Mezi americkými manažery se šíří úzkost. Nevědí, jak se bude vyvíjet hospodářská politika Bílého domu
koláž Hrot24, Shutterstock
Trumponomics 2.0
Americký byznys zachvátila úzkost. Trumpův „kapitalismus vyděšené kočky“ nelze předvídat
Podnikatelé by měli vítat záměr prezidenta Donalda Trumpa snižovat daně a všemožné regulace v americké ekonomice. Opak je ale pravdou. Spíše je děsí nepředvídatelnost kroků nového vládního týmu.
redaktor
Deregulace a nižší daně byly hlavním tahákem Trumpovy předvolební kampaně pro podnikatele a firmy v americké ekonomice, která je podle HDP největší na světě.
Po měsíci vlády je ale řada manažerů velkých amerických firem spíše v šoku a zachvátila je dokonce úzkost z toho, jakými cestami se bude v dalších týdnech a měsících ubírat hospodářská politika americké vlády.
Staronový prezident vydává exekutivní příkazy jako na běžícím pásu, jsou ale často spojeny s vágními formulacemi a některé kroky dokonce ruší i federální soudy.
K nepřehledné situaci přispívá také nejbohatší muž v zemi – Elon Musk, který se snaží narychlo propustit desítky tisíc federálních úředníků. Jasné obrysy nemá ani plán, jak vysoká cla uvalí Trumpova administrativa na ostatní země, jejich výše i platnost se neustále mění.
Většina manažerů největších amerických korporací se snaží především uniknout Trumpovu nebo Muskovu hněvu a příliš na sebe neupozorňovat. „Žijeme v éře kapitalismu vyděšené kočky,“ napsal server Business Insider.
Firmy se snažily ještě před nástupem Trumpa do oválné pracovny urovnat právní spory. Televizní společnost ABC News, vlastněná společností Disney, souhlasila se zaplacením patnácti milionů dolarů (356 milionů korun) na budoucí Trumpovu prezidentskou knihovnu, aby s prezidentem urovnala právní při ohledně sporného tvrzení, že znásilnil novinářku a spisovatelku Elizabeth Jean Carrollovou.
Uhladit dřívější rozmíšky se snaží i další firmy, patří mezi ně třeba Meta nebo Paramount.
„Velké americké společnosti s obrovskými zdroji na právní výdaje dospěly k rozhodnutí, že je pro ně lepší zaplatit Trumpovi – ve formě daru – než s ním bojovat,“ napsal americký novinář Peter Kafka.
Americké korporace, jako je Walmart, PepsiCo, Meta nebo Disney, navíc ustupují od politiky diverzity a inkluze, aby se zalíbily novému establishmentu. Také americká obchodní komora stáhla ze svých webových stránek většinu informací o své iniciativě pro rovnost příležitostí.
Daniel Kinderman z Delawarské univerzity, který se zaměřuje na reakce firem na populismus a regulace, tvrdí, že kroky Trumpovy vlády jsou tak radikální, že většina amerických podnikatelů vůbec netuší, s čím mohou nadále počítat.
„Podniky mají rády předvídatelnost a tu od Trumpa nemohou očekávat,“ dodal Alex Conant, republikánský mediální stratég, který byl ředitelem komunikace kampaně Marca Rubia v roce 2016.
Analytici z banky J. P. Morgan varovali, že politická nejistota a dovozní cla mohou negativně ovlivnit americký hospodářský růst a investice.