Data ukazují, že více v obchodech kradou muži. Organizované skupiny se zaměřují třeba na alkohol, který jde jednoduše zpeněžit. I když při pátku... (ilustrační foto)

Data ukazují, že více v obchodech kradou muži. Organizované skupiny se zaměřují třeba na alkohol, který jde jednoduše zpeněžit. I když při pátku... (ilustrační foto)

Shutterstock.com

A jaký den je dneska?

Muži kradou v obchodech víc než ženy, nejčastěji v pátek a sobotu. Mizí alkohol i maso a salámy

Čím dál více prodejen i řetězců zavádí pokročilé analytické systémy s umělou inteligencí – odhalí krádeže, podvody i neobvyklé chování.

Technologie mění způsob, jakým obchodní řetězce bojují proti krádežím. Analytické softwary, umělá inteligence a propojení kamer s platebními terminály umožňují odhalit podvodníky dříve, než stihnou odejít z prodejny. Data společnosti M2C ukazují, že 70 procent zlodějů v maloobchodech jsou muži a nejčastěji se krade v pátek a sobotu. Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou firma poskytla redakci Hrotu24.

Pokročilé analytické nástroje výrazně zlepšují odhalování jak externí kriminality, tedy krádeží zákazníků, tak interní kriminality mezi zaměstnanci. Například napojení kamer na platební terminály umožňuje odhalit podezřelé transakce a software sledující chování zaměstnanců odhaluje neobvyklé aktivity.

„Zatímco v roce 2021 jsme odhalili 17 krádeží měsíčně, dnes je to okolo 180. To však neznamená, že by se kradlo více – technologie se zlepšily a umožňují nám zachytit více incidentů,“ vysvětluje Lukáš Převrátil, ředitel dohledového centra Space společnosti M2C. Oproti roku 2023 vzrostl počet odhalených krádeží v roce 2024 o 27 procent a hodnota odcizeného zboží stoupla dokonce o 40,8 procenta.

Nejvíce se krade ráno mezi sedmou a osmou, kdy se zaměstnanci věnují organizačním činnostem, a poté v čase mezi 12. a 14. hodinou, kdy je paradoxně v obchodech méně lidí. Dalším rizikovým obdobím jsou večerní hodiny mezi 17. a 19., kdy je v prodejnách naopak zákazníků nejvíce.

Kriminalitu zvyšuje i zavádění samoobslužných pokladen.

Krádeže v obchodech ovlivňují i nové technologie, které mají usnadňovat život nakupujícím. Samoobslužné pokladny sice urychlují odbavení, zároveň ale nabízejí více příležitostí k podvodům.

Některé prodejny proto zavedly obličejové kamery nebo turnikety, které vyžadují sken účtenky pro odchod z prodejny. Podle zprávy Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR je ale nejúčinnější zbraní proti podvodům nasazení analytických softwarů, jež umí rozpoznat záměnu zboží za levnější varianty.

„Kromě ekonomické situace a inflace kriminalitu zvyšuje i zavádění samoobslužných pokladen. Na druhé straně se ale rozvíjejí nové technologie, které nám pomáhají s detekcí podezřelého chování,“ říká David Beran, manažer společnosti M2C.

Mezi nejčastěji kradené položky patří základní potraviny, jako je máslo, maso, salámy či čokoláda. Organizované skupiny se pak zaměřují na alkohol a drogistické zboží, které lze snadno dále prodat.

Přestože se počet krádeží v posledních letech stabilizoval, obchodníci nehodlají polevit v boji proti podvodům. Sofistikované kamerové systémy, umělá inteligence a analýza dat se stávají standardem v maloobchodě, a zloději tak budou mít stále těžší práci.