum podle něj ovšem neznamená objednání v e-shopu, ale převzetí zásilky Českou poštou od prodejce. Reálný termín je tak ode dneška ještě kratší. Koneckonců pošta už nyní zaznamenala meziroční týdenní nárůst podaných balíkových zásilek zhruba o 50 procent.
Zavařená dodávka
V celém řetězci doručení hrají dopravci klíčovou roli. Poučeni jarní vlnou uzavření kamenných obchodů investovali do kapacit svých dep, otevřeli nová, nakoupili auta. Je jasné, že se jim to vyplatilo. „Tyto Vánoce budou zcela jistě rekordní, očekáváme obrovský nápor jak na e-shopy, tak na přepravce. Proto prosíme zákazníky o trpělivost, a pokud je to možné, aby objednávali vánoční dárky již v těchto dnech,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel přepravní společnosti DPD. Firma má nyní v terénu dva tisíce kurýrů, navýšila počet výdejních míst i zaměstnanců v depech. Během listopadu také otevře nové city depo na pražském Těšnově. Že nejde o jednotlivost, potvrzují ostatní dopravci. „Předpokládáme, že budeme mít nasazeno o 60 procent více aut než loni. V sezoně budeme doručovat 250 tisíc zásilek denně. Podle našich odhadů tak letos doručíme o 40 procent více zásilek směrovaných z e-shopů soukromým příjemcům v porovnání s loňským rokem,“ říká Milan Loidl, marketingový ředitel PPL CZ. Stejně je na tom konkurenční GLS. „Již v jarních měsících jsme překonávali rekordy z loňských Vánoc a nárůst v objemu přepravených balíků je znatelný už nyní. Očekáváme proto, že meziroční nárůst může dosáhnout ve svých maximech až 100 procent,“ komentuje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
Potíže v Asii
Prodejci, kteří jsou na začátku řetězce, čekají bohaté časy. Podle Jakuba Střeštíka, obchodního ředitele Mall Group českých miliardářů Kellnera či Křetínského, budou letošní Vánoce znamenat přibližně o pětinu vyšší tržby než v loňském roce. Firma podle něj výrazně investovala do vlastní infrastruktury, aby teď v závěru roku zvládla extrémní zájem a nápor. Mall má za sebou velký skok, i co se počtu nabízeného zboží týká. V loňském roce obchod nabízel 480 tisíc položek, nyní je na téměř 1,4 milionu produktů.
Stačit to přesto nemusí. Některé zboží totiž začíná být nedostatkové. Ano, i za tím stojí pandemie nového koronaviru. „Dostupnost zboží v některých kategoriích se zhoršuje, typicky jde například o notebooky a příslušenství. Už několik měsíců děláme vše pro to, abychom si u našich dodavatelů zajistili co největší zásoby. Vykupujeme vše, co na trh dorazí a je volné v distribuci. Vzhledem k dopadům pandemie na asijskou produkci je jasné, že u některého sortimentu ale dojde k výpadkům,“ popisuje situaci Jakub Střeštík.
Čísla dopravců a internetových obchodů jsou jedna věc. Z jejich závěrů ale vyplývá zjevný trend. V celém segmentu se chystá něco, co nemá obdoby a bude to mít trvalý vliv na myšlení lidí a způsob jejich života. Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), předpokládá, že obraty internetových obchodů prodávajících zboží budou letos nejméně o 25 procent vyšší. „E-commerce v Česku i ve světě prožívá další velký růst. Došlo k urychlení vývoje v logistice i platebních metodách, kdy se rozšířila nabídka a možnosti bezkontaktních plateb i odběru zboží,“ míní.
Je to napořád
Stejně tak ani přepravci nečekají, že by po Vánocích spadli kdovíjak dolů. Jejich byznys i přes logické krátkodobé ochlazení kontinuálně poroste. „Již během první vlny se na internetu naučili nakupovat lidé, kteří to dosud nikdy nedělali. Původně to bylo způsobeno uzavřením kamenných poboček obchodů, ale tento trend se nezměnil ani přes jejich znovuotevření a opětovné uzavření,“ říká generální ředitel DPD. Podle nejnovějšího firemního průzkumu je pro 66 procent zákazníků nakupování v e-shopech méně stresující, pro 79 procent představuje úsporu peněz a 65 procent tak výrazně ušetří čas.
Jenže tento trend může narazit na své limity. A stejně, jako ho pandemie nového koronaviru poslala nahoru, může stát i za potížemi. A nejde jen o teoretické možnosti. Stačí se podívat na Českou poštu. V doručovací síti jí v současné době chybí zhruba 25 procent zaměstnanců z důvodů souvisejících s šířením koronaviru, jako je onemocnění samotné, karanténa či ošetřovné. Stejně tak mohou být zasaženi lidé v doručovacím byznysu nebo v e-shopech. „Na konec roku jsme si u našich logistických partnerů nasmlouvali maximální kapacity, jaké nám byli schopni poskytnout. Stejně tak jako náš sklad i oni mají své limity, ať už jde o množství řidičů, vozů, ale i velikost a počet dep. Bude také velmi záležet na tom, jak do celé situace promluví koronavirus a ovlivní přepravní kapacity,“ obává se obchodní ředitel Mall Group.
Trh se proto snaží pomoci si tím, že čerpá personální zásoby z oborů, kde se kvůli koronavirovým omezením vyskytly. Typicky ve službách. Zásilkovna Simony Kijonkové nabízí zřízení výdejních míst hotelovým recepcím, cestovním kancelářím a agenturám. V době zákazu či omezení činnosti tak mohou své prostory alespoň částečně komerčně využívat, a přestát tak dopady koronakrize. Pošta nabírá zhruba pět tisíc brigádníků a oproti loňsku jim o deset korun na hodinu zvýšila výplaty. „Již na začátku roku, kdy pandemie covidu-19 zesílila, a omezila tak provozy v oblasti gastronomie, kultury a cestovního ruchu, jsme zaznamenali příliv zájemců,“ říká mluvčí pošty. DPD spustila speciální náborovou kampaň na sociálních sítích, která jí umožní mít kurýry v záloze, a to právě pro případ nutnosti vykrytí koronavirových výpadků.