Hrot24.cz
Refrén mezi pražci

Profimedia.cz

Refrén mezi pražci

Po roce má Česko další sérii železničních nehod. Opakují se stejné potíže, které hnutí ANO v dopravě loni nedořešilo.

Petr Weikert

Petr Weikert

redaktor

Známé politické přísloví praví, že když chceš nějaký problém zahrát do ztracena, vytvoříš na něj komisi. To samé se stalo nyní po sérii železničních nehod. Šestnáctičlenný tým vede superministr a nespavec Karel Havlíček. Jenže úplně stejnou sérii nehod zaznamenaly dráhy vloni na jaře, kdy dokonce vlak bez strojvedoucího ujel šest kilometrů. Vzniknout měl tehdy bodový systém strojvedoucích, zpřísnit se měly jejich zkoušky, mělo se lépe hlídat, aby bez přestávek na odpočinek nepřebíhali mezi dopravci. Řešení problému jsou tedy více než rok známá, ale nikdo je neprosadil.

Lidská chyba

Tohle je jen část událostí loňského jara: Vlak RegioJetu dělilo od srážky s drezínou 37 metrů, dva vlaky se srazily v Brně na hlavním nádraží a zranilo se 22 lidí, u Ronova nad Doubravou se po srážce zranilo šest cestujících, na Vysočině ujel vlak šest kilometrů bez strojvedoucího. Hnutí ANO, které tehdy stejně jako dnes vede resort dopravy, slíbilo nápravu. Zvýšily se kontroly strojvedoucích a série nehod přestala.

Jenže hlubší řešení problému nepřišlo a situace se vrátila k tragickým okamžikům zase letos. Nejtragičtější byl v červenci střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další tragická nehoda se stala u Českého Brodu, kde v polovině měsíce narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.

A to je přesně to stejné, co stálo za nehodami vloni. Je na čase říci, že ministerstvo dopravy má velký systémový problém. Jeho obětí jsou bohužel cestující. Tady neselhává technika, ale lidský faktor, a to opakovaně a ministerstvo za rok neprosadilo změny, které by tomu zabránily.

Další série nápadů

Nyní ministr dopravy Karel Havlíček přichází s nápadem personálně posílit železnici a investovat do zabezpečení. Směr je to bezesporu správný, ale horizont lepších událostí je rozhodně dál než jeden rok. O lepším zabezpečení železnice, moderním systému ETCS, mluvila vláda už v roce 2016 a jeho velké rozšíření se nekonalo. ETCS je automatický systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků, umožňuje zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti a podobně. Jenže jak konstatovaly České dráhy, instalovat systém do vlaků (druhá část se instaluje na trať) je mnohdy dražší než hodnota starých souprav. Česko mobilní část ETCS nevyrábí a ta je plně v rukou zahraničních dodavatelů, kteří mají dost zakázek v Evropě, proto je cena vysoko.

Stát má alespoň od firmy AŽD k dispozici „osekanou“ verzi, která je levnější a může ji instalovat na vedlejší tratě. A podle ministra Karla Havlíčka to také začne dělat. Do ETCS chce stát v příštích letech investovat až 20 miliard korun. Dalších deset miliard by pak mělo být určeno na zajištění přejezdů, mostů, návěstidel a lokálních tratí.

Ohánění se miliardami je ze strany ministerstva jistě efektní věc, jenže přímo nereaguje na události posledních dní. Česko se zavázalo mít ETCS na hlavních tratích do roku 2025, a tak už by stejně nemohlo s jeho zaváděním otálet. Pokryto je přes 255 kilometrů železničních tratí, dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné je ve zkušebním provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude v letošním roce. Jak už ale víme, ještě je tu mobilní část pro vlaky, což už je drahou odpovědností dopravců. Mimochodem už před devíti lety se v Česku začal instalovat systém Radioblok, který měl podobné vlastnosti jako ETCS. Neměl ale celoevropský punc, a tak od něj ministerstvo dopravy ustoupilo a dodnes čeká na ETCS.

Suma sumárum: žádné řešení, se kterým ministerstvo dopravy nebo nová komise dosud přišly, není rychlé. A to je po dvou velkých sériích nehod varovná zpráva. Úřad by se měl vrátit o rok zpátky. Kontrolovat strojvůdce a jejich odpočinek, přidat jim platy, aby nemuseli přebíhat mezi dopravci, zpřísnit jejich zkoušky. Měl by se také legislativně zjednodušit proces odebrání licence. Všechno už tady jednou bylo. A to v době, kdy vedlo ministerstvo dopravy stejné hnutí, které se nyní tváří, že přišlo před pár týdny a o ničem neví.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 6:41:23 AM CET

Petr Weikert