Ministr hodinovým manželem
Potřebujete doma pomoci s nějakou opravou? Kape vám vodovodní kohoutek? Protéká vám záchod? Nebo se vám snad rozbila pračka? Zkuste vytočit číslo Karla Havlíčka.
redaktor
Multiministr, který levou zadní zvládá hned dva resorty a s ostatními rád pomůže, se totiž ve volném čase zabývá také řešením drobných všedních problémů obyčejných lidí.
Například minulou středu věčně bdící politik místo spánku vyrazil do Velkých Hamrů u Tanvaldu, kde nutně potřebovali pomoc z nejvyšších míst. Tamní teplárna kvůli sporům s obcí vypnula topení, a ve čtvrtek tak desítkám školáků místní základky reálně hrozilo umrznutí v drsném říjnovém počasí Jizerských hor. „Vyrazili jsme proto ještě večer na místo, pokoušíme se najít řešení a dodávky obnovit,“ hlásil se ve tři čtvrtě na deset večer Havlíček ze záchranné výpravy.
Nebudeme čtenáře dlouho napínat, nakonec ministrova intervence zabrala a všechno dobře dopadlo. „Ve Velkých Hamrech už mají lidé teplo,“ reportoval spokojený Havlíček ve čtvrtek v deset ráno z práce, patrně po bezesné noci.
Ale ironii stranou. Podobných příkladů nesmyslných činností, kvůli nimž ministři a ostatně i sám premiér plýtvají časem, se dá najít bezpočet. Viz třeba noční pózování u rekonstrukce mostů na D1 nebo vysazování syslů do přírody. Je jasné, že absurdní mikromanagement, který je hluboko pod úrovní kompetencí členů vlády, funguje jako výborná reklama. Cílová skupina, která nedomyslí, že je na to čas ministra příliš drahý, toto osobní řešení problémů přivítá.
Výsledkem je bohužel stav, kdy nejvyšším politikům nezbývá čas na řešení skutečných problémů. U Havlíčka namátkou třeba na dlouho podceňovanou (a nyní horečně napravovanou) bezpečnost na železnici, odfláknutou pomoc firmám zasaženým prvním lockdownem nebo parodii připomínající nerealistický plán na dostavbu dukovanské jaderné elektrárny.
Jaké si z toho vzít ponaučení? Možná by pro začátek stačilo, kdyby ministr dopravy a průmyslu místo fušování do řemesla hodinovým manželům těch 20 hodin, kdy je každý den vzhůru, věnoval opravdu dopravě a průmyslu.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.
Jan Němec