Balíkovna

Balíkovna se odděluje od České pošty

Photo Nature Travel / Shutterstock.com

Transformace České pošty

Z Balíkovny je akciovka, na apríla se vydá vlastní cestou. Zbaví se tisícovky lidí

Česká pošta na začátku ledna založila akciovou společnost Balíkovna. V dubnu se oddělí od státního podniku a následně ji pošta nabídne k prodeji. Vyplývá to z informací obchodního rejstříku a České pošty.

čtk

Založená akciová společnost Balíkovna má základní kapitál dva miliony korun. Vydala sto akcií o jmenovité hodnotě 20 tisíc korun. Balíkovna má tříčlenné představenstvo a tři členy má rovněž dozorčí rada společnosti.

Balíkovna funguje od roku 2017 jako logistická divize České pošty zaměřená na komerční doručování balíkových zásilek a logistiku. Její oddělení od České pošty je součást transformace, kterou schválila vláda.

Cílem je návrat pošty k zisku. V roce 2023 vykázala tři čtvrtě miliardovou ztrátu. S výběrem strategického partnera Balíkovny bude poště pomáhat firma Roklen, která loni vyhrála výběrové řízení.

V čele Balíkovny je od prosince dočasně ředitel divize finančních a korporátních služeb pošty Martin Vránek. Ve funkci nahradil Lukáše Rampase, který stál u zrodu Balíkovny.

Vránek je zároveň členem představenstva nové akciové společnosti. Spolu s ním v něm zasedl ředitel divize sdílených služeb Ondřej Škorpil a finanční ředitel České pošty Milan Hladík.

Českou poštu a Balíkovnu k 1. dubnu zároveň opustí 250 manažerů a úředníků a 1000 provozních zaměstnanců. Na České poště je nyní přirozená fluktuace 250 zaměstnanců měsíčně. Uvolněná pracovní místa se ve většině případů nebudou od ledna obsazovat.

„Využijeme dobrovolných odchodů, a tím sociálně citlivě snížíme počet reálně propuštěných provozních zaměstnanců k 1. dubnu, kterých bude tisíc,“ uvedl mluvčí Matyáš Vitík.

V budoucnu má Česká pošta plnit zadání státu a bude prostředníkem mezi ním a občany. Zároveň bude poskytovat služby veřejného zájmu, které trh ze své podstaty vyřešit nemůže.

Balíkovna jako přepravní firma bude soutěžit o zákazníky na konkurenčním trhu.