Na liberecké univerzitě bude moci za studenta napsat závěrečnou práci umělá inteligence
Pojďme se seriózně bavit o tom, zda při takové rezignaci na odborné vedení a degradaci úrovně a postavení závěrečných prací má vůbec smysl, abychom se jimi (kdokoli) ještě vůbec zabývali.
To, že umělá inteligence mění svět lidí, je bez debat. Čím dál více se uplatňuje v marketingu, ale rovněž třeba ve zdravotnictví nebo v oblasti zabezpečení. Nelze očekávat, že by snad tento trend měl v dohledné době skončit. Právě naopak. Umělá inteligence umí napodobit lidský hlas, pracovat s grafikou, a to dokonce tak pokročilou, že ji již takřka nelze odlišit od profesionálně provedených fotografií.
Své místo si hledá i ve školách, a to již od základek. Nyní padla další meta. Veřejná univerzita, konkrétně technická v Liberci, směrnicí povolila, aby AI za studenty napsala rovněž závěrečné (bakalářské či magisterské) práce.
Tamní vedení říká, že omezovat AI by bylo kontraproduktivní. Výrazně prý může studentům pomoci například s úmornou prací se zdroji, dohledáváním pramenů a podobně. „Je žádoucí, aby absolvent vysokoškolského studia uměl s těmito nástroji pracovat,“ uvedl prorektor Pavel Satrapa. Studenti se nemusejí za využití funkcionalit stydět. „Naopak to podporujeme,“ říká vedení školy.
Studenti mají o využití nástroje informovat svého vedoucího a rovněž to uvést v samotné práci. Jenže AI si často vymýšlí, co s tím? „Za správnost odpovídá autor,“ určili si v Liberci.
Reakce jsou zatím rozporuplné. Pisatele glosy například zaujala otázka: Proč to nedokonáme? Ať umělá inteligence práci nejen píše, ale rovněž ji obhajuje a pak ohodnotí. Jasně, tohle všechno už dokáže.
Anebo nejlépe: Pojďme se seriózně bavit o tom, zda při takové rezignaci na odborné vedení a degradaci úrovně a postavení závěrečných prací má vůbec smysl, abychom se jimi (kdokoli) ještě vůbec zabývali.