Supermarket

Také máte svůj oblíbený obchod?

Shutterstock.com

Hlavně ať je to blízko a se slevou. Češi rádi nakupují ve svém oblíbeném obchodě, na značce ani velikosti jim nezáleží

Téměř tři čtvrtiny nakupujících Čechů navštíví během týdne dva až tři obchody, pětina spotřebitelů pravidelně nakupuje pouze ve své oblíbené prodejně. Výběr obchodu ovlivňuje především vzdálenost od bydliště. Rozhodujícím faktorem je také výše slevových akcí.

Průměrná útrata za pravidelný větší nákup potravin a drogerie je 1911 korun. Většina Čechů je za zajímavou akční nabídkou ochotna cestovat maximálně 30 minut. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu agentury Confess pro Českou distribuční. Ta je součástí skupiny Vltava Labe Media a zároveň největším distributorem tištěných letáků v České republice.

„Nákupní chování českých spotřebitelů dlouhodobě ovlivňuje především velká obliba slev a akčních nabídek. Zájem Čechů o slevové akce ještě umocnila náročná ekonomická situace posledních let,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.

Vzdálenost od bydliště a výše slevy jsou pro spoustu lidí hlavními faktory, podle nichž si vybírají místo nákupu. Platí to zejména pro čtenáře letáků, kteří v nich hledají informaci o tom, která prodejna nabízí nejvýhodnější akci.

„Většina spotřebitelů se řídí heslem ‚čas jsou peníze‘, za zajímavou nabídkou jsou ochotni jet nebo jít déle, ale zpravidla by cesta neměla přesáhnout třicet minut. Již z dřívějších analýz víme, že nezlevněné zboží Češi často vůbec nekoupí,“ dodává Staněk.

Češi jsou loajální slevám, ne obchodníkovi

Čtyři z pěti respondentů navštíví týdně více obchodů, zpravidla jde o dvě až tři prodejny (71 procent). Pětina Čechů pravidelně chodí pouze do svého oblíbeného obchodu.

Zároveň platí, že do více obchodů zavítají čtenáři tištěných či online letáků. V případě potravin se většina nákupu odehrává v místě bydliště (65 procent), drogerii lidé nakupují v blízkosti bydliště méně (42 procent).

Pro výběr obchodu, kde Češi realizují své pravidelné větší nákupy, je rozhodujícím faktorem vzdálenost od bydliště (61 procent odpovědí). Platí to především pro lidi ve věku 66–75 let a z větších měst včetně Prahy.

Většina spotřebitelů se při výběru řídí také výší slevových akcí – důležité je to zejména pro mladou generaci 18–35 let a také ženy – a sortimentem (shodně 55 procent odpovědí).

Značka řetězce či obchodu je důležitá pro 37 procent Čechů a velikost prodejny jen pro 24 procent.

Průzkum také zjistil, že spotřebitelé často plánují nákupy podle tištěných letáků. Čtvrtina Čechů svůj nákupní tímto způsobem seznam sestavuje při každém nakupování a třetina zhruba v polovině případů. Pouze 15 procent respondentů uvedlo, že se při přípravě nákupního seznamu nikdy neinspiruje tištěnými letáky.

Zajímavá akce přiláká zákazníky i z větší dálky

Průměrná útrata Čechů za pravidelný větší nákup potravin a drogerie je 1911 korun. Polovina respondentů za něj utratí do 1500 korun, zatímco čtvrtina dokonce více než 2500 korun.

Více utrácejí ženy a lidé do 45 let. Ochota navštívit obchod v případě zajímavé nabídky je samozřejmě vyšší, než pokud žádnou akci nenabízí.

Pro nezlevněné zboží je polovina Čechů ochotna cestovat maximálně 15 minut, od 15 do 30 minut už je to pouze třetina. V případě zajímavé akční nabídky polovině Čechů nevadí strávit cestou za nákupem do 30 minut a téměř pětině (17 procent) dokonce do 44 minut.

„Výhodnost nabídky je jedním z nejdůležitějších kritérií, které ovlivňuje ochotu Čechů cestovat za nákupem. Naše geomarketingové analýzy ukazují, že významnou roli hraje také místo bydliště, resp. velikost obce. Obecně je ochota strávit více času na cestě za nakupováním vyšší u obyvatel menších měst či vesnic, oproti například Praze či krajským městům, kde je nabídka mnohem pestřejší. Také mladí lidé nebo ti, kteří dělají méně časté nákupy za větší obnos, jsou ochotni cestovat dále a déle,“ uzavírá Jan Senohrábek, manažer geomarketingu České distribuční.