Tesla Cybertruck
Foto: Tesla (publikováno se souhlasem společnosti)
Cybertruck v troskách: Muskův sen se mění v noční můru
Když Elon Musk v listopadu 2019 odhalil svůj „revoluční“ Cybertruck, svět zůstal překvapeně zírat. Vůz připomínající sci-fi filmovou rekvizitu měl přepsat pravidla automobilového průmyslu. O pět let později se však ukazuje, že sen o futuristickém pick-upu spíš připomíná noční můru. Prodeje zaostávají za očekáváním, kvalita výroby vyvolává rozpaky a nadšení fanoušků nahrazují ironické memy. Jak se z ikonického konceptu stal symbol přehnané sebedůvěry?
šéfredaktor
„Je to jako Edsel moderní doby,“ komentuje výstižně Eric Noble, prezident poradenské firmy Carlab a profesor designu na ArtCenter College v kalifornské Pasadeně.
Cybertruck se skutečně podobá legendárnímu Edselu – vozu, který měl v roce 1958 změnit automobilový trh, ale místo plánovaných 200 tisíc kusů se ho prodalo sotva 63 tisíc. Podobně Musk doufal v 250 tisíc prodaných cybertrucků ročně, ale realita je krutá: v roce 2024 se prodalo méně než 40 tisíc vozů.
Futurismus bez empatie
Hlavní příčinou neúspěchu Cybertrucku je podle odborníků Muskův přístup „nulového průzkumu trhu“. Musk se kdysi chlubil: „Nedělám žádný marketingový výzkum.“ A právě tato arogance způsobila, že Tesla minula potřeby typického zákazníka pick-upů.
„Cybertruck je spektakulární selhání empatie vůči zákazníkům,“ tvrdí Noble. „Neřeší základní požadavky, jako je konfigurace nákladového prostoru, pohodlí kabiny nebo jízdní vlastnosti v terénu.“
Ohlasy zákazníků i recenze hovoří jasně: Cybertruck prostě není auto do terénu.
Kromě nepochopení potřeb zákazníků se Tesla Cybertruck potýká i s kvalitou výroby. Za posledních třináct měsíců automobil zaznamenal osm svolávacích akcí, například kvůli odpadávajícím panelům karoserie.
Komikům se vůz stal snadným terčem posměchu, k čemuž přispěla také epizoda, kdy Musk při premiéře nechtěně demonstroval zranitelnost údajně nerozbitných skel.
Náklady, které se nikdy nevrátí
Dalším problémem Cybertrucku je jeho specifická konstrukce. Musk se rozhodl pro nerezovou ocel především proto, že chtěl ušetřit na lakovně, jejíž zbudování by stálo přes 200 milionů dolarů. Jenže práce s nerezovou ocelí se ukázala jako mimořádně komplikovaná, nákladná a problematická.
„Chtěli ušetřit 200 milionů za lakovnu, ale dost možná stejnou částku utratili jen tím, jak se snažili zkrotit nerez,“ říká analytik automobilového průmyslu Glenn Mercer.
Náklady na vývoj a výrobu Cybertrucku se podle odhadů vyšplhaly na 900 milionů dolarů. Na rozdíl od jiných modelů Tesly – jako jsou Model 3 a Model Y – však Cybertruck své výrobní náklady s jinými vozy nesdílí.
Využití jeho technologie či výrobních linek pro další modely je nemožné. „Nerezová karoserie prostě není koncept, který by se dal univerzálně aplikovat,“ vysvětluje Mercer.
Nezachránila ho ani věrná komunita
Muskova snaha o revoluci narazila také na tvrdou konkurenci tradičních automobilek, jako jsou Ford nebo General Motors. Pick-upy jsou segment, který tradiční výrobci ovládají dokonale a jejich zákazníci jsou extrémně věrní. Musk se se svým Cybertruckem trefil přímo do nejtvrdšího jádra automobilového trhu a těžce narazil.
Ani tradiční trhy Tesly, například Čína, Cybertruck nezachrání. Kvůli velikosti a konstrukčním specifikům vůz nevyhovuje tamním bezpečnostním předpisům, takže nemůže ani kompenzovat slabé prodeje exportem.
Ohlasy zákazníků i recenze hovoří jasně: Cybertruck prostě není auto do terénu, neumí efektivně tahat náklady a na sociálních sítích vznikají celé komunity, které si ze selhávajícího pick-upu utahují.
Když Elon Musk představil Cybertruck, vize možná byla odvážná a futuristická, jenže výsledkem je vozidlo, které se zapsalo do historie automobilových neúspěchů.
Jeho odkazem tak možná nebude pokrokový design, ale spíš připomínka, jak snadno lze spektakulárně minout realitu trhu, když se tvůrce spoléhá na svou vlastní genialitu místo skutečných potřeb zákazníků.