Northvolt od svého založení v roce 2016 získal v rámci kapitálového, dluhového a veřejného financování více než deset miliard USD (229,1 miliardy Kč)

Northvolt od svého založení v roce 2016 získal v rámci kapitálového, dluhového a veřejného financování více než deset miliard USD (229,1 miliardy Kč)

koláž Hrot24, Shutterstock.com

Zažít krachy

Evropská bateriová naděje zkrachovala. Pád Northvoltu je největším bankrotem od konce Saabu

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to dnes uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na trhu baterií pro elektromobily konkuroval velkým asijským hráčům.

čtk

„Společnost si nebyla schopna zajistit potřebné finanční podmínky, aby mohla pokračovat v současné podobě,“ uvedla firma, která má více než 5000 zaměstnanců.

Na celý proces, včetně prodeje podniku a vypořádání nesplacených závazků, bude dohlížet švédský správce jmenovaný soudem.

Společnost už loni v listopadu požádala o ochranu před věřiteli v USA, aby si zajistila finanční prostředky, které by jí umožnily vyřešit přetrvávající problémy s rozšiřováním výroby v jejím hlavním závodě v severním Švédsku.

Agentura DPA upozornila, že bankrot se týká všech švédských divizí skupiny, nikoli však dceřiných společností v Německu a v USA. Firma v Německu staví továrnu ve Šlesvicku-Holštýnsku a stavební práce tak budou prozatím pokračovat. Zahájení montáže bateriových článků je naplánováno na druhou polovinu roku 2027.

Německá dceřiná společnost je financována nezávisle na mateřské společnosti a německý ministr hospodářství Robert Habeck v reakci na oznámení uvedl, že doufá, že se pro továrnu podaří najít nové investory. Podle agentury Reuters, která měla možnost nahlédnout do interních dokumentů, nebyla do návrhu na konkurs zahrnuta ani polská divize.

Evropa doufala, že Northvolt sníží závislost místních výrobců automobilů na čínských konkurentech, jako jsou firmy CATL a BYD. Nyní se na celosvětové výrobě bateriových článků evropský kontinent podílí jen třemi procenty.

Northvolt od svého založení v roce 2016 získal v rámci kapitálového, dluhového a veřejného financování více než deset miliard USD (229,1 miliardy Kč). Největšími vlastníky jsou Volkswagen s podílem 21 procent a Goldman Sachs s podílem 19 procent.

Stejně jako mnoho společností v bateriovém průmyslu se Northvolt v posledních měsících potýkal s řadou problémů, které ovlivnily jeho finanční situaci, včetně rostoucích kapitálových výdajů, geopolitické nestability a problémů v dodavatelském řetězci. Kromě toho měla firma interní problémy při náběhu výroby.

Po zahájení expanze a několika neúspěších, jako bylo stažení miliardové zakázky na baterie od automobilky BMW, musela firma prudce ustoupit ze svých původních plánů a vypořádat se s problémy s financováním a vysokým zadlužením. Loni v září pak oznámila, že ve Švédsku propustí zhruba 1600 zaměstnanců a pozastaví několik plánů na rozšiřování. O dva měsíce později požádala v USA o soudní ochranu před věřiteli, ani to však nepomohlo.

Pád Northvoltu je jedním z největších bankrotů ve Švédsku a nejvýznamnějším bankrotem od krachu dnes už zaniklé automobilky Saab Automobile před více než deseti lety.