Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Američané nekupují elektromobily. A bude hůř

Obyvatelé Spojených států zatím nekupují elektromobily v množství, jaké by si přáli výrobci i Bílý dům. Protičínská cla přitom situaci pravděpodobně ještě zhorší, protože zvednou cenu amerických elektroaut.

Američané nekupují elektromobily. A bude hůř
Tesla, ilustrační foto | Aleksei Potov / Shutterstock.com

Miliony Američanů si stále kupují auta se spalovacími motory, i když by chtěli vyzkoušet nové modely s kabelem do zásuvky. Odrazují je ale příliš vysoké ceny. Jedním z příkladů jsou i Clint a Rachel Wellsovi ze státu Illinois, kteří bydlí nedaleko továrny automobilky Rivian.

Americký manželský pár sice tradiční auta s benzínovým pohonem označuje za „mrtvé dinosaury“ a chce podpořit rozvoj elektrických vozů na amerických silnicích, přesto si koupil další „fosilii“. Volba padla na osvědčenou Hondu Accord s benzínovým motorem za 19 tisíc dolarů (441 tisíc korun).

Elektromobily jsou na americkém trhu výrazně dražší, s cenovkou pod 40 tisíc dolarů (928 tisíc korun) se v letošním roce dostalo jen pět nových modelů, upozornily britské Financial Times.

A výrobce luxusních elektrických aut Rivian nabízí své produkty až od ceny 69 tisíc dolarů (1,6 milionu korun). Přístup Wellsových ilustruje většinový pohled Američanů na elektrické novinky na čtyřech kolech. Zájem by měli, ale cena je odrazuje. Podkopává to také cíle administrativy Joea Bidena, který chce, aby do roku 2030 tvořily elektromobily polovinu všech nově prodaných osobních aut. Loni to bylo necelých deset procent.

I když se technické parametry dojezdu a využívání stále novějších technologií v sektoru elektromobilů zvyšují, prodeje rostou stále pomaleji. I proto americké automobilky přehodnocují své plány a snižují odhady prodejů elektrických aut. Zájem o auta se spalovacími motory přitom neklesá, případně se lépe prodávají vozy s hybridním pohonem.

Celou situaci přijímání elektromobilů na americkém trhu paradoxně zhorší současná obchodní politika Bílého domu vůči Číně. Biden nově uvalenými cly na čínské zboží chce podpořit domácí výrobu, v konečném důsledku to ale povede ke zvyšování cen, protože mnoho komponentů z Číny je samozřejmě levnějších.

Američtí producenti navíc neovládají dodavatelský řetězec výroby akumulátorů, která je náročná na spotřebu celé řady nerostných surovin. Protekcionismus federální vlády pak podle analytiků způsobí další růst už tak vysokých cen elektromobilů pro americké spotřebitele.

Nezabrání tomu ani vládní daňové úlevy pro nákup elektroaut v maximální výši 7500 dolarů, na které ale dosáhne jen minimum modelů, které neobsahují čínské komponenty. Je jich pouze dvanáct.

„Prostě nevyrábíme elektromobily, které spotřebitelé chtějí, a za cenu, kterou chtějí,“ lakonicky shrnul současnou obchodní politiku Bílého domu Everett Eissenstat, který sloužil v republikánské i demokratické administrativě a byl v letech 2016 až 2018 ředitelem Národní ekonomické rady Spojených států.