Železnice
ČD Cargo si nechá zmodernizovat až 50 lokomotiv. Cena? Okolo tří miliard
Posunutí lokomotiv do současné éry umožňuje ČD Cargo výrazně zredukovat počet dieselových hnacích vozidel.
čtk
Nákladní dopravce ČD Cargo si nechá zmodernizovat až 50 lokomotiv u firmy CZ Loko sídlící v České Třebové. Hodnota objednávky se blíží třem miliardám korun, napsal dnes server Zdopravy.cz.
Dopravce vypsal paralelně dvě soutěže, jednu na modernizaci hnacích vozidel a druhou na pořízení nových lokomotiv, nakonec upřednostní modernizaci. ČD Cargo je dceřinou společností Českých drah.
„Vzhledem k cenovým hladinám nových strojů a možným termínům dodání ve vazbě na schvalovací procedury byla upřednostněna forma modernizace,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. V rámcové smlouvě na 50 lokomotiv může ČD Cargo uplatnit negativní opci na snížení počtu o deset strojů do jednoho roku od podpisu smlouvy.
ČD Cargo propustí 420 lidí, důvodem je pokles trhu
CZ Loko vyhrála soutěž s nabídkou modernizace starších lokomotiv řady 742, dodá lokomotivy EffiShunter 1000M řady 742.7. Společnost ČD Cargo je bude přebírat od letoška do roku 2027. Firma má aktuálně podle serveru 75 těchto lokomotiv, vozidla z nové smlouvy budou opět vybavená evropským zabezpečovacím systémem ETCS.
Modernizace lokomotiv umožňuje ČD Cargo výrazně zredukovat počet dieselových hnacích vozidel. Jejich počet se snižuje na zhruba polovinu proti současnému stavu. Novější stroje mají nižší poruchovost a nemusí se držet tak vysoké zálohy jako u starších lokomotiv řady 742.
„Vedle vyšší spolehlivosti nových lokomotiv musíme reflektovat i menší přepravní objemy jak v jednotlivých vozových zásilkách, tak obecně na železnici. Pokles potřeby lokomotiv nezávislé trakce dále ovlivňuje i plánovaná elektrizace tratí v Česku," dodal Tóth.
Pokles trhu, zejména v přepravě uhlí nebo dřeva, vedl ČD Cargo také k rozhodnutí propustit 420 ze zhruba sedmi tisíc zaměstnanců. Firma ho oznámila loni v prosinci. Významným snížením přepravních objemů a tržeb na českém dopravním trhu zdůvodnila také pokles zisku před zdaněním v loňském prvním pololetí na 240 milionů korun.