Donald Trump chystá krok, který by mohl znevýhodnit rychlou módu a podpořit kamenné i online obchody s použitým zbožím
koláž Hrot24, Shutterstock.com
Z Ameriky se stává obří blešák. Úspěch sekáčů zřejmě završí Trump
Ve Spojených státech zažívá úspěch nakupování z druhé ruky. Může za to drahota, která proniká i do nejbohatší země světa, stejně jako snaha o udržitelnost. Do přeprodeje již nošeného zboží se navíc zapojují i velké značky.
ptk
Žijeme v ekonomicky nejistých časech – o důvod víc hledat úspory nákupem zboží, které možná už někdo dříve vlastnil, ale není to na něm tolik poznat. Produkty ze sekáče mají ještě jednu výhodu – neplatí se na ně žádná cla.
Pokud Spojené státy skutečně začne obcházet strašidlo recese, není vyloučeno, že se Američané na secondhandové zboží začnou obracet ještě výrazně masověji, nebo dokonce provětrají vlastní šatníky s vidinou rychlého zisku. O jevu píše Business Insider.
„Secondhand není pouze finančně a ekologicky výhodný způsob nákupu. Když už jednou něco koupíte, můžete to zpeněžit,“ myslí si zakladatel platformy Poshmark Manish Chandra.
Zákazníci rádi objevují nové kousky za dobrou cenu a stále oblíbenější trend nakupování v sekáčích to umožňuje. Dříve byli američtí spotřebitelé zvyklí nakupovat v garážových výprodejích – vše se ale změnilo s příchodem služby eBay. Dnes je online blešáků nepočítaně.
Nedávno přišli tomuto druhu nakupování na chuť i členové mladší generace. Nemusejí se totiž prodírat řadami zaprášených štendrů, ale online hadrárny si projdou v klidu a pohodlí domova. Secondhandové zboží se tak pomalu, ale jistě zbavuje určitého stigmatu.
Podle výzkumu z loňského léta nakupuje nošené šatstvo a další věci až polovina amerických zákazníků. Nejčastěji pořizují oblečení, boty, ale také nábytek nebo knihy. Trh se svršky z druhé ruky rostl v roce 2024 o 14 procent a do roku 2029 by měl dosáhnout 74 miliard dolarů (asi 1,75 bilionu korun).
Je pozoruhodné, že obliba trendu prochází napříč společenskými vrstvami. Z pochopitelných důvodů díky němu ušetří rodiče malých dětí. Je ale populární i u střední třídy, a dokonce i mezi bohatými zákazníky.
Třeba na luxusní platformě 1stDibs si lidé přeprodávají šperky. Průměrná hodnota objednávky zde dosahuje tří tisíc dolarů a podle odhadů má polovina nakupujících čisté jmění domácnosti přesahující jeden milion dolarů.
Ekosystém zboží z druhé ruky pomáhá rozvíjet také Facebook, který sice obecně přestává být atraktivní sociální sítí, ale řadu uživatelů na něm drží právě populární služba Marketplace.
O tom, jak moc lidí zajímá zboží, které už někdo vlastnil, vypovídá i časté užívání výrazu „vintage“ na eBay – v roce 2024 jej lidé zadávali do vyhledávače v průměru více než 1200krát za minutu.
Obliba trendu prochází napříč společenskými vrstvami. Je populární i u střední třídy, a dokonce i mezi bohatými zákazníky.
Kšeftování se zbožím z druhé ruky může být výdělečné, ale také logisticky náročné. Obchodování mezi jednotlivci na platformách, jako je zmíněný Facebook Marketplace, se obejde bez skladů, ale vyžaduje velký objem transakcí. Platformy jako Goodwill musejí zboží třídit a ukládat, přičemž většina nabízených věcí za mnoho nestojí.
Obchod se navíc výrazně zrychluje, pozornost zákazníka přeskakuje, kupředu ji ženou sladěné algoritmy a sociální sítě typu TikToku.
„Hodnota je pro zákazníky na prvním místě – krátkodobou hledají ve fast fashion, dlouhodobou v secondhandu,“ říká Alon Rotem z ThredUpu.
Zároveň se usnadňuje i prodej – stačí tričko, které mě už nebaví, „cvaknout“ na mobil, nahrát a už se prodává online. Jak se bude sekáčovému zboží, ať už jde o obnošenou kabelku nebo drahý šperk, dařit, záleží i na tom, jestli přijde recese.
Ta může tomuto odvětví pomoci i uškodit. Když se ekonomice nedaří, lidé méně nakupují, ale více prodávají. A nad obchodem s oblečením visí ještě jeden velký otazník.
Donald Trump avizuje, že v květnu hodlá zrušit daňovou výjimku, díky níž dovozci neplatí cla a daně u zásilek v hodnotě nižší než 800 dolarů. Díky této úlevě mohly dosud společnosti jako Shein a Temu nabízet velmi levné zboží.
Pokud americký prezident svůj úmysl dotáhne do konce, získají sekáče proti takzvané rychlé módě obrovskou výhodu – a mohlo by to dokonce vést k secondhandovému boomu.