Alespoň ten Cybertruck by měl dělat Elonovi radost. Nedělá (ilustrační obrázek)

Alespoň ten Cybertruck by měl dělat Elonovi radost. Nedělá (ilustrační obrázek)

koláž Hrot24 / Shutterstock.com / Zuumy / Frederic Legrand – COMEO

Popraskané impérium

Tesla se řítí do spirály smrti. Kašli na Trumpa a zachraň, co můžeš, radí Muskovi vlivný analytik

Měl být vizionářem, který přepisuje budoucnost automobilového průmyslu. Místo toho Elon Musk sleduje, jak se jeho Tesla stává terčem globálních protestů a investoři začínají ztrácet trpělivost. To nejhorší má přitom teprve před sebou.

Tomáš Tománek

Svými necitlivými škrty v americké administrativě proti sobě Elon Musk poštval rozzuřené davy. Miliardář nyní čelí tornádu, které může řádně pošramotit srdce jeho byznysu – doposud milovanou a respektovanou automobilku Tesla.

Její „masivní podporovatel“ Dan Ives teď varuje, že pokud nejbohatší muž světa nezredukuje svou práci pro prezidenta Donalda Trumpa, škody na dlouho a pečlivě budovaném brandu výrobce elektroaut budou ještě mnohem závažnější.

„Poškození Tesly jako značky bylo nejprve jen mírné. Ale během posledních týdnů se globálně rozhořelo do naprosté krize,“ napsal v dopise investorům Ives, výkonný ředitel americké finanční firmy Wedbush a velký obdivovatel Muskovy automobilky. Miliardářova role v čele DOGE podle něj škodí jak přímo jeho osobní pověsti, tak i podnikání.

Jako obrovský problém pro akcie Tesly zmiňuje Ives protesty před jejími autosalony, ničení jejích aut a demonstrace v USA i po celém světě. „Jsme v kapitole, která určí budoucnost. Musk je Tesla a Tesla je Musk. Jak se s tím vypořádá, bude určující pro úspěch nebo neúspěch celé značky,“ cituje ho britský list The Guardian.

Americký miliardář a blízký spolupracovník prezidenta Trumpa se nyní naplno věnuje své vůdčí roli v úřadu, který má za cíl seškrtat údajně přebujelou administrativu Spojených států a ušetřit miliardy dolarů. Zatímco příznivci mu nadšeně tleskají, podle kritiků spíš dělá víc škody než užitku.

Muskovi však škodí i jeho nezkrotná povaha a – eufemisticky řešeno – slabší sociální inteligence. Jeho gesto z Trumpovy inaugurace, které až nápadně připomínalo nacistický pozdrav, zdvihlo ze židle i ty, jimž je obyčejně (americká) politika volná.

Ives nyní tvrdí, že superboháč musí udělat krok zpět a dát jasně najevo, že se pokusí své role v DOGE i Tesle vyvážit. Trochu se tím uklidní investoři, zmírní „horko“, jež kolem značky panuje, a nedojde k jejímu trvalému poškození, míní. „I když tam stále zůstane jizva,“ jak sám Ives připouští.

Cybertruck? Jen drahý šrot

To vše se děje v době, kdy protesty proti Muskovi i Tesle nabírají čím dál větší grády. Hnutí Tesla Takedown, o němž Hrot24 pravidelně informuje, chystá na sobotu 29. března své vůbec největší demonstrace. Globálně se má odehrát okolo 500 akcí, v Americe zahrnou manifestace u všech 277 showroomů Tesly, protestovat se bude i u nabíjecích stanic, informuje The Verge.

„V každém případě se zdá, že tyto protesty fungují – akcie Muskovy automobilky klesají, stejně tak počty registrací nově zakoupených elektroaut. Pro spoustu lidí se navíc vlastnictví vozu z Tesly stalo najednou krajně nepříjemným,“ shrnuje ve svém podcastu Nilay Patel, šéfredaktor amerického technologického webu.

Celý humbuk kolem srdce Muskova byznysového impéria má podle něj ještě jeden efekt. Padá ochranitelská aura, díky níž fanoušci Tesly a nadšenci do nových technologií našlapovali kolem miliardářovy automobilky, jako by šlo o nějaký klenot.

„Youtubeři poukazují na to, že vozy Cybertruck vlastně nejsou tak dobré a že Tesla mnohokrát nedokáže splnit termíny dodání nových vozidel, které slibuje. A že nadsazená prohlášení automobilky o schopnostech jejích vozů v autonomním řízení ve skutečnosti neodpovídají realitě,“ doplňuje Patel.

A jako by mu chtěla dát za pravdu, svolala zrovna Muskova fabrika 46 tisíc cybertrucků ve Spojených státech, aby jim opravila vnější lištu, která by se mohla během jízdy uvolnit. Navíc se ukázalo, že velkolepý autosalon v kanadském Vancouveru vyřadil Teslu z programu, protože se obává „bezpečnostních incidentů“. Že by reakce na Trumpovo přílišné vměšování do záležitostí suverénního sousedního státu?

Tesla ve spirále smrti

Ale zpátky k hnutí Tesla Takedown. Prudký pokles akcií Tesly v posledních týdnech jeho protesty jednoznačně povzbudil. Už tedy nejde pouze o zbožné přání „sestřelit“ Muskovu společnost z výšin do propasti, nyní řečníci čím dál hlasitěji hovoří o tom, že se jim skutečně povede oslabit značku, a tím i majetek nejbohatšího muže planety.

Investigativní novinář Micah Lee, jemuž Musk krátce po převzetí platformy X (tehdy Twitteru) zakázal účet, říká, že snažit se ostřelovat hodnotu Tesly je „solidní strategie“. „Pokud značku zabijeme, pokud srazíme cenu akcií dostatečně nízko, můžeme ho donutit prodat své akcie, aby splatil dluhy v miliardách dolarů, které si vzal na nákup Twitteru,“ argumentuje. „To akcie Tesly nažene do spirály smrti,“ dodává.

Musk za svou vládu mezi světovými boháči vděčí z velké části ceně akcií Tesly. Dnes vlastní 13 procent společnosti, což z něj činí největšího akcionáře. Hodnota firmy ale od začátku roku prudce klesla a jeho podíl má objem zhruba 96 miliard dolarů (asi 2,2 bilionu korun).

Je ale otázkou, co je pro Muska nyní důležitější. V Trumpově blízkosti totiž nastřádal do svých rukou tolik moci, že mu možná žádný byznysový úspěch či neúspěch nevadí. Je možné, že proti hřišti, které mu nabízí volný trh, je pro něj politické kolbiště mnohem lákavější odměnou… Nebo hračkou.