U mladých frčí plant-based jídla
Shutterstock.com
Zdraví a udržitelnost
Mladí Češi mění trendy, říkají průzkumy. Více utrácejí za bezmasá jídla a doplňky stravy
Češi pečují o své zdraví více než dříve, potvrdila společnost NielsenIQ na čtvrtletní tiskové konferenci, kde společně se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) představila odhad trendů v maloobchodech. Na vzestupu podle nich budou rostlinné a bio produkty, doplňky stravy nebo prémiová kosmetika.
Redaktorka
Jeden z největších trendů loňského roku, který podle SOCR bude dále sílit, jsou rostlinné a bio potraviny. Velký zájem je o rostlinné sýry, veganské klobásy nebo hrachové burgery. Ty nejvíce kupují zástupci mladší generace, kteří se snaží žít více udržitelně a nabízejí rozmanitou stravu i svým dětem. Oblibě se také těší proteinové mléčné výrobky pro svůj vysoký obsah bílkovin a nízký obsah tuku.
Na vzestupu budou i produkty týkající se zdraví a wellness, uvedl Karel Týra,generální ředitel NielsenIQ, která patří k předním agenturám pro výzkum trhu a veřejné mínění.
„Bavíme se třeba o vitamínech a doplňcích stravy. Nebo o v zahraničí populárním Ozempiku. To jsou všechno věci, které budou formovat to, jakým způsobem a co nakupujeme,“ řekl v souvislosti s rostoucí poptávkou po lécích na hubnutí.
Ani péče o krásu nebude v roce 2025 zaostávat. Za minulý rok celkově vzrostly prodeje u drogistických řetězců o devět procent a Týra předpokládá jejich další růst. I zavedené firmy sázejí na větší tendenci Čechů o sebe pečovat díky větší ochotě utrácet, která je způsobena nižší inflací i nezaměstnaností.
Společnost Dr. Max, která v Česku provozuje lékárny, změnu v myšlení lidí zachytila a pod tíhou poptávky otevřela v prosinci minulého roku obchod s prémiovou kosmetikou Bjut by Dr. Max na pražském Chodově.
Kromě kamenných prodejen jsou Češi známi velmi vysokou oblibou nakupování přes internet. Už od roku 2019 takto zboží pořizuje zhruba polovina Čechů, čímž se řadíme nad evropský průměr.
Proto NielsenIQ předpokládá růst nákupů po internetu, zejména díky přesnému cílení prodeje zboží na zákazníky prostřednictvím sociálních sítí.
Zatímco evropský průměr ochoty přes sociální sítě nakupovat je 33 procent, Češi sahají až ke 40 procentům. Dokonce 44 procent dotazovaných z generace Z uvedlo, že by jsou ochotni změnit značku podle influencera.